Poničili jste si auto na rozbité silnici? Foťte a žádejte náhradu

  • 5
Každý rok je to stejné. Jen, co se oteplí, nejde si nevšimnout, že naše silnice připomínají spíše ementál. Některé výmoly jsou i nebezpečné, takže zničená pneumatika nebo disk je to nejmenší. Co však v takovém případě dělat? Chovejte se jako při každé jiné nehodě, za určitých podmínek můžete požadovat náhradu škody.

Řidiči musí neustále sledovat okolí, dopravní značky, provoz, chodce, cyklisty a v těchto dnech také silnici kousek před autem. Jen tak se totiž mohou vyhnout výmolům, které jsou snad všude. A je jedno, jestli jedete po dálnici, okresce nebo ve městě. Díra střídá díru a vyhnout se je občas nemožné.

Posílejte fotky a videa děravých silnic.

Své foto a videoúlovky výtluků posílejte SEM.

K fotkám a videím připojte krátký popis, kde a kdy jste výmol vyfotili. Vybrané příspěvky redakce zveřejní. Své příspěvky posílejte do konce března.

Pamatujte, že když vyberete výmol a skončí to poškozeným diskem nebo pneumatikou, vždy se zachovejte jako při jakékoliv jiné nehodě. Zastavte u kraje, zapněte výstražné blinkry, posádku pošlete z auta pryč mimo silnici, oblékněte si reflexní vestu a v provozu se pohybujte jen velmi opatrně. Důležité je místo nehody, včetně poškození na autě, důkladně vyfotit. Ideálně i natočit. K díře na fotku přidejte něco pro porovnání velikosti, třeba zapalovač nebo peněženku. To samé udělejte i při dokumentování hloubky.

Kdo to zaplatí?

Ne vždy musíte takto způsobené škody hradit ze svého. Pokud máte havarijní pojištění, nebo speciální připojištění na poškození po vjetí do výmolu, můžete vše řešit přes pojišťovnu. Třeba Kooperativa po vás bude chtít následující. „Při uplatnění práva na pojistné plnění je třeba předložit pojišťovně podrobnou fotodokumentaci z místa nehody, jednoznačnou identifikaci výmolu a rozsah poškození vozidla způsobeného vjetím do výmolu. Dále je třeba pojišťovně sdělit přesné místo, kde se výmol nachází (například souřadnicemi GPS),“ uvádí. Pamatujte ovšem na spoluúčast! Pokud by poškození bylo nižší, nevyplatí se vám pojistku využít.

Existují i situace, kdy vám škodu uhradí ten, kdo má silnici ve správě. Má to ovšem háček. Jakmile na možné výmoly upozorňuje dopravní značka, máte smůlu. Často mívá dodatkovou tabulku s informací, pro jak dlouhý úsek značka platí. A může to být i několik kilometrů. Pokud nepotřebujete tedy škody řešit s pojišťovnou a víte, že na výmol upozorňuje značka, k místu policii volat nemusíte.

Jiné je to ovšem ve chvíli, kdy budete chtít škodu někde uplatnit. Pak už se bez policie neobejdete. Pokud vynecháme pojišťovny, zaplatit škodu můžete chtít v případě chybějící značky i po státu. Pokud jde o dálnice a silnice I. tříd, ty spadají pod Ředitelství silnic a dálnic.

„Pokud na dálnicích nebo silnicích I. třídy dojde k proražení pneumatiky, porušení nápravy, řízení nebo k jiné škodě způsobené nerovností, výmolem, výtlukem a jinou závadou na vozovce, lze požádat o úhradu škody z odpovědnostního pojištění správce komunikace. Na dálnicích a silnicích I. třídy čili státovkách je to právě ŘSD. Pro tyto případy má sjednané pojištění. Při uplatňování škody je však nutné zdokladovat majitelem vozidla (řidičem) místo, dobu události, škodu, stav komunikace a další. Protokol od Policie ČR je vždy v takovém případě dobré mít a doložit,“ popisuje ŘSD.

U některých okresních silnic může být složité zjistit, komu silnice patří. V takovou chvíli pomůže právě přivolaná policie. Může to být kraj, ale i obec či město. Pomoci vám můžou i na jednotlivých krajských správ silnic.

ŘSD k tomu také doplňuje: „Ne všechny případy poškození jsou z pojistky uhrazeny. To platí především pro případy, kdy se prokáže, že řidič nepřizpůsobil rychlost a způsob jízdy stavu a povaze vozovky, jak je ze zákona povinen. O tom však nerozhoduje ŘSD, ale příslušná pojišťovna. Ve všech případech však ŘSD předává všechny nárokované škody bez výjimky pojišťovně k řešení, případně k likvidaci.“

11. března 2024

, pro iDNES.cz