Nekonečné kolony aut by měly z  Rudolfovské třídy  v Českých Budějovicích v  budoucnu zmizet.

Nekonečné kolony aut by měly z Rudolfovské třídy v Českých Budějovicích v budoucnu zmizet. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Přetížená Rudolfovská ulice v Českých Budějovicích se zbaví kolon

  • 0
Nová dvouproudá silnice v Českých Budějovicích odvede auta z přetížené Rudolfovské ulice a prostoru u vlakového nádraží. Prvních 400 metrů se staví mezi Vrbenskou a Rudolfovskou. Další kilometr přibude směrem k Pekárenské.

Nekonečné kolony aut a dopravní kolaps pokaždé, jakmile se stane jakákoli nehoda pod železničním viaduktem na Rudolfovské třídě. Řidiči, kteří Českými Budějovicemi projíždějí, čekali na řešení desítky let.

V těchto dnech začala stavební firma konečně budovat první metry takzvané zanádražní komunikace.

Právě ta by měla přetížené Rudolfovské, kterou denně využívá okolo 30 tisíc aut, a celému prostoru u nádraží výrazně pomoci.

"Úsek dlouhý zhruba 400 metrů povede mezi Rudolfovskou a Vrbenskou ulicí, odtud budou auta pokračovat dál po Dobrovodské," popsal náměstek budějovického primátora František Jelen.

Dodal, že stavba části dvouproudé silnice s odbočovacími pruhy si vyžádá okolo 90 milionů korun. Hotová bude v první polovině příštího roku. "Kromě samotné silnice zde postavíme dva mosty přes Dobrovodský potok a také protihlukové stěny," vyjmenoval ředitel budějovického závodu stavební společnosti Eurovia Zdeněk Novák.

V kolonách řidiči stojí i desítky minut

Zhruba do měsíce navíc začnou práce i na dalším asi kilometr dlouhém úseku mezi Rudolfovskou a Pekárenskou ulicí. I tudy by auta mohla jezdit už za rok.

"Myslím, že už je pět minut po dvanácté, protože co se tady děje, je hrůza. Můj rekord je asi 40 minut v koloně, za tu dobu jsem ujel ani ne dva kilometry," popisuje Patrik Mráz, který denně do Budějovic dojíždí z Třeboně.

Podobně mluví i obyvatelé domů u rozestavěného úseku. Zároveň si však stěžují na hluk a prach. Nová silnice povede také jen pár metrů od dětského stacionáře Světluška.

"Směrem k ní jsou kanceláře, děti máme v místnostech do zahrady. Vždycky je nějaké pro a proti. Se zanádražní ulicí k nám bude přístup daleko jednodušší. Doteď se třeba stávalo, že nám neodhrnuli z cesty ani sníh," poznamenala ředitelka Světlušky Vanda Polívková. Stavební firma navíc bude postupovat tak, aby se do stacionáře kromě pěších pokaždé dostala i osobní auta.

Největší problém je tunel pod nádražím

Zanádražní ulice by měla v budoucnu vést z Pekárenské ulice až do městské čtvrti Mladé. Nejproblematičtější je zatím řešení tunelu pod vlakovým nádražím, proti němuž protestují lidé z okolí. Obrátili se dokonce na soud.

"Snažíme se najít další řešení, které si ale zatím nechám pro sebe. Do tří let bychom rádi měli hotovou dokumentaci pro stavební povolení," podotkl náměstek Jelen.

Celá zanádražní třída má v podstatě kopírovat budoucí dálniční obchvat města. V případě nějakého problému na dálnici bude také fungovat jako objízdná trasa.

První dva úseky od Vrbenské po Pekárenskou měly sehrát významnou roli už příští rok při plánované stavbě rychlostní železnice. Úpravy na trati by totiž pro auta uzavřely všechny důležité viadukty. Ministerstvo dopravy však minulý týden stavbu železnice zastavilo.

"Stejně si myslím, že se koridor stavět bude, protože jsou na něj evropské dotace. Pro nás stavba zanádražky znamená, že budeme na uzavírky připraveni," konstatoval Jelen.

Nová dvouproudá silnice má ulevit přetížené Rudolfovské třídě.