VIDEO: V Rusku je nejvyšší budova Evropy, stavěly ji šplhající jeřáby

  • 177
Z pěti nejvyšších staveb v Evropě jsou hned čtyři v Rusku. Prvenství nově patří díky výšce 462 metrů budově Lachta Centr na břehu Finského zálivu v Petrohradě. Unikátní výstavba pomocí speciálních jeřábů si vyžádala od stavbařů maximální preciznost i odvahu.

Náročnost stavby nebyla jen v její výšce, ale především v povětrnostních podmínkách. Teploty zde klesají až k minus 32 °C a rychlost větru překračuje 130 km/h. To si samozřejmě vyžádalo speciální techniku.

Lachta Centr je dominantou Petrohradu.

Firma Renaissance Construction nasadila na stavbu mrakodrapu, který stojí asi deset kilometrů od centra Petrohradu, tři věžové otočné jeřáby typu Liebherr 710 HC-L 32/64 Litronic a jeden jeřáb Liebherr 357 HC-L 12/24 Litronic.

„Jeřáby šplhaly pomocí hydraulického zařízení po vnější fasádě i uvnitř věže,“ vysvětluje Pavel Buriánek ze společnosti Liebherr-Stavební stroje CZ. Tři věžové otočné jeřáby měly maximální nosnost 64 tun a rychlostí zdvihu až 176 metrů za minutu. Způsob „šplhání“ jeřábů se musel individuálně přizpůsobit konstrukci fasády a postupu stavebních prací. Velmi náročný byl i servis včetně odstraňování ledu a sněhu na ramenech jeřábu.

Stavbu navrhl architekt Tony Kettle z britského studia RMJM, projekt realizovala ruská firma Gorprojekt, která spolupracovala i s dalšími, zejména zahraničními firmami. Koncem roku 2018 byl Lachta Centr (ang. Lakhta Center) certifikován podle kritérií pro ekologickou účinnost na LEED Platinum.

Z prvního místa nejvyšší evropské budovy sesadil moskevskou Věž Federace (Východní věž - 374 m), na třetím místě je OKO (Jižní věž - 354 m), na čtvrtém Mercucy City Tower opět v Moskvě (339 m). Teprve páté místo patří londýnskému „Střepu“ (The Shard - 310 m), který sklidil velkou nelibost prince Charlese, který jej označil za ohromnou slánku.

Mrakodrap ve tvaru plynového plamene

Stavbu zaplatil Gazprom, největší vývozce zemního plynu na světě. A tak není divu, že mrakodrap má tvar plynového plamene, který se k vrcholu zužuje. Přezdívá se mu i Věž Gazprom. Obyvatelná část sahá do výšky 353 metrů, kde je 87 pater, zbývající tvoří špička v podobě plamene.

Pro transport návštěvníků slouží celkem 34 rychlovýtahů od švýcarské společnosti Schindler, které dosahují rychlosti až 30 km/h, pod stavbou je připraveno 1 800 parkovacích míst. Většinu pater zabírají kancelářské prostory, ale nechybí zde ani vědecké a vzdělávací centrum, koncertní haly, planetárium či restaurace s vyhlídkovou plošinou v nejvyšším obytném podlaží (353 m).

Povětrnostní podmínky jsou na břehu Finského zálivu pro stavbaře velmi náročné....

Stavba byla zahájena v roce 2012, dokončena v roce 2018. Kromě samotného mrakodrapu zde současně probíhala také výstavba víceúčelové budovy s kancelářskými, sportovními a volnočasovými prostorami. Také zde bylo nasazeno dalších šest věžových otočných jeřábů se značkou Liebherr. Tato společnost spolupracuje při výstavbě výškových budov po celém světě včetně Česka.

„V České republice teď stojí zajímavý jeřáb Liebherr 150EC-B6Litronic na projektu Šumavská v Brně. Jde o samostatně stojící jeřáb s výškou háku 94 m. Jeřáby s touto značkou se podílely i na výstavbě nejvyšší budovy v České republice, AZ Tower v Brně nebo V Tower v Praze,“ upozorňuje Pavel Buriánek.