Češi loni ubrali v praní prádla

  • 7
Češi loni přibrzdili v praní špinavého prádla. Podle největších výrobců v nakoupili zhruba o tři procenta méně pracích prášků než v roce předchozím. Celkem za ně zaplatili zhruba 4,2 miliardy korun. Ve výdajích za prášky se přitom v rodinných rozpočtech ušetřilo ještě víc.

Jejich ceny šly v loňském roce výrazně dolů. Podle hlavních hráčů na trhu to bylo skoro o desetinu.

"V Česku je nejtvrdší konkurenční boj ze všech zemí střední a východní Evropy. Jsou tu přítomny téměř všechny velké obchodní řetězce, které tlačí ceny dolů. Loni se ceny pracích prášků snížily o devět procent," říká Peter Günther, šéf tuzemského zastoupení druhého největšího prodejce Henkel, známého například značkami prášků Persil a Palmex.

Jeho slova potvrzuje i Ivan Krejčí, mluvčí jedničky trhu, společnosti Procter &Gamble, která v někdejší Rakovnické Rakoně vyrábí například prášky Ariel a Bonux. "Ceny šly loni určitě směrem dolů. Ale zčásti je to také tím, že se v obchodních řetězcích nabízí čím dál tím víc lacinějších prášků od menších výrobců, které ani nemají vlastní značku," říká Krejčí.

Právě prodej levnějších prášků pod značkou obchodních domů jde nahoru nejrychleji. Za poslední tři roky si tyto prášky na trhu polepšily o plných deset procent. Velké mezinárodní firmy se do cenové války musely také zapojit a zlevňovaly hlavně své lacinější české značky.

Ročně na jednoho člověka v zemi připadá nákup prášků za necelých 580 korun. Z nových členských zemí Evropské unie jsou v nákupech prášků mnohem aktivnější Slovinci, ale i Maďaři, kteří jsou podle ukazatele domácího produktu na jednoho člověka o něco chudší. Méně se prášků prodá na Slovensku a v Polsku.

Protože jsou však v Česku nejnižší ceny prášků, nebude podle výrobců odstup v praní od Maďarska tak dramatický, jak na první pohled vypadá. "Přesto tu je určitě velký potenciál k růstu. Letos však zatím trh roste jen pomalu," říká Günther.

V tuzemsku prodává nejvíce pracích prášků Procter & Gamble, který však poslední dobou ztrácí. "V posledních třech letech jsme ztratili na trhu asi šest procent. Bude to na úkor právě těch levných výrobků v hypermarketech," soudí Krejčí. Roste naopak Henkel, jehož odstup od lídra trhu se podle Günthera zmenšil na pouhých pět procent. Daří se i třetímu hráči, společnosti Benckiser.

Finanční údaje jako jediný zveřejňuje Henkel, který však v tuzemsku prodává pouze výrobky ze zahraničních továren. Henkel loni v tuzemsku utržil 2,96 miliardy korun a měl zisk před zdaněním 478 milionů. Čtyřicet procent tržeb představují prací prášky, následuje kosmetika a lepidla.