Národní cena za studentský design 2009 - Jakub Korouš a Jan Klos, Botas Classic...

Národní cena za studentský design 2009 - Jakub Korouš a Jan Klos, Botas Classic 66 | foto: Archív soutěže

Prodej ikonických botasek dočasně končí, designéři se nedohodli se značkou

  • 55
Prodej charakteristických českých botasek končí. Alespoň dočasně. Jejich designéři se totiž nedohodli s firmou Botas a. s., která zastřešuje značku Botas 66. Právě v její edici se prodávaly Botas Classic, odkazující na původní botasky z šedesátých let. Firma však podobně laděné boty nejspíš v budoucnu bude prodávat sama.

„Ukončujeme prodej obuvi Botas 66. Aktuální zásoby již nebudou navyšovány.“ Takové oznámení ve čtvrtek čekalo na zájemce o nákup bot značky Botas 66 na Facebooku i webových stránkách oficiálního prodejce těchto botasek.

Společnost Botas a. s., které značka Botas 66 patří, se totiž rozešla s designéry Janem Klossem a Jakubem Koroušem. Ti boty pro značku Botas 66 vytvářeli. Podle šéfa Botasu, Františka Nestávala, se neshodli na tom, jak celý byznys financovat. „Naše rozpory došly tak daleko, že už s těmito designéry nechceme spolupracovat,“ uvedl pro iDNES.cz

Kloss s Koroušem v roce 2008 ještě jako studenti pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové vytvořili redesign modelové řady Botas z roku 1966. Právě tento model je přitom pro historii Botasu charakteristický a právě jej si pod souhrnným označením „botasky“ představí většina lidí. Boty měly úspěch a designéři navázali spolupráci přímo s firmou.

Vytvořili značku Botas 66, kterou pod svá křídla vzal Botas, a pro ni dál vytvářeli. Pod značkou Botas 66 tak vzniklo několik modelových řad odkazujících na historii firmy. Boty této značky také získaly několik designérských ocenění. Boty pak ve dvou obchodech v Praze prodávala firma Bod Bod Bod, jejímž spolumajitelem je Kloss.

Neoprávněný rozchod

Právě tato firma pak oznámení o ukončení prodeje na stránky umístila. Rozchod mezi designéry a Botasem je totiž podle ní neoprávněný. Rozhodla se tak, že boty přestane prodávat. Její dva obchody byly jediným možným způsobem, jak se k novým botám od Botas 66 dostat.

K dalším důvodům ukončení prodeje podle společnosti patří i to, že Botas kopíruje prvky bot od Klosse a Korouše do svých vlastních bot.

„Nedávná kolekce pro Kaufland se dokonce prezentovala mezinárodním oceněním ED Awards, které designéři získali ještě před zahájením užší spolupráce s Botas a.s.,“ řekla iDNES.cz Darina Zavadilová z firmy Bod Bod Bod. „Dochází k systematickému popírání přínosu designérů Klosse a Korouše někdejší pozapomenuté tradiční české značce,“ dodala.

Není všem botaskám konec

„Když nemáte nic, tak děláte velký cirkus,“ komentoval situaci Nestával. Podle něj měli Kloss s Koroušem příliš vysoké finanční nároky, a firma jim už v nich dál nechtěla vyhovovat.

Ukončení spolupráce však podle Nestávala neznamená konec botasek s charakteristickým designem. „Budeme je vytvářet dál, je jen otázka, pod jakou značkou,“ řekl. Na jméně podle něj přitom nezáleží.

Prohlášení na stránkách Botas 66 uvádí, že designéři nechtějí spor hnát k soudu. „Stejně jako oni raději vložíme energii tam, kde to dává smysl a kde je o to opravdový zájem,“ dodává v něm firma.

Nestával však tvrdí, že případ dohru přeci jen možná mít bude. Zveřejněním mediálního výstupu bez souhlasu společnosti Botas a. s. totiž podle něj porušili smlouvu.


Témata: Botas, Facebook, Kaufland