Středočeské silnice jsou v dezolátním stavu. Na větší opravy chybí materiál

  • 24
Výtluky hluboké i patnáct centimetrů, jedna obrovská díra vedle druhé, značky snižující rychlost i v úsecích dlouhých několik kilometrů. Tak vypadají silnice po letošních pár krutých zimních týdnech. I když se silničáři pustili do oprav těch nejhorších míst, na kompletní opravy si řidiči musí ještě počkat.

Pro Středočeský kraj to podle náměstka pro dopravní infrastrukturu Martina Kupky je jedna z nejhorších zim. „Jen za leden jsme za úklid sněhu a solení vydali dvě stě milionů korun,“ uvedl pro iDNES.cz s tím, že na řadách míst mají obrovské výtluky v silnicích havarijní charakter. 

Na zimní a letní údržbu má kraj pro letošní rok vyčleněnou částku 1,3 miliardy korun, ze které už za první měsíc letošního roku ubylo zmíněných 200 milionů korun za zajištění sjízdnosti silnic druhých a třetích tříd.

Není výjimkou, že na řidiče teď čekají na silnicích i díry hluboké až patnáct centimetrů. V minulém týdnu proto středočeští silničáři začali s opravou nejvíce poškozených míst. Podle Kupky byl problém například v Brandýse nad Labem a jeho okolí, v Roztokách u Prahy nebo na Kralupsku. Cestmistři po celém kraji další místa mapují, aby je bylo možné co nejrychleji opravit.

Recept na asfaltový ementál: za výtluk může voda, na škodu je pojistka

Jak vzniká výtluk

Výmolů je čím dál více. Vznikají v prasklinách vozovky, do kterých nateče voda, zmrzne a roztrhá povrch. Čtěte zde.

Je to dlouhodobá záležitost, na což se musí připravit hlavně řidiči. Místa, kde hrozí poškození vozidel, se silničáři snaží opravit co nejdříve. Oprava se však provádí metodou takzvané studené balené asfaltové směsi,  trvanlivost takové opravy je omezená. 

„V tuto chvíli ještě nejsou v provozu obalovny, tak aby bylo možné zajistit ucelenou a trvalejší opravu komunikace. Do toho se pustíme až na jaře,“ vysvětluje středočeský náměstek pro dopravní infrastrukturu s tím, že půjde o velmi vážný ekonomický problém.

Středočeský kraj se i v letošním roce chce ale soustředit i na souvislé opravy komunikací, neboť kompletně opravený povrch silnice dokáže přežít zimu lépe, než neustále se opravující díry v silnici. 

, iDNES.tv