Klasický stlačený zemní plyn v nádrži autobusu nahradí bioplyn vznikající při čištění odpadní vody. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Testování se osvědčilo, autobusy v Brně pojedou na bioplyn z odpadní vody

  • 3
Až 1800 kilometrů by mohly denně najezdit brněnské autobusy pouze na bioplyn, který vzniká při čištění odpadní vody. Město s dopravním podnikem teď shánějí na zajištění provozu soukromou firmu.

Místo k čerpací stanici ve Slatině jezdil předloni v listopadu jeden autobus brněnského dopravního podniku pro plyn do čistírny odpadních vod v Modřicích.

Klasický stlačený zemní plyn v jeho nádrži totiž nahradil bioplyn vznikající při čištění odpadní vody. Loni byl za tento nápad oceněn Institut cirkulární ekonomiky ve světové ekologické soutěži Energy Globe

Šlo však jen o pilotní projekt, a tak po jeho ukončení už do Modřic autobus nejezdí. I kvůli tomu, že vodárny bioplyn využívají jinak, například na výrobu elektřiny.

Teď se ale začíná jednat o tom, že by brněnské autobusy přeci jen toto palivo spotřebovávaly. Část ho totiž zůstává stále nevyužitá. 

„Je plán, že bychom v této fázi plyn jímali a stlačovali, což zatím vychází na pět autobusů denně, tedy přibližně 1 400 až 1 800 kilometrů,“ přiblížil brněnský náměstek pro životní prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Nebude se jednat o investici města či brněnských vodáren, provoz by měla mít na starost soukromá společnost. „Jde o dočasné řešení na tři čtyři roky, než bude celá čistička zrekonstruovaná,“ poznamenal Hladík s tím, že by autobusy mohly na bioplyn jezdit od začátku příštího roku.

Jednání o využití bioplynu vítá i brněnský dopravní podnik, který má flotilu 160 autobusů na stlačený zemní plyn.

„Rozhodně jsme rádi, že se půjde tímto směrem a že jsme také od začátku přítomni těmto jednáním. Teď je potřeba najít takovou variantu, která bude pro všechny strany schůdná,“ vysvětlila mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Po roce 2024 se podle Hladíka plánuje celková rekonstrukce čistírny odpadních vod, při které se počítá také se zabudováním této technologie na bioplyn pro autobusy.

Takto vypadala testovací jízda autobusu v roce 2018: