Grafik Martin Hrabánek hodnotí billboard ČSSD: Pokud nejste model(ka), tak není...

Grafik Martin Hrabánek hodnotí billboard ČSSD: Pokud nejste model(ka), tak není vždy jednoduché udělat přirozenou fotografii. Tady se to ale povedlo a tato fotka na mě ze všech billboardů kandidátů působí nejpřirozeněji a sbírá tak body za autentičnost. Co ale rozhodně není dobré, je barevný kontrast oranžových textů na bílém pozadí. Přitom stačilo pro zlepšení velmi málo. Nápis má kontrast 2,9 na stupnici od 1 do 21, kdy k dobré čitelnosti stačí alespoň 4,5 bodu. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Geometrický guláš i autentický výraz. Grafik hodnotí předvolební billboardy

  • 3
Nabízí cestu změny, vědí, jak bezpečně dál, chtějí úspěšné jižní Čechy. Na billboardech lákají politici potenciální voliče, aby právě jim hodili hlas v krajských volbách. MF DNES s českobudějovickým designérem a grafikem Martinem Hrabánkem posuzuje jejich kvalitu a zpracování. Někdy i se špetkou nadsázky.

Proti předchozím obdobím je na první pohled zřejmé, že tentokrát politici o dost méně slibují a zásadně potlačili téma dopravy. Asi proto, že dodržet termín dopravní stavby je prakticky nereálné.

Na druhou stranu se tentokrát snaží hlavně představit a říct, kdo vlastně jsou, jako třeba náměstek hejtmanky Pavel Hroch (Jihočeši 2012). To hejtmanka Ivana Stráská zase hraje na strunu koronaviru a nabízí, že s ČSSD ví, jak bezpečně dál.

MF DNES nafotila plakáty více než desítky stran a hnutí a pak udělala výběr čtyř billboardů, které jsou k vidění po celém kraji. Podle českobudějovického designéra a grafika Martina Hrabánka je například u sociální demokracie povedená fotografie Ivany Stráské.

„Pokud nejste model(ka), tak není vždy jednoduché udělat přirozenou fotografii. Tady se to ale povedlo a tato fotka na mě ze všech billboardů kandidátů působí nejpřirozeněji a sbírá tak body za autentičnost,“ hodnotí.

Co ale rozhodně není dobré, je barevný kontrast oranžových textů na bílém pozadí. Přitom stačilo pro zlepšení velmi málo. „Nápis má kontrast 2,9 na stupnici od 1 do 21, kdy k dobré čitelnosti stačí alespoň 4,5 bodu,“ vysvětluje grafik.

Od oranžové se nakonec neodpoutali ani bývalí členové ČSSD, kteří nyní kandidují za Změnu 2020. Lídrem je exstarosta Jindřichova Hradce Stanislav Mrvka.

„Ani nevím, zda mám přičíst body za autentičnost výrazu, nebo ubrat za nepříliš optimistický výraz v obličeji. Jsem tu – to je vlastně celé sdělení billboardu,“ konstatuje Hrabánek.

Asi bude v tomto případě potřeba přičíst ty body za autentičnost, alespoň podle vysvětlení samotného Mrvky. „Já se takto tvářím běžně,“ reaguje a směje se do telefonu.

„Na pozadí billboardu je velmi jemná fotografie města. Je ale tak málo kontrastní, že si vůbec nejsem jistý, jaké město to je a jestli to dává v kontextu umístění billboardu smysl. Podnadpis loga není ani v takovéto velikosti čitelný. Škoda,“ dodává k plakátu Hrabánek.

Napříč krajem má Změna 2020 čtyři desítky billboardů. Zatímco hnutí utratí za kampaň stovky tisíc korun, tak třeba ODS, která ji má v regionu nejmasivnější, přibližně čtyři miliony korun.

Hnutí ANO v jižních Čechách dává za billboardy a další předvolební propagaci kolem 1,7 milionu korun. Na jednom z plakátů se chlubí vysázenými 90 700 stromy. Souvisí to s kůrovcem. Na tomto billboardu je lídr František Konečný a hnutí logicky opět sází na svého šéfa Andreje Babiše.

Zajímavé však je, že s iniciativou sázení stromů přišel na jihu Čech Libor Moravec, který je dvojkou kandidátky. „Takhle je to ale v pořádku, je to součást naší celostátní propagace před volbami,“ vysvětluje Moravec, který je krajským předsedou hnutí ANO.

Podle grafika je na billboardu diskutabilní tečka v počtu nových stromů. „Opticky by mohlo návrh trochu sjednotit, kdyby byl všechen text buď zkosený, nebo narovnaný. Jméno kandidáta by mělo být blíže u patřičné fotografie,“ doplňuje.

Když chybí jednoduchost

Hnutí Jihočeši 2012 vede jako jednička Pavel Hroch. Na některých plakátech je sám, v krajském městě ho doplňují členové Občanů pro Budějovice, kteří za Jihočechy rovněž kandidují.

„Tomuto billboardu nejvíce ubírá fakt, že je toho na něm opravdu hodně. Budou mít lidé čas si ho vůbec přečíst celý? A stihnou se v něm zorientovat? Cestující v autě nemají šanci, chodci možná,“ domnívá se designér.

Ani grafika moc nepomáhá říct, na jaké informace se má člověk soustředit jako první. „Chybí tomu jednoduchost a přehlednost, všechny informace jsou stejně velké a celkově je to takový trochu geometrický guláš. Vidím obdélníky, čtverečky, kolečko, jednoduché linky střídá skriptový (ručně psaný) font… Dostali tam opravdu všechno, a díky logu i co se barev týče,“ vyjmenovává Hrabánek. Pro identifikaci ovšem podle něj může zafungovat netradiční fialová.

Hodnocení se dostalo i dalším plakátům. U Trikolóry například zaujalo, že používá čtyři barvy. Tomio Okamura z SPD s jihočeskou lídryní Janou Pupavovou jsou pak na plakátech s heslem Jihočeský kraj na 1. místě. Jenže tuto větu s obměnou v názvu příslušného kraje používají napříč republikou. Komunisté zase hlásají bezpečí, otázkou je koho a před čím.