Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Po krizi budou firmy lidi potřebovat, říká šéf Jihočeské hospodářské komory

  16:23
Na Jihočeskou hospodářskou komoru se obracejí firmy a řeší opatření v době pandemie koronaviru. Volají a ptají se na vývoz zboží, ale i používání roušek v jednotlivých zemích Evropy. Situaci pečlivě sleduje také ředitel komory Luděk Keist.

Ředitel Jihočeské hospodářské komory Luděk Keist. | foto: Jihočeská hospodářská komora

„Po krizi před námi budou nové a významné výzvy, které se týkají například bezpečnosti. Některé firmy proto budou mít možnost se orientovat na nová odvětví,“ líčí Keist.

Předpokládám, že dotazů ze strany firem teď máte spoustu.
Ano, intenzivně se zajímají. My jsme kvůli koronaviru na našich stránkách zřídili poradnu, kam dáváme nejrůznější informace. Máme dvě advokátní kanceláře, které poskytují firmám bezplatnou pomoc. Nejvíce podnikatele zajímají pracovněprávní vztahy, jak vyvážet do zahraničí, a nyní i ekonomická pomoc ze strany státu.

Když mluvíte o pracovně-právních vztazích, hrozí podle vás, že se bude v kraji ve velkém propouštět?
Těžko se to nyní předpovídá. Nevíme, jak dlouho bude tahle situace trvat. Čím déle to tak bude, tím je samozřejmě riziko propouštění větší. Největší problém mají ti, kteří podnikají v cestovním ruchu. V regionu máme i hodně dodavatelů pro automobilový průmyslu. Ti problémy pociťují také. Výroba se zastavila velmi rychle a společnosti teď řeší, co bude dál. Významnou roli sehraje finanční pomoc státu. Vznikají programy, které by mohly propouštění zabránit. Věřím, že až tahle situace odezní, budou firmy své lidi znovu potřebovat.

Zmínil jste firmy z automobilové průmyslu. Jak velký podíl v regionu tvoří?
To neumím říct v číslech, ale stačí se podívat do průmyslové zóny v Písku nebo do Českých Budějovic, kde jsou mimo jiné Bosch, Motor Jikov či Mektec. V Táboře je zase Brisk. Z těch opravdu velkých firem tvoří v regionu velkou část.

U kolika zaměstnavatelů víte, že zastaví, nebo již zastavili svou výrobu?
Od některých firem jsme se to dozvěděli, ale nechci jmenovat. Jsou z Písecka, Táborska i Českobudějovicka. Jde o podniky, které mají třeba jen deset zaměstnanců, ale týká se to i těch se stovkami pracovníků.

Kolik týdnů podle vás zvládnou bez výroby?
Pokud jim stát pomůže, tak vydrží i dva měsíce. Vláda má varianty, jak je možné situaci řešit. Existují různé možnosti či dotační programy. 

Kde mohou najít potřebné informace naopak pracovníci, jichž se omezení významně dotýkají?
Informace lidé najdou na stránkách Jihočeské hospodářské komory, Hospodářské komory České republiky, úřadu práce či jednotlivých ministerstev.

Mluvil jste o cestovním ruchu a automobilovém průmyslu. Jakých dalších významných odvětví se současná omezení mohou dotknout?
Může to být potravinářský průmysl, všeobecně služby, protože téměř vše je dnes zavřené, ale i zdravotnictví. Není v podstatě odvětví, kterého by se to nedotýkalo.

V kraji je rovněž hodně výrobních závodů firem se sídlem v Rakousku či Německu. Mohou kvůli nařízením omezit svou činnost v regionu?
Zboží teď i nadále cestuje, to je to nejpodstatnější. Jestli některý vedoucí pracovník sedí v Rakousku a firma vyrábí u nás, tak to nehraje roli. Koneckonců teď máme vyzkoušeno, že se díky moderním technologiím dá pracovat z domova a být na dálku v kontaktu se svými kolegy. Máme spoustu možností, jak se spojit a výrobu zajistit. To podle mě problém nebude.

Když mluvíme o převážení zboží, na co se firmy nejčastěji ptají kvůli exportu?
Zajímají se především společnosti, které se věnují dopravě. Ptají se na řidiče a nejrůznější omezení, protože někde jsou zavřené přechody. Zajímavá situace, kterou jsme také řešili, je používání roušek v různých zemích. V Německu to donedávna byl znak vyvolávání paniky. Jednoho českého řidiče dokonce vyhodili z obchodu, protože měl roušku, zatímco ostatní ne. U řidičů se řeší i to, že v některých zemích nevystupují při nakládání z vozidla.

S čím musí firmy, které exportují, počítat při převozu zboží?
Určitě je to delší čas na silnici kvůli kontrolám na hranicích. Z Českých Budějovic teď auto nedojede do cíle za dvě hodiny, ale může to trvat i o čtyři hodiny více.

Jak jste změnili svůj provoz vy?
I naši lidé mají home office. Některé pracovnice pomáhají šitím roušek, které pak rozvážíme. Zároveň rozšiřujeme spolupráci některých firem a navzájem je spojujeme. Spolupracujeme také s krizovými štáby kraje i jihočeských měst. Snažíme se podnikatelům poradit a ukázat jim, kde najdou potřebné informace.

Myslíte si, že region současný propad zvládne?
Myslím si, že kraj je schopný tohle ustát s podporou státu. Některé věci mohou být po konci současných opatření i pozitivní. Dnes jsem koukal na stránky německých časopisů, kde psali, že elektromobilita je sice cílem, ale že budeme muset vzít na milost benzinové a naftové motory. To je pozitivní pro jihočeské firmy, řada z nich totiž do tohoto odvětví dodává nejrůznější díly. Zároveň před námi budou po krizi nové a významné výzvy, které se týkají například bezpečnosti. Některé firmy proto budou mít možnost se orientovat na nová odvětví. Věřím, že se průmysl znovu rychle nastartuje.

Autor:
  • Nejčtenější

Bouřku u Budějovic mělo doprovodit gustnado. Ukázalo se, že šlo o tornádo

7. května 2024  12:13,  aktualizováno  14:59

Pondělní odpolední bouřka znamenala pro České Budějovice silné srážky. Voda zatopila silnice i...

U Strakonic se srazilo šest aut. Silnici na Písek zavřeli, zasahoval i vrtulník

7. května 2024  17:49,  aktualizováno  23:02

Na silnici I/4 u Strakonic se stala hromadná nehoda. Podle informací hasičů se srazilo šest aut,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cyklista na Táborsku nedostal přednost. Střet s autem nepřežil

12. května 2024  19:25

K tragické dopravní nehodě v neděli odpoledne vyjížděli jihočeští policisté, hasiči i záchranáři....

Parkovací dům za 145 milionů nabízí pětistovku míst, využitý bývá sotva z poloviny

9. května 2024  9:21

Řidiči v Českých Budějovicích dlouho upozorňovali, jak moc chybí místa pro auta v centru. Teď je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pětiletá holčička se ztratila při výletě na Šumavě, ušla dva kilometry

6. května 2024  15:50

Po pětileté holčičce pátrali v neděli dopoledne policisté, horská služba i vrtulník. Dívka se...

V Táboře zavřeli plavecký bazén, druhá etapa rekonstrukce potrvá pět měsíců

13. května 2024  14:31

Pět měsíců zůstane zavřený plavecký bazén v Táboře. Druhá etapa modernizace začne ve středu, ale...

Další gól do Tak neváhej a toč, žasne kouč Budějovic. U hráčů odmítá strach

13. května 2024  12:31

Týden pravdy. Českobudějovické fotbalisty čekají v dalších dnech dva extrémně důležité zápasy,...

Opilý řidič vylétl s autem ze silnice, vůz poničil piloty budoucího mostu na D3

13. května 2024  9:54

Třicetiletý řidič havaroval v sobotu v noci na Českokrumlovsku. Auto vylétlo ze silnice a poničilo...

Cyklista na Táborsku nedostal přednost. Střet s autem nepřežil

12. května 2024  19:25

K tragické dopravní nehodě v neděli odpoledne vyjížděli jihočeští policisté, hasiči i záchranáři....

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...