Sobota 28. května 2022, svátek má Vilém
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 28. května 2022 Vilém

Elektromobil bude za cenu dieselového Golfu, slibuje šéf českého VW

Cesta od dieselů k elektromobilům vede přes CNG, říká Vratislav Strašil, generální ředitel společnosti Porsche Česká republika, která do Česka dováží vozy značek Volkswagen, Audi a Seat.

Volkswagen Touareg | foto: Volkswagen

Homologace podle nových norem na čas vyřadila z nabídky řadu vozů, v Evropě klesá poptávka po dieselech a výrobci jsou stále přísnějšími emisními limity tlačeni do výroby elektromobilů, pro které ovšem chybí dostatečná infrastruktura i ekonomický smysl. Vratislav Strašil v rozhovoru pro iDNES.cz vysvětluje, jak taková situace dopadá na prodejce vozů.

Vratislav Strašil, generální ředitel společnosti Porsche Česká republika, která do ČR dováží vozy značek Volkswagen, Audi, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy.

Proč se vlastně Volkswagenu nepodařilo včas homologovat všechny svoje modely?
Produktové portfolio koncernu Volkswagen v celé své šíři se vyznačuje velkou komplexitou, má mnoho značek a modelů a s tím související motorizace, převodovky, výbavy atd. To se s mnoha jinými automobilkami nedá srovnat. Samotný proces homologace trvá velmi dlouho a musí jím projít všechny kombinace motoru, převodovky a pohonu předních či všech kol u každého modelu. Nikdy v historii jsme na to neměli tak málo času.

Jak to konkrétně dopadlo na vás jako na importéra?
Nejprve jsme byli nuceni podle dané směrnice EU vyprodat do konce srpna skladové zásoby do té úrovně, abychom splnili přípustné množství pro prodej v následujících měsících. Nová výroba od druhého srpnového týdne navazovala velmi pomalu. To se u nás projevilo citelným poklesem v září, kdy jsme mohli pracovat pouze se zhruba třetinovým skladem. Pro představu:  většinou máme na skladě 9500 vozů měsíčně za všechny značky. My jsme v jednu chvíli měli pouze 3800 aut, tedy velmi málo (o srpnové „autobublině“ rekordních prodejů čtěte více zde).

To se odráží do velmi nízkých počtů dodaných vozů v následném období, ale i v nových objednávkách. Nekompromisně to postihlo všechny značky, které zastupujeme. Výjimkou byly VW Užitkové vozy, u kterých se v rámci přechodu na WLTP měnila pouze určitá část motorové palety. Letošní prodej užitkových vozů je znatelně nad loňským rokem, avšak i zde se potýkáme s nedostatkem výrobních kvót. U nového Crafteru jsme již překročili hranici 1000 prodaných vozů.

Značka VW osobní vozy byla do konce měsíce srpna v tržním podílu nepatrně nad minulým rokem. Nejvíc WLTP postihlo značky Audi a Seat. U Seatu jsme v červenci a srpnu neměli téměř žádnou výrobu. Takže jsou prodejci, kteří mají jedno dvě auta na showroomu. Vzniklá situace u Seatu není pouze důsledkem WLTP, ale především i velkou poptávkou zejména po modelech Ateca a Arona.

Vraťme se ještě k Audi. To má spolu s Jaguarem největší meziroční propad registrací o více než 30 procent. Při podrobnějším pohledu do statistik je také vidět, že Audi prodává v řadě segmentů výrazně méně než konkurence, například u modelů A8 nebo A6. Naopak u SUV je situace mnohem vyrovnanější. Čím to je?
Nemůžeme se vymlouvat jen na WLTP, u výsledků Audi je důvodů víc. Pokles způsobila i modelová obměna – například právě u Audi A6. U modelů, které jste jmenoval, zatím nemáme silné motory, které jsou v Česku nejžádanější, třeba osmiválce v Audi A8. Také jsme ztratili dřívější pozice ve velkých fleetech, zejména proto, že už neděláme krátkodobé, třeba dvanáctiměsíční operativní leasingy.

Metodika měření spotřeby a emisí se změnila, europarlament schválil další zpřísnění emisních limitů do roku 2030 (podrobnosti čtěte zde). Přinese to v praxi ještě něco jiného než masivnější zavádění hybridů a elektromobilů?
Jak jste nejspíš zaznamenali, šéf koncernu VW Herbert Diess velmi nahlas varuje před ohrožením autoprůmyslu (více čtěte zde). A já s jeho názorem souhlasím. Tlak na výrobce je skutečně velmi silný. Dostat se na limity CO2 o 35 nebo 40 % nižší v roce 2030 oproti roku 2021 už přináší opravdu velké riziko pro celý evropský automobilový průmysl a pro zaměstnanost (o dopadech nových limitů emisí čtěte více zde). Negativní kampaň proti dieselům vyvolává zvýšenou poptávku po benzinových motorech, neboť elektrické vozy zatím nemají potřebný dojezd, akceptovatelnou cenu a není vyvinutá infrastruktura, což paradoxně přispívá naopak ke zvýšení emisí CO2. Těch produkují benzinové motory víc než naftové. Proto věřím, že diesely mají stále budoucnost, protože po řadě technických vylepšení jsou nyní mnohem čistší než dřív.

A jsou elektromobily řešením pro snížení emisí CO2?
Pokud bychom se spokojili pouze s měřením emisí na výfuku, tak ano. Ale zvýšená poptávka po elektromobilech obecně znamená zvýšenou poptávku po elektrické energii. V Česku máme sice elektřiny tolik, že ji vyvážíme, ale pořád se u nás ze 45 % vyrábí z hnědého uhlí. V jiných zemích je podíl uhlí na výrobě elektřiny i vyšší. Takže pokud bychom elektromobily poháněli právě touto elektřinou, znamenalo by to víc spáleného hnědého uhlí a víc emisí CO2. Sektor automobilů se na emisích podílí celosvětově maximálně dvěma procenty. Je tu spousta jiných sektorů, které ovzduší znečišťují a produkují emise a nejsem si úplně jist, jestli mají tak striktní podmínky jako automobily.

Mají tedy diesely ještě šanci?
Právě proto, abychom splnili limit 95 g CO2/km v roce 2021, budeme brzy zavádět do výroby nové čisté dieselové motory, především 2.0 TDI jako mildhybrid s generátorem s funkcí startéru na 12 V. Pro nejbližší období vidím jako správné řešení kombinaci všech pohonů, tedy benzin, nafta, plyn, hybridy a elektromobily. V příští generaci Golfu uvedeme nový zážehový motor s částečně hybridním systémem s napětím 48 V. Budeme pokračovat v uvádění modelů na CNG s novým motorem 1.5 TGI. Právě od CNG si slibuji hodně. Za posledních několik let se podstatně zlepšila infrastruktura. CNG je velmi dobrý můstek na cestě od dieselů k elektromobilům.

VW v Německu nabídl šrotovné pro lidi, kteří se chtějí zbavit starých dieselů. Dá se něco takového čekat v Česku?
Zatím o tom neuvažujeme. Děláme spoustu jiných akcí, máme řadu atraktivních nabídek. Stoupá například počet vozů vykoupených na protiúčet, což je určitá plošná forma šrotovného. V létě jsme nabízeli speciální bonus za prodej vybraných modelů s dieselovými motory. Ale se speciálním bonusem na výměnu dieselů nepočítáme.

Vraťme se ještě k elektromobilům. Jedna věc je technicky je navrhnout a vyrobit, ale druhá je prodat. Jak to chcete udělat a jak myslíte, že se budou prodeje elektromobilů v Česku v nejbližších pár letech vyvíjet?
Je potřeba velmi rychle začít s osvětou a začít připravovat trh na nástup elektromobility. Jsme proto třeba hlavním sponzorem konferencí Smart City. Máme demo eCar program, kde zdarma půjčujeme e-Golfy institucím, dodavatelům elektrické energie, školám atd. Komunikujeme s dodavateli energie o infrastruktuře. 

Na elektromobilitu je potřeba připravit také dealerskou síť.
Každý náš dealer bude mít povinnost v roce 2020 prodávat a servisovat elektromobily. Musí k tomu splnit určité standardy v prodejní i servisní části včetně vyškolení personálu. Dealeři budou mít veřejně přístupnou dobíjecí stanici, další mobilní nabíječku v servisu, jednu v showroomu a v předávací místnosti bude mít demonstrační nabíjecí zařízení, aby předvedl zákazníkovi, jak se s tím pracuje.

Kde vezmou elektřinu? Budou mít třeba solární panely?
To je téma, které teď intenzivně diskutujeme. Necháváme si zpracovat návrh infrastruktury pro dealerství, aby dealer mohl splnit požadované standardy, popř. další upgrade. Nabíjecí stanice nejsou levnou záležitostí, jak z hlediska pořizovací ceny, tak následného přívodu elektrické energie. Studie proto bude obsahovat návrh přípojky a v případě zájmu dealera i nějakou kombinaci s malou fotovoltaickou elektrárnou. Je to pro nás absolutní priorita.

Kolik tedy myslíte, že se v Česku bude reálně prodávat elektromobilů za pár let?
V roce 2025 by se v Česku mohlo ročně prodávat přes 40 tisíc elektromobilů a hybridů a z toho chceme jako importér koncernu Volkswagen mít 25 %.

Budou si to lidé moci dovolit?
Už v roce 2020 budeme mít elektromobily za dostupné ceny. Nyní máme elektrický Golf i up!, ale v případě elektrického Golfu máme dojezd okolo 300 km a jeho cena je zhruba milion korun. Jen do roku 2022 uvedou čtyři koncernové značky na nové platformě MEB na trh 27 modelů. Zanedlouho uvedeme Audi e-tron. V Německu už je známá i cena 87 tisíc eur, takže v Česku kolem dvou milionů korun. Ceny ale půjdou určitě dolů a s prvním čistě elektrickým volkswagenem z rodiny I.D. se chceme dostat někam na úroveň dieselového Golfu za současného zvýšení dojezdu.

Automobilky jsou předpisy nuceny k výrobě elektromobilů a hybridů, ale existuje názor, že o prodej a podmínky pro provoz by se měl postarat stát. Má tedy stát podle vás dotovat nákup elektromobilů případně výstavbu infrastruktury?
Státní dotace vzniká z daní všech obyvatel. A ten, kdo si dotované auto nekoupí, samozřejmě daňově přispěl tomu, kdo si ho koupil. A to není správné. Myslím si, že by stát neměl dávat peníze na nákup elektromobilu. Ale měl by vytvářet prostředí pro vznik infrastruktury a podmínek pro to, aby si lidé elektromobily kupovali. V první řadě tím, že ve svých organizacích půjde příkladem a bude taková auta kupovat. Už tím, že lidé auta uvidí, se vzbudí jejich zájem. Další věci jsou třeba možnost parkování elektromobilů v modrých zónách nebo jízdy bez dálniční známky. Stát rovněž může podporovat budování dobíjecích stanic třeba usnadněním a zrychlením stavebního řízení.

11. července 2018

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Za týden jsme s elektromobilem ujeli 3 381 km. Pořád vám to přijde málo?

Dálkové cesty s elektromobilem KIA EV6. Za týden jsme najeli 3 381 km.

Mnichov, Vídeň, Krakov. Za týden jsme s elektromobilem KIA EV6 najezdili víc než většina Čechů za...

Mondeo mají nahradit neuvěřitelné elektrofordy a digitální zážitky

Attila Szabo, šéf českého zastoupení automobilky Ford

Exkluzivně Další značkou, která vsadila v podstatě vše na elektromobilitu, je Ford. Do roku 2024 plánuje...

Na světě bude letos přes dvacet milionů elektroaut, odhaduje analýza

BMW i4

Počet elektromobilů na silnicích po celém světě v polovině letošního roku překročí dvacet milionů....

Úpíte z drahého benzinu? Ojetý elektromobil může být spásou

Kia e-Niro na superrychlé 175kW nabíječce E.ON u Humpolce.

Ceny pohonných hmot, které v první polovině března vyskočily až nad 50 korun za litr nafty,...

Autofotka týdne: tanzanský karikaturista postavil elekronáklaďák

Tanzanec Masoud Kipanya představil v Dáresalámu první elektromobil vyrobený v...

Tanzanec Masoud Kipanya představil v Dáresalámu první elektromobil vyrobený v této východoafrické...

Evropská unie si posvítí na plug-in hybridy. Přísnější normy je můžou zabít

Nabíjení pluginhybridní Škody Superb iV  z domácí zásuvky

Elektrická značka EL, parkování v modrých zónách po celé Praze zdarma, spotřeba přes osm litrů...

Silné japonské duo oznámilo partnerství: Sony postaví elektromobil s Hondou

Sony Vision-S 02

VIDEO Dvě velké japonské společnosti spojují své síly kvůli společné výrobě elektromobilů. Výrobce...

  • Nejčtenější

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

České Aygo dokazuje, že elektřina není jedinou cestou, říká inženýr Toyoty

Svět drtí ekonomická krize, automobilky řeší nedostatek komponentů a výroba stojí. Na nové vozy se čeká rok i více....

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Přestavba Škody na elektromobilitu omezí výrobu, varuje odborář

Projekt Trinity, tedy přechod továren koncernu Volkswagen na výrobu vozů s elektrickým pohonem, se v případě...

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dakarská Škoda Afriq v akci. Rallyový kamiq má pohon 4×4 a na palubě vodovod

Postavit si vlastní fáro v šestnácti, sedmnácti letech, to je ještě stále sen mnoha kluků. Studenti střední odborné...

V Plzni testují a zkoumají bezpečnost pasažérů při převrácení autobusů

Plzeňské výzkumné univerzitní centrum RTI dělá testy provozní pevnosti a únavové životnosti materiálů, spojů a...

Českých písniček pro děti je málo! Pusťte jim tuhle o rybičkách
Českých písniček pro děti je málo! Pusťte jim tuhle o rybičkách

Také jste radši, když si děti oblíbí hezkou českou písničku místo nějaké v angličtině? Pak se vám rozhodně bude líbit tahle rybičková písnička od...

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Zakladatel Microsoftu Bill Gates používá mobil, který byste nečekali

Miliardář a zakladatel Microsoftu Bill Gates se pochlubil tím, jaký aktuálně používá smartphone. Ačkoli Microsoft...