Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

  15:51aktualizováno  15:51
Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední zastaví, je hitem internetu. I samotní experti si ale lámou hlavu: zachránil nepozorného školáka řidič, nebo Volvo?

Skupinka pěti školáků vystoupila z autobusu a dva z nich, aniž by se rozhlédli a zjistili, jestli v protisměru něco nejede, vběhli přímo do cesty nákladnímu autu. Incident zachytila kamera na palubní desce kamionu jedoucího za autobusem (více čtěte zde).

„Náklaďáky jsou v zavádění technologií a nové legislativy často ještě před osobními auty,“ popisuje pro iDNES.cz Vít Jurajda z českého zastoupení Volvo Trucks. Už roky tak mají dálniční tahače povinný systém automatického nouzového brzdění nebo taky hlídač před vyjetím z jízdního pruhu.

Řidič, který video natočil, se snažil řidiče kamionu schovaného za autobusem varovat. Blesková reakce na nepozorného školáka ovšem mohla být také zásluhou bezpečnostního systému moderního tahače. „Z videa není jasné, jestli zabrzdil systém, nebo řidič,“ potvrzuje Jurajda.

Tahač, který na poslední chvíli dobrzdil před malým Norem, je z aktuální generace tahačů Volva vyráběné od roku 2013. Jurajda na podnět iDNES.cz ověřil u lotyšského přepravce Kreiss, že vozidlo je vybaveno systémem automatického brzdění. „Ten používá duální systém kamery a radaru, takže má vysoké rozlišení a velmi přesně detekuje objekty, tedy i lidi,“ popisuje. Oproti systémům pracujícím jen s radarem, které umí měřit pouze vzdálenost od překážky a její rychlost, umí provedení doplněné o kameru také zjistit tvar překážky a její pozici.

V takových případech podle Jurajdy úřaduje systém záchranného brzdění (emergency braking). Systém vyvine maximální brzdnou sílu 8 m/s² a s nejvyšší intenzitou zpomaluje až do úplného zastavení. Systém se aktivuje při překročení patnáctikilometrové rychlosti a podle testů Volva dokáže za dobrých podmínek (suchá silnice) většině střetů zabránit nebo zmírnit jejich následky.

Jestli zachránil malého Nora sám, nebo mu výrazně pomohl digitální „anděl strážný“ kamionu, pravděpodobně nezjistí ani sám řidič. Systém totiž funguje nezávisle na řidiči. Bezpečnostní asistent pracuje v několika stupních, pokud má dostatek času, nejprve řidiče jen varuje zvukovými a světelnými signály, a až když jde do tuhého, tak sám brzdí. 

Velkou výhodou proti živému řidiči je to, že systém dokáže vyvinout v nejkratším možném čase maximální intenzitu brzdění a udržet ji po celou dobu (instruktoři bezpečné jízdy mají zkušenost, že běžní řidiči obecně nedokážou maximálně brzdit - rozpakují se pořádně dupnout na pedál). 

Systém Volva je nastavený tak, že brzdění dokáže řidič „přeprat“ šlápnutím na pedál plynu. A pokud kamion zastaví, je brzdný manévr jednoduše ukončen šlápnutím na plynový pedál nebo uvolněním brzdového pedálu, případně sepnutím parkovací brzdy, zařazením zpátečky či vytažením klíče ze zapalování.

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

GLOSA: Na silnější auto má být speciální řidičák, jako na motorku

Auto je zbraň. Nemá hlaveň ani nabroušenou čepel, ale zabije vás snadno a rychle i bez bodnutí nebo střelby. Málokdo z...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky

Původní Defender se vrátí se jménem hospody, elektroniku otestují v Česku

Firma MBtech Bohemia, zaměřená na vývoj automobilových dílů a elektroniky, pomáhá zakládat novou automobilku ve Velké...

Toyota představila nové auto na vodík. V Česku natankuje příští rok

Toyota chystá novou generaci svého vodíkového modelu. Sedan jménem Mirai se dostane nejprve na trhy v Japonsku, v...

Autofotka týdne: Král českého designu má známku

Nová poštovní známka připomíná krále českého průmyslového designu – je na ní jeho supertatra. Pulmilionová edice...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Najdete na iDNES.cz