ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

Evropané téměř přestali kupovat nová auta, v Česku klesla jejich výroba

  • 308
Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v dubnu meziročně propadl o rekordních 76,3 procenta. Kvůli koronavirové krizi se prodalo jen zhruba 270 tisíc vozů, oznámilo v úterý Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V Česku odstávky kvůli pandemii způsobily, že dubnová výroba aut byla o téměř 90 procent nižší než loni.

Většina prodejen aut v EU byla v důsledku opatření proti šíření koronaviru po celý duben uzavřena. „První celý měsíc s restrikcemi souvisejícími s nemocí covid-19 vedl k nejvýraznějšímu měsíčnímu propadu poptávky od začátku záznamů,“ uvedlo sdružení ACEA. V období od ledna do dubna prodej aut v EU meziročně klesl o 38,5 procenta na 2,75 milionu vozů.

ACEA upozornila, že v dubnu vykázaly všechny členské země EU dvouciferný propad automobilového trhu. Český Svaz dovozců automobilů již dříve uvedl, že v České republice se prodej nových osobních aut v dubnu meziročně snížil o 53 procent na 10 679 vozů. Nejprudší pokles v EU postihl v dubnu Itálii, kde prodej klesl o 97,6 procenta na 4 279 vozů.

Odbyt mladoboleslavské automobilky Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, se v dubnu v zemích EU meziročně snížil o 64,6 procenta na 20 007 vozů. Podíl této značky na trhu EU však vzrostl na 7,4 procenta ze 4,9 procenta před rokem, vyplývá z údajů ACEA.

Kolik aut vyrobily české továrny v dubnu

  • Škoda Auto - 218 374 automobilů (meziročně o 29,6 procenta méně)
  • Hyundai - 65 890 automobilů (meziročně o 35,3 procenta méně)
  • TPCA - 53 233 automobilů (meziročně o 31,5 procenta méně)

Zdroj: SAP

Tuzemské Sdružení automobilového průmyslu (SAP) pak v úterý oznámilo, že v Česku se za první čtyři měsíce letošního roku vyrobilo 337 497 vozů, což je v meziročním srovnání o 31,1 procenta méně. V dubnu způsobily odstávky vyvolané pandemií koronaviru propad produkce o 88,5 procenta na 14 589 vozů.

„Očekávaný dramatický pokles dubnové produkce o téměř 90 procent není špatnou zprávou jen pro finální výrobce, ale samozřejmě také pro celý dodavatelský řetězec. Samotným postupným znovuobnovováním výroby finalistů se současné problémy nevyřeší. Dubnové prodeje nových vozů v EU poklesly o 76 procent a vzhledem k úzké provázanosti dodavatelských řetězců napříč celou Evropou a silné závislosti autoprůmyslu na funkčním vnitřním trhu byl výrobní režim na všech úrovních silně narušený,“ uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Klíčové je prodloužení Antiviru, míní Wojnar

Produkce autobusů Iveco byla po celý duben zastavena a v meziročním srovnání tak od ledna do dubna klesla o 19 procent na 1 179 vozidel. Koronavirus neměl dopad na výrobu autobusů v SOR Libchavy, který díky zvýšenému počtu zakázek produkci dokonce meziročně zvýšil o 44 procent na 144 autobusů. Jediný výrobce motocyklů Jawa snížil výrobu o 82 procent na 135 strojů.

Snížená výkonnost autoprůmyslu má podle Wojnara negativní dopad na řadu dalších odvětví a proto by měla pokračovat opatření na zmírnění důsledků pandemie.

„Za klíčové nyní považujeme prodloužení programu Antivirus v režimu B, stejně jako zvážení vylepšení jeho parametrů. Firmám by rovněž pomohla implementace navrhovaného režimu C, založeného na snížení odvodů sociálního pojištění zaměstnavatelům. Oba programy by měly běžet paralelně tak, aby si firmy s ohledem na jejich aktuální ekonomickou situaci mohly mezi příspěvkem na mzdu a odpuštěním části odvodů za zaměstnance zvolit,“ dodal Wojnar.

,