Autobusy Znojemské dopravní společnosti Psota vyjedou naposledy 31. prosince 2022. | foto: Markéta Dušková, MF DNES

Ve Znojmě bude jezdit dopravce z druhé strany republiky, slibuje víc spojů

  • 2
Ze Znojma do Karlových Varů je to autem asi čtyři hodiny cesty. Přesto se právě ze západních Čech bude řídit městská hromadná doprava v druhém největším městě Jihomoravského kraje.

Poslední prosincový den ještě rozvezou cestující po Znojmě typické červené autobusy místní dopravní společnosti Psota. Od 1. ledna 2023 pak po dvanácti letech přebere kormidlo, tedy spíše volant, společnost Autobusy Karlovy Vary.

„Víme, do čeho jdeme. Chvíli potrvá, než si to sedne, ale doprava zrychlí,“ slibuje Zdeněk Suchan, výkonný ředitel karlovarské firmy, jež vedle linkové dopravy provozuje i sedm MHD v Karlovarském, Ústeckém a Plzeňském kraji.

Pro znojemské cestující znamená změna nebývalý příval novinek. Dopravce nakoupí 26 autobusů, jejich průměrné stáří nesmí přesáhnout devět let. Všechny musí být klimatizované a nízkopodlažní a nastupovat se smí všemi dveřmi - jinými slovy jízdné se už nemusí platit jen u řidiče.

MHD by tak měla výrazně zrychlit. Že je to nyní naopak, zaznívá od lidí jako nejčastější výtka. S tím souvisí i fakt, že od nového roku cestující v autobuse potkají revizory. „Doteď jsme je nepotřebovali, vše kontroloval řidič,“ podotýká starosta Jakub Malačka (dříve ČSSD). 

Vítěz tendru zřídí i nové linky. Odbor dopravy zkoumal statistiky spojů a vycházel také z pocitové mapy, kam Znojemští mimo jiné zadávali místa, kam se autobusem nedostanou. 

Za kroužky, zahradami i novým bazénem

„Vyslyšeli jsme přání zajistit dopravu na Cínovou horu a Koželužskou ulici, kde jsou nejen kroužky pro děti, ale jde také o oblíbené místo na procházky. Mysleli jsme i na to, že již brzy otevře nový krytý bazén, ke kterému je potřeba posílit dopravu,“ ujasňuje Malačka.

Cínová hora je zahrádkářská oblast v severní části města, jež se ale během let proměnila v téměř satelitní městečko. Koželužská je zase ulice vedoucí nad přehradou a budovaný bazén součástí letního koupaliště Louka. Jezdit tam mají menší autobusy, aby se vešly do serpentin, zatím se počítá s hodinovým traktem.

Zvýší se i frekvence víkendových spojů a obsluhy místních částí, zlepšit se má rovněž návaznost MHD na krajské linky, třeba z Brna. 

Autobusy navíc dostanou sčítače cestujících, rozhodování o linkách tak má vycházet z konkrétních čísel. Vozy ponesou červenobílou barvu, značku dopravce ještě upřesní. Stejně jako výši jízdného. Nejspíš ale přibudou i přestupní a víkendové tarify.

Tržby nově do kasy města

10 let budou služby v MHD zajišťovat Autobusy Karlovy Vary.

57 % je číslo, o něž se zvedne obsluha sítě MHD ve Znojmě.

Tendr na dopravce byl pro město jedním z nejnáročnějších v historii. Příprava, zpracování a vyhodnocení trvaly téměř jeden a půl roku. Autobusy Karlovy Vary z pěti účastníků – včetně současné společnosti Psota – nabídly nejlepší cenu. 

Znojmo za služby ročně zaplatí 60 milionů korun bez DPH. Dvojnásobné navýšení souvisí i s tím, že obsluha sítě se zvedne o 57 procent. To znamená, že autobusy nového přepravce najezdí každý rok o 350 tisíc kilometrů víc.

A tržby nově půjdou přímo do pokladny města. „Znojmo tak bude mít v příští dekádě plně pod kontrolou objem jízdného. V době rostoucí inflace je to důležitý krok,“ míní Malačka. Město navíc získalo větší prostor spolurozhodovat o řádech, návaznosti spojů či cenotvorbě.

Suma za zakázku se může měnit s ohledem na rostoucí ceny paliva nebo mezd, což je běžný systém, který ve smlouvách používá třeba krajský dopravce Kordis. Dosud ale město platí jen necelých 28 milionů, nicméně tržby z přepravy jdou společnosti Psota. Její ředitel Petr Chadim tvrdí, že ztráta zakázky snad ani nejde označit jako výpadek. 

Řidiči můžou zůstat na svých trasách

„Bývali jsme ve ztrátě. Šlo o poslední smlouvu, kde jsme byli závislí na tržbách, dnes už se takové neuzavírají. Proto jsme ve výběrovém řízení nastavili cenu reálně,“ uvádí s tím, že MHD byl jen jeden segment jeho společnosti, zdaleka ne ten nejvýznamnější.

„Jezdíme Znojemsko linkovou dopravu, získali jsme Mikulovsko a v kraji budeme určitě soutěžit dál,“ nastiňuje další směr.

Nástupce Suchan říká, že jeho firma nechce být predátorem. „Se stávajícím dopravcem jsme už začali jednat. Když se shodneme, rádi využijeme jeho služby. Podstatné je, aby se to co nejvíc týkalo místních,“ avizuje. 

Do nových vozů tak mohou usednout dosavadní řidiči a nový dopravce by logicky ocenil i parkování pro autobusy a nejspíš i servis. „Vždy jsme ochotní jednat. Řidiči, kteří budou chtít, zůstanou, ostatním bránit nebudeme. U dalšího čekáme na návrh,“ řekl Chadim.

Revoluce se v poslední době udála i v krajské dopravě. Nové autobusy už jezdí skoro půl roku třeba na regionálních linkách na Blanensku, Boskovicku i Tišnovsku. Do jihomoravských barev se tak „oblékají“ desítky autobusů. V tendru na nové dopravce v téměř celém kraji výrazně uspěl BDS-BUS z Velké Bíteše, který nasadil 140 autobusů, postupně všechny zmodernizuje.