Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

  15:51aktualizováno  15:51
Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední zastaví, je hitem internetu. I samotní experti si ale lámou hlavu: zachránil nepozorného školáka řidič, nebo Volvo?

Skupinka pěti školáků vystoupila z autobusu a dva z nich, aniž by se rozhlédli a zjistili, jestli v protisměru něco nejede, vběhli přímo do cesty nákladnímu autu. Incident zachytila kamera na palubní desce kamionu jedoucího za autobusem (více čtěte zde).

„Náklaďáky jsou v zavádění technologií a nové legislativy často ještě před osobními auty,“ popisuje pro iDNES.cz Vít Jurajda z českého zastoupení Volvo Trucks. Už roky tak mají dálniční tahače povinný systém automatického nouzového brzdění nebo taky hlídač před vyjetím z jízdního pruhu.

Řidič, který video natočil, se snažil řidiče kamionu schovaného za autobusem varovat. Blesková reakce na nepozorného školáka ovšem mohla být také zásluhou bezpečnostního systému moderního tahače. „Z videa není jasné, jestli zabrzdil systém, nebo řidič,“ potvrzuje Jurajda.

Tahač, který na poslední chvíli dobrzdil před malým Norem, je z aktuální generace tahačů Volva vyráběné od roku 2013. Jurajda na podnět iDNES.cz ověřil u lotyšského přepravce Kreiss, že vozidlo je vybaveno systémem automatického brzdění. „Ten používá duální systém kamery a radaru, takže má vysoké rozlišení a velmi přesně detekuje objekty, tedy i lidi,“ popisuje. Oproti systémům pracujícím jen s radarem, které umí měřit pouze vzdálenost od překážky a její rychlost, umí provedení doplněné o kameru také zjistit tvar překážky a její pozici.

V takových případech podle Jurajdy úřaduje systém záchranného brzdění (emergency braking). Systém vyvine maximální brzdnou sílu 8 m/s² a s nejvyšší intenzitou zpomaluje až do úplného zastavení. Systém se aktivuje při překročení patnáctikilometrové rychlosti a podle testů Volva dokáže za dobrých podmínek (suchá silnice) většině střetů zabránit nebo zmírnit jejich následky.

Jestli zachránil malého Nora sám, nebo mu výrazně pomohl digitální „anděl strážný“ kamionu, pravděpodobně nezjistí ani sám řidič. Systém totiž funguje nezávisle na řidiči. Bezpečnostní asistent pracuje v několika stupních, pokud má dostatek času, nejprve řidiče jen varuje zvukovými a světelnými signály, a až když jde do tuhého, tak sám brzdí. 

Velkou výhodou proti živému řidiči je to, že systém dokáže vyvinout v nejkratším možném čase maximální intenzitu brzdění a udržet ji po celou dobu (instruktoři bezpečné jízdy mají zkušenost, že běžní řidiči obecně nedokážou maximálně brzdit - rozpakují se pořádně dupnout na pedál). 

Systém Volva je nastavený tak, že brzdění dokáže řidič „přeprat“ šlápnutím na pedál plynu. A pokud kamion zastaví, je brzdný manévr jednoduše ukončen šlápnutím na plynový pedál nebo uvolněním brzdového pedálu, případně sepnutím parkovací brzdy, zařazením zpátečky či vytažením klíče ze zapalování.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

V Česku hledají náhradu za ropu. Testuje se palivo ze dřeva a slámy

Laboratoře Unipetrolu vyvinuly biopalivo z dřevní štěpky

Biopaliva z dřevní štěpky, ale také třeba z pilin, slámy nebo řas mohou být jako biosložka druhé generace v blízké...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

BMW poháněné elektřinou, nebo svaly pro nejmenší i hipstery

Dětské odrážedlo BMW

Celou flotilu koloběžek zařazuje do nabídky BMW. Pro nejmladší účastníky provozu představila německá automobilka...

Najdete na iDNES.cz