Designéři Eva a Marcel Mochalovi rádi navrhují jednoduchý design s příběhy.

Designéři Eva a Marcel Mochalovi rádi navrhují jednoduchý design s příběhy. | foto: Archiv studia LLEV

Z lustru designérské dvojice padá déšť i svítí slunce najednou

  • 2
Mladá designérská dvojice Eva a Marcel Mochalovi patří mezi páry, které se doplňují nejen v osobním, ale i v profesním životě. Své sny realizují uprostřed Českého ráje a pod značkou LLEV, kterou založili před devíti lety. Navrhují užitečné a esteticky vyladěné věci obohacující naše životy.

Jak jste se dostali právě k designu?
Eva:
V rodině nemám nikoho, kdo by se uměním, architekturou nebo designem zabýval. Již od dětství jsem však ráda malovala a stále něco plastického vytvářela. Jako malá jsem navštěvovala základní uměleckou školu, tenkrát se jí říkalo "liduška", a ukázalo se, že je to jediná a správná volba. Design pro mě znamená formu umění.

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Domov.

Marcel: Po sametové revoluci přivezli mí rodiče ze Salzburgu magnetofon Philips. Hleděl jsem na něj jako opařený a moje maminka jen řekla: "Je to pěkný, co, to je design, víš." A mně se ten magnetofon tak líbil, že jsem si řekl, že jestli je tohle design, tak to chci jednou dělat.

Vzpomenete si na první předmět, který jste navrhli?
Marcel: Přibližně v sedmi letech jsem začal cíleně navrhovat a vyrábět různé dřevěné napodobeniny pušek, kuší a tomahawků. Byl jsem normální kluk, který se jednou cítil jako kovboj a podruhé jako Vinnetou. A k tomu bylo třeba pořídit různé věcičky. Tenkrát se v hračkárně nedalo nic takového koupit, takže se tvořivé dítě jako já jednoduše a rychle stalo návrhářem svých klukovských hraček.

Mění se během let váš přístup k designu?
Eva: Přístupy se mění v závislosti na podmínkách, ve kterých naše předměty vznikají. Některé vznikají dlouho na papíře a někdy se nedočkají realizace. A jiné jsou zase během chvilky stvořeny myšlenkou, která má jasnou představu. Když se finální předmět s touto myšlenkou ztotožní, je to nádherný pocit.

Marcel: Ve své podstatě vznikají naše návrhy na začátku stále stejně. Prostě si své nápady kreslíme. Kresba je základem každé formy umění, design z něj nevyjímaje. Ovšem řadu projektů nelze pouze kresbou dovést do finále. Potřebujeme umět nápad kvalitně technicky připravit pro jeho výrobu, a to pomocí 2D a 3D počítačových programů.

Návrat k tradici inspiroval k malované truhle Skatt z javorového dřeva.

V roce 2004 jste založili vlastní studio. Jak jste přišli k názvu LLEV?
Název studia LLEV může mít více výkladů. Před pár lety jsme tuto otázku položili čtenářům portálu Designcabinet.cz, kde nejpravdivější výklad našeho studia LLEV byl oceněn skleničkami, které vznikly pro Becherovku.

"Aby bylo všem naprosto jasné, že jde o české design studio, vybrali si jeho tvůrci zvíře pro Čechy nejtypičtější, to jest to, které se dokonce dostalo do českého znaku. A aby se zdůraznila ta dvouocasost českého lva, bylo zdvojeno první písmenko..., a tak vznikl název LLEV." A jen k této odpovědi dodáme, že každý máme na předmětu, který realizujeme "lví podíl".

Odkud čerpáte inspiraci pro nové návrhy?
E
va: Z cestování nejen do vzdálených destinací, například do Indonésie nebo Norska, ale také při společných procházkách po krajině Českého ráje, kde jsme se natrvalo usadili. Je tu krásná příroda a klid na práci. A někdy může být pro nás inspirací obyčejná tráva nebo jídlo, které právě s láskou připravujeme.

Marcel: Díváme se! A nevěřili byste, kolik věcí ještě není vidět. Takže je navrhujeme, aby byl svět zajímavější.

Jednoduché tvary, propracované detaily a barevná střídmost vašich produktů připomínají estetiku severského designu. Inspiruje vás?
Severský design je krásně funkční a přitom plný příběhů, které jsou i pro nás velmi důležité. Každý předmět, který navrhujeme, má svůj příběh. Možná to je to, co nás se severským designem spojuje: krása materiálu, jednoduchost, funkčnost, čistota myšlenky a kvalitní řemeslo.

Soustředíte se na přírodní materiály, pro nábytek vybíráte zejména dřevo. Podle čeho určujete, který druh dřeva použijete? Hraje roli struktura, barva, nebo jeho tvrdost?
Druh, kvalita, nebo tvrdost dřeva hraje roli především při navrhování nábytku. Některé dřeviny nejsou vhodné pro výrobu stolu, některé zase pro výrobu kuchyňské desky. Když pracujete s přírodním materiálem, musíte ho skutečně poznat, abyste nenadělali více škod než užitku. Dřevo je nám blízké, ale nepoužíváme je za každou cenu. Kam se nehodí, zvolíme materiál jiný.

Paravány nebo truhla patří mezi produkty, které se ve vašem portfoliu objevují v různých obměnách. Co vás láká na těchto léty zapomenutých předmětech?
Eva: Možná je to touha po cestě do minulosti, obdiv k tradici a řemeslu. Navíc jsou tyto předměty velmi praktické.

Marcel: Lidská paměť je fenomén, který nás dlouhodobě zajímá. Člověk často zapomíná na již poznané technologie a myšlenky, a nejen proto se některé předměty vytrácejí z našich domovů. My si silně uvědomujeme důležitost tradic a historie. Proto se často zajímáme nejen o vývoj nových produktů, ale také o redesign starých věcí.

Jsou ještě předměty, které se nám chystáte "objevit", znovu obnovit jejich tehdejší oblíbenost?
Eva:
Je jich celá řada, stačí nahlédnout do starých knih, přečíst si historický román nebo si popovídat s babičkou.

Za skleněný soubor Decci vás Akademie designu ČR v rámci ocenění CGD nominovala na designéra roku 2012. V čem jsou sklenice a dekantér výjimečné?
Marcel: Nápojový soubor je v podstatě obyčejný design, který jsme změnili pouze v jednom zásadním detailu. Klasický tvar kalíšků sklenic a dekantéru je profilován vždy po jednom deci litru objemu. V praxi to znamená, že jednoduše poznáte, kolik máte nalito i vypito. A zdá se, že Akademie designu ocenila náš přístup k práci.

Křišťálový nápojový soubor Decci dokáže díky nápaditému designu mapovat množství nalitého či upitého nápoje.

Likérové skleničky pro Becherovku

Navrhujete také vázy a dekorativní předměty. Mají lidé dnes zájem o skleněné plastiky?
Marcel:
Zájem je především sběratelský. Dnes jsou ceněny zejména plastiky z druhé poloviny 20. století. Jednou snad přijde řada i na nás.

Jaký je podle vás rozdíl mezi dekorací a uměleckým dílem?
Marcel: Dekorace je detail, který doplňuje celek k dokonalosti. Dekorace mají schopnost tečky na konci věty, protože díky nim se stává interiér útulným. Ideální dekorací je polštář, svícen nebo váza, protože mají také svoji funkci. A uvnitř toho všeho je umění, které může mít různou formu: obraz, objekt, vynikající víno, umění žít.

Dokážete tedy skloubit design s volným uměním?
Ano, rádi tyto dva světy propojujeme v jeden. Například lampa a lustr Dada mají základ v uměleckém směru, který je typický dvojsmyslností. Pod deštník se schováváme, když prší, pod slunečník když svítí slunce. Z našeho lustru padá déšť i svítí slunce najednou. Lampa i lustr Dada jsou plně funkčním designem i objektem zároveň.

Máte nějakou radu, jak si dobře vybrat dekorativní předmět?
Eva: Řídit se intuicí a srdcem a snažit se zařídit si interiér tak, abyste zvládali ze všech těch krásných věcí utírat prach. Člověk by měl mít k dekoracím vztah a neměl by kupovat něco, co se líbí jen na chvíli. A nemusí jít ani do obchodu, stačí si projít starou půdu na chalupě a vztah i příběh jsou na světě.

Svítidla Dada v sobě spojují prvky volného umění s designem.

Vaše práce nyní představujete na putovní výstavě Stolečku, prostři se. Kromě skleněného setu Decci lze vidět také malované nádobí, šperky a šperkovnice. Jsou pro vás takové výstavy důležité?
Vystavovat je důležité, náš vlastní svět přiblížíme lidem, pro které vše vytváříme. Máme také možnost získat určitou reflexi díky případné recenzi výstavy, kritice, která je pro nás důležitá. A zrovna putovní výstava Stolečku, prostři se je velmi úspěšná díky lidem z Czechdesign.cz, kteří se na ní s obrovským zájmem podílejí. Patří jim veliké díky.

Zaměřujete se na více oblastí designu, od nábytku přes objekty, grafický design až po šperky. Pracujete paralelně na několika zadáních najednou?Marcel: Pracujeme souběžně na několika věcech najednou. Některé předměty, myšlenky zrají delší dobu, proto vznikají v jiném tempu i nasazení než projekty na zakázku.

Vaše pracovní nasazení je opravdu velké. Dokážete se zastavit a odpočívat?
Určitě se snažíme také odpočívat, bez přátel a přírody se lidská duše brzy unaví. A místo, kde žijeme, je stvořené pro odpočinek. Bydlíme v srdci Českého ráje a les je nám na dosah. Tam je i energie.

Můžete naznačit, jaké novinky připravujete?
Eva: Novinky neprozrazujeme, nebylo by pak na co se těšit.

Nástěnné hodiny Season svým vzhledem připomínají věčný koloběh života.

Studio LLEV

Eva Mochalová, narozena v Ostravě
Vystudovala Střední uměleckoprůmyslovou školu v Ostravě, v roce 2003 absolvovala pražskou VŠUP, Ateliér keramiky a porcelánu. Během studia se účastnila i dvou zahraničních stáží v Německu a Slovinsku. V loňském roce přijala účast na Mezinárodním sklářském sympoziu IGS v Novém Boru.

Marcel Mochal, narozen v Trutnově
Vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu sklářskou v Železném Brodě, poté pokračoval na Vyšší odborné škole v Jablonci nad Nisou, obor mince a medaile. V letech 1998 až 2004 studoval VŠUP v Praze, ateliér Sklo. Účastnil se několika studijních stáží, například ve Finsku a Polsku. Kromě navrhování se věnuje také pedagogické činnosti, od roku 2010 vede výtvarný ateliér Produktového designu na SUPŠS v Železném Brodě.

Oba designéři založili v roce 2004 studio LLEV. V současné době žijí a pracují v Českém ráji.

Další zajímavé rozhovory a návštěvy najdete v časopise Domov.