Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

  15:51aktualizováno  15:51
Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední zastaví, je hitem internetu. I samotní experti si ale lámou hlavu: zachránil nepozorného školáka řidič, nebo Volvo?

Skupinka pěti školáků vystoupila z autobusu a dva z nich, aniž by se rozhlédli a zjistili, jestli v protisměru něco nejede, vběhli přímo do cesty nákladnímu autu. Incident zachytila kamera na palubní desce kamionu jedoucího za autobusem (více čtěte zde).

„Náklaďáky jsou v zavádění technologií a nové legislativy často ještě před osobními auty,“ popisuje pro iDNES.cz Vít Jurajda z českého zastoupení Volvo Trucks. Už roky tak mají dálniční tahače povinný systém automatického nouzového brzdění nebo taky hlídač před vyjetím z jízdního pruhu.

Řidič, který video natočil, se snažil řidiče kamionu schovaného za autobusem varovat. Blesková reakce na nepozorného školáka ovšem mohla být také zásluhou bezpečnostního systému moderního tahače. „Z videa není jasné, jestli zabrzdil systém, nebo řidič,“ potvrzuje Jurajda.

Tahač, který na poslední chvíli dobrzdil před malým Norem, je z aktuální generace tahačů Volva vyráběné od roku 2013. Jurajda na podnět iDNES.cz ověřil u lotyšského přepravce Kreiss, že vozidlo je vybaveno systémem automatického brzdění. „Ten používá duální systém kamery a radaru, takže má vysoké rozlišení a velmi přesně detekuje objekty, tedy i lidi,“ popisuje. Oproti systémům pracujícím jen s radarem, které umí měřit pouze vzdálenost od překážky a její rychlost, umí provedení doplněné o kameru také zjistit tvar překážky a její pozici.

V takových případech podle Jurajdy úřaduje systém záchranného brzdění (emergency braking). Systém vyvine maximální brzdnou sílu 8 m/s² a s nejvyšší intenzitou zpomaluje až do úplného zastavení. Systém se aktivuje při překročení patnáctikilometrové rychlosti a podle testů Volva dokáže za dobrých podmínek (suchá silnice) většině střetů zabránit nebo zmírnit jejich následky.

Jestli zachránil malého Nora sám, nebo mu výrazně pomohl digitální „anděl strážný“ kamionu, pravděpodobně nezjistí ani sám řidič. Systém totiž funguje nezávisle na řidiči. Bezpečnostní asistent pracuje v několika stupních, pokud má dostatek času, nejprve řidiče jen varuje zvukovými a světelnými signály, a až když jde do tuhého, tak sám brzdí. 

Velkou výhodou proti živému řidiči je to, že systém dokáže vyvinout v nejkratším možném čase maximální intenzitu brzdění a udržet ji po celou dobu (instruktoři bezpečné jízdy mají zkušenost, že běžní řidiči obecně nedokážou maximálně brzdit - rozpakují se pořádně dupnout na pedál). 

Systém Volva je nastavený tak, že brzdění dokáže řidič „přeprat“ šlápnutím na pedál plynu. A pokud kamion zastaví, je brzdný manévr jednoduše ukončen šlápnutím na plynový pedál nebo uvolněním brzdového pedálu, případně sepnutím parkovací brzdy, zařazením zpátečky či vytažením klíče ze zapalování.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Nenechte se rozptylovat hudbou, hlasitost a rychlé tempo jsou nebezpečné

Hudba, kterou posloucháte v autě, ovlivňuje styl vašeho řízení, pozornost i...

Řidiči, kteří si pouští oblíbené hity za volantem, by měli zpozornět. Ne všechny písně jsou bezpečné. Britská studie...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

Najdete na iDNES.cz