Mladý a perspektivní architekt Toan Nghiem pracuje s přírodními materiály, dřevem a kamenem. Nepotrpí si na povrchní luxus. Jeho domy poskytují obyvatelům přirozené světlo, vzdušnost a zeleň.
Svůj vlastní domov a sídlo architektonické kanceláře a21 studio dokončil v lednu roku 2012 a držel se stejných pravidel. Skromný, ale maximálně využitý prostor 40 metrů čtverečních dokázal pojmout tři obytná patra plná průhledů a zeleně.
Pro některé architekty limitující, nepravidelný rohový pozemek dokázal Nghiem využít ve svůj prospěch. Hlučná čtvrť, v jejímž sousedství leží hned tři nemocnice, je plná prachu a smogu. Bylo zapotřebí vybudovat privátní oázu, která se bude od okolí distancovat a poskytne obyvatelům a pracovníkům dostatečné zázemí. Hlavními stavebními materiály se stala kromě betonu, bíle natřených cihel, oceli a dřeva také zeleň a zejména světlo.
Hlavní tok světla přichází do domu z otevřené střešní terasy, ze které je výhled na město. Ve velkých květináčích na ní rostou ozdobné stromy a keře, další zeleň sem prorůstá i přímo z přízemí domu. Místní podnebí bujné vegetaci prospívá.
Může vás zajímat |
Zeleň čistí obyvatelům ovzduší a filtruje nečistoty, dům se stává stále se měnícím a dynamickým objektem, který je s každou novou větví silnější a odolnější.
Dům striktně neodděluje pracovní a soukromou zónu. Při příchodu z ulice návštěvníka uvítá betonová, křehce organicky tvarovaná kuchyňská linka, kterou mnozí zároveň identifikují jako recepční pult. Do domu se dá vjet přímo na motorce i na kole, prostor před kuchyňskou linkou je pro parkování dopravních prostředků vymezen.
V prvním patře je jídelní kout, který zároveň slouží jako zasedací a konferenční místnost, na něj navazuje knihovna s pracovními místy. Klidové zóně napojené na konferenční kout dominuje jednoduchý domácí oltář.
V domě už třetím rokem pracuje pod taktovkou Toan Nghiema sehraný pětičlenný ryze pánský tým, kterému domácká atmosféra architektonického studia vyhovuje. Jako skupina nezávislých architektů a designérů spolu pracují již od roku 2009.
Nejvyšší patro patří relaxaci a do něj už mají pracovní návštěvy vstup zakázán. Kromě otevřeného plánu ložnice je zde také sociální zázemí, které využívá jen majitel, pro spolupracovníky a hosty je určena toaleta v přízemí.
Interiér je zařízen dřevěným, na míru vyrobeným nábytkem. Prim hrají dřevěné lišty, které jsou použity nejen v oknech a přechodových zónách, ale i jako součást podlah a schodiště.
Teplé odstíny všudypřítomného dřeva doplňují řemeslně dokonalé klasické židle nazvané Wishbone, které navrhl Hanse J. Wegnera v roce 1949 pro firmu Carl Hansen & Søn. V obou koupelnách jsou použity barevné patchworkové dlaždice, kterou jsou už několik posledních let ve vietnamských domácnostech nesmírně populární.