Po krátké zimní pauze se do českobudějovických ulic opět vrátily sdílené...

Po krátké zimní pauze se do českobudějovických ulic opět vrátily sdílené elektrokoloběžky společností Bolt a Lime. | foto: MAFRA

Elektrokoloběžky jsou zpět v ulicích, nově rozeznají i zakázanou jízdu ve dvou

  • 6
Po krátké zimní pauze se do českobudějovických ulic opět vrátily sdílené elektrokoloběžky společností Bolt a Lime. Obě si pro své klienty připravily několik vylepšení, která zlepší efektivitu služby a zvýší její bezpečnost. Změnu v provozu sdílených služeb pak do budoucna plánuje i samotné město.

„Přes zimu je poptávka po koloběžkách nižší, a tak je i jejich provoz značně omezený. Ale v hlavní sezoně se po městě pohybují nižší stovky našich strojů. Zda jejich počet pro tento rok navýšíme, zatím není jisté, teprve vyhodnocujeme data z toho minulého,“ sdělila Lucie Krahulcová, manažerka pro veřejnou politiku Bolt, s tím, že firma letos do Budějovic umístila novější typ koloběžek s vyměnitelnou baterií. Ta usnadní celý proces obsluhy a výrazně se sníží jejich uhlíková stopa.

Krahulcová doplnila, že službu si lidé v Budějovicích oblíbili. Loni na elektrických koloběžkách v krajském městě stálo minimálně jednou přes deset tisíc uživatelů. Ti využívali služeb společnosti průměrně třikrát týdně a v 83 procentech ujeli vzdálenost kratší než tři kilometry. Zajímavé také je, že přestože mají koloběžky v centru sníženou rychlost na pouhých 15 kilometrů v hodině, sami uživatelé jezdí průměrně ještě o tři kilometry nižší rychlostí.

To potvrzuje i 25letý Miroslav Malík, který si zelený stroj vypůjčil na stanovišti v Kněžské ulici. „Občas se na koloběžce svezu, když chvátám. Po městě se ale vždy snažím jezdit pomalu, aby se něco fakt nestalo. Vím, že tu někteří lidé jezdí jak blázni. To se mi nelíbí,“ míní.

Aplikace informuje o bezpečném způsobu jízdy

Problémů s bezpečností a nezodpovědnými řidiči si všímá i společnost Bolt, která se jim snaží předcházet řadou opatření. Mezi uživateli tak například šíří osvětu pomocí mobilní aplikace, která každého jezdce informuje o správném a bezpečném způsobu ježdění a parkování. Všem navíc doporučuje nosit helmu a poučí je o tom, že koloběžka patří do cyklopruhu nebo na krajnici, nikoliv na chodník.

„Naše stroje navíc disponují řadou bezpečnostních funkcí. Jsou schopné rozpoznat nebezpečnou jízdu ve dvou lidech a nejnovější model je vybavený systémem prevence smykového brzdění. V některých městech obsahuje aplikace Bolt dokonce test střízlivosti, který je povinný o víkendových nocích v lokalitách s bujarým nočním životem,“ popsala Krahulcová.

S nezodpovědnými řidiči, kteří nechávají koloběžky odstavené uprostřed chodníků tak, že brání průchodu chodců i údržbě ulic, by pak podle vedení města mohlo pomoci vizuální označení parkovacích míst.

České Budějovice patří mezi města s nejvíce sdílenými dopravními službami v republice. Na jejich území fungují kromě dvou poskytovatelů elektrokoloběžek také sdílená auta, skútry i kola, která se v budoucnu možná rozšíří o další společnost Nextbike, jež nyní začala s městem jednat.

Policie loni řešila třicet incidentů

Podle vedení radnice by tak bylo promarněnou šancí tyto služby koncepčně neuchopit a nezačlenit do fungování města. „Se všemi poskytovateli chceme uzavřít smlouvu, která jim zaručí určitý počet odstavných míst na předem vybraných a označených místech, která firmy využijí bez úplaty. Na oplátku po nich bude město chtít záruky, že uživatelé nebudou jejich zařízení libovolně pohazovat nebo parkovat na nevhodných místech, kde stroje často brání průchodu a komplikují práci městským službám,“ vysvětlil náměstek primátorky Lubomír Bureš.

Na území města tak postupně vznikne několik označených a lehce rozpoznatelných parkovacích míst. „Vše je teprve na začátku, zatím nevíme, jestli půjde o menší stavby, nálepky na chodníku, nebo něco zcela jiného,“ doplnil Bureš.

Na řidiče koloběžek se chtějí tento rok soustředit také policisté. Ti sice za první dva měsíce roku mají pouze jednotky dopravních nehod, v kterých koloběžky sehrály nějakou roli, očekávají však, že s příchodem jara se jejich počet výrazně zvýší.

„Za minulý rok evidujeme okolo třiceti incidentů, které zavinili řidiči koloběžek. Bylo mezi nimi řízení pod vlivem, nezvládnutí řízení či srážky s cyklisty, auty i autobusem. Několik těchto nehod bylo i tragických,“ sdělil policejní mluvčí Milan Bajcura s tím, že velkým problémem je celková neukázněnost koloběžkářů, která ne vždy končí srážkou, ale výrazně zvyšuje nebezpečnost provozu.

I z tohoto důvodu se policie letos chystá udělat několik preventivních akcí, které řidiče koloběžek seznámí s riziky nezodpovědné jízdy a připomenou jim hlavní zásady bezpečnosti. Policie při nich plánuje využít i služeb strážníků, kteří bezpečnostní osvětu šíří i při svém standardním výkonu služby.