Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V cizině platí dvojnásob: nehoda je pohroma

Dopravní nehoda v cizině to je často pro řidiče z Česka pohroma, i když se malér obejde bez újmy na lidském zdraví či životě. A ač se to zdá k nevíře, nejhorší varianta nastává, když nepříjemnost zaviní tamní řidič a škody má nahradit zahraniční pojišťovna. Praxe v jednotlivých zemích se liší a v přístupech zahrnuje celé spektrum od solidních služeb s bohatým odškodněním až po neskrývané snahy ošidit nešťastníka i v situaci, kdy to nejméně potřebuje. Motoristé tedy nepochybí, když se na rizika připraví. Dvojnásob to platí v čase, kdy se schyluje k dalšímu z vrcholů dovolenkového cestování - tentokrát za lyžováním a zimním sportem v zahraničí.
Krásné prostředí Alp dokáže být hlavně v zimě zákeřné

Krásné prostředí Alp dokáže být hlavně v zimě zákeřné. | foto: Archív: MF DNES

Už sled událostí po nehodě se v cizině liší od tuzemských zvyklostí. "Například italská policie jezdí k nehodám - když to trochu přeženu - jen v případech, kdy teče krev," říká právník Roman Roubal ze společnosti AVUS, která zastupuje zahraniční pojišťovny při jednání o škodách z nehod zahraničních motoristů v Česku. "Také v Rakousku policie vyjíždí jen k závažným případům. Pokud účastníci dopravního maléru trvají na její přítomnosti, zaplatí policii poplatek, něco jako kolek na úřadech," charakterizuje situaci u jižních sousedů pražský advokát Michal Dlabola, jenž spolupracuje s pojišťovnou právní ochrany D.A.S. Přitom právě účast dopravních policistů může řešení silničních malérů v zahraničí významně usnadnit.

Důležitý je záznam o nehodě

Pokud se nehoda přihodí v zemích Evropské unie, je na tom našinec ještě relativně dobře. "Pojišťovny ze západoevropských zemí částku utracenou za opravu auta většinou vyplatí, ale jednání například v zemích bývalé Jugoslávie je mnohdy neúspěšné. Velkým problémem je dolování peněz za nezaviněnou dopravní nehodu například z pojišťovny v Chorvatsku," tvrdí na základě svých zkušeností se zastupováním motoristů z Česka Michal Dlabola. Ale ať už se karambol stane kdekoliv, vždy je kvůli jednání s pojišťovnou nejdůležitější podrobné zdokumentování nehody. "Prakticky každý řidič ze zemí západní Evropy s sebou v autě vozí formulář nazvaný Záznam o dopravní nehodě. Je pro celou Evropu stejný a snad se brzy více rozšíří i v tuzemsku," doufá Michal Dlabola. A Josef Kešner z České pojišťovny, která je největším ústavem svého druhu v zemi, slibuje: "Od příštího roku zmíněný formulář dostane každý motorista, který u nás pojistí vůz." Výhoda zmíněného dokumentu spočívá v tom, že je od Španělska po Německo naprosto identický, jen kolonky jsou nadepsané v národních jazycích, případně v angličtině. I když stojí mezi účastníky nehody jazyková bariéra, vyplní zaškrtnutím příslušných políček své formuláře, které podepíší, aby se doklady záhy mohly stát odrazovým můstkem k úspěšnému jednání s pojišťovnou.

Fotoaparát pomůže

"Pokud je po ruce fotoaparát, vyplatí se pořídit z nehody také snímky se všemi podrobnostmi. A když se podaří přivolat policii, je to vždy ku prospěchu," připomíná Josef Kešner. "Jestliže účastníci karambolu nemají ani formulář o nehodě, ani fotoaparát, a navíc nehovoří stejným jazykem, je jedinou cestou nákres události. Kromě postavení havarovaných vozů by se na něm měly objevit i dopravní značky, číslo silnice, čas nehody a podpisy všech zúčastněných," radí právník Michal Dlabola. "Vždy však platí: nepodepisujte nic, čemu nerozumíte," varuje Alena Kostrounová z České pojišťovny. Výhoda účasti policie u nehody spočívá mimo jiné i v tom, že vystaví protokol, který uklidní hraniční policii. Ta by mohla řidiče podezírat, že v zemi zavinil nehodu a ujel od ní. Protože řidič, který měl v cizině nehodu, nedostane od policie všechny sepsané dokumenty, je dobré opsat si alespoň čísla protokolů. Účastníci nehody si musí v každém případě navzájem vyměnit údaje o sobě, nesmějí jim chybět ani fakta o pojišťovně, která auto viníka pojistila, a čísla karoserie, podvozku a poznávací značky vozidel.

Mercedes není jako felicie

Pokud má motorista z Česka vozidlo po nehodě v cizině nepojízdné, může si vypůjčit náhradní auto. Potřebuje-li ubytování, může přespat v hotelu. Vše uhradí pojišťovna, ale velkorysé chování se nemusí vyplatit. "Pojišťovna neproplatí účty za mercedes, když někdo havaruje ve felicii," upozorňuje Josef Kešner z České pojišťovny. "A pokud si lze vybrat hotel, nevolil bych přílišný luxus, ale ani studentskou ubytovnu. Pojišťovna se může zdráhat proplatit cokoliv, ale jestli není v blízkosti jiný než drahý hotel, uhradí i vyšší účet." Rozhodování o tom, co je a co není úměrné, nebývá jednoduché - zvláště po nehodě, která člověka obvykle vyvede z míry. Proto se vyplatí telefonická konzultace s linkou uvedenou na zelené kartě nebo se společností, u které je vůz pojištěn buďto havarijně nebo jen v rámci povinného ručení. Čísla asistenčních telefonních linek poskytují pojišťovny ke kartičkám o pojištění. Účty za hotel, půjčovnu a ostatní vydání nejdříve ze své kapsy platí poškozený, pojišťovna je proplatí až se zpožděním. To znamená, že k cestě do zahraničí patří i platební karta.

Nejvíc vědí právníci

Úsilí o náhradu škod při dopravní nehodě v zahraničí obvykle začíná nedlouho po návratu domů. Na hromádce leží účtenky za opravu vozu a ve vážnějších případech i za odtahovou službu, za odhadce, který přesně určil škodu, za ubytování v hotelu a půjčení náhradního automobilu... Pokud se událost neobešla bez zranění, může se poškozený domáhat bolestného. Přišel-li třeba jen na čas o možnost pracovat a klesla mu tak mzda, lze opět žádat ztracené peníze. "Štěstí v neštěstí mají ti, kteří havarují v Německu. Zákony sousední země totiž nutí tamní pojišťovny k velké štědrosti," říká Michal Dlabola. A německý právník Jan Rousek, který před léty odešel z někdejšího Československa a od té doby v Německu zastupoval několik českých řidičů při řešení dopravních neštěstí, souhlasí: "V Německu má motorista právo na odškodnění například i v době, kdy jeho auto stojí v opravně a on si nevezme náhradní vůz z půjčovny. Jde zhruba o čtyřicet marek denně - podle typu nabouraného automobilu." Motorista má při jednání s pojišťovnou několik možností. Může jednat třeba na vlastní pěst, když popis nehody, účty a další dokumenty, které k nehodě nashromáždil, nechá přeložit do jazyka země, kde se případ stal, a vše pošle příslušné zahraniční pojišťovně. Další cestou je žádost o pomoc advokátní kanceláře, která se případu ujme. Přitom náklady na právníky by také měla proplatit pojišťovna. Třetí možnost mohou využít ti, kteří mají sjednané pojištění právní ochrany. Taková pojišťovna vyřídí za klienta celou věc sama. Anebo pomůže tuzemská pojišťovna, u které má řidič havarijní pojistku. "Škodu zaplatíme z tohoto pojištění a peníze u zahraniční pojišťovny vyjednáme sami," říká Josef Kešner z České pojišťovny. "Protože se ale zákony jednotlivých evropských zemí liší, je obvykle nejlepší svěřit vyjednávání tamním právníkům," přiznává advokát Michal Dlabola. "Jak ho sehnat? Pomoci by motoristovi měla - stejně jako v dalších krizových situacích a problémech - nejspíš ambasáda." "Má-li zastupitelský úřad seznam advokátů, poskytne jej poškozenému. V jiném případě ambasáda doporučí konkrétního právníka," říká mluvčí ministerstva zahraničí Aleš Pospíšil. Že se může zahraniční právník při řešení nehody v cizině vyplatit, to potvrzuje advokát Jan Rousek: "Zastupoval jsem skláře, který si při nehodě v Německu poranil ruku. Pojišťovna v Česku by mu vyplatila tři tisíce korun. Když jsem však peníze za bolestné vymohl u německé pojišťovny z povinného ručení viníka nehody, dostal sklář osm tisíc marek."

Tipy ke zvládnutí nehody v cizině

* bez zelené karty je nebezpečné vyjíždět do zahraničí
* přítomnost policie u nehody se může vyplatit při jednání s pojišťovnou
* je dobré vozit mezinárodně uznávaný záznam o nehodě
* k dokumentaci nehody pomůže fotoaparát
* od druhého účastníka nehody je třeba získat osobní data a podrobné údaje o vozidle
* nepodepisovat papíry, které jsou v nesrozumitelném jazyce
* náhradní vůz nebo ubytování v hotelu po nehodě by mělo mít přiměřenou cenu
* při jednání se zahraniční pojišťovnou nejlépe pomůže zahraniční právník
* v peněžence je dobré mít platební kartu platnou v zahraničí
 

Peníze dostal až za půl roku

Na té tuctové nehodě v Německu neměl Jiří Eminger z Prahy ani nejmenší podíl: před křižovatkou do jeho auta zezadu narazil vůz německého motoristy. Škodu tak měla hradit bavorská pojišťovna, ale čekání na peníze se notně protáhlo, celkem na šest měsíců. "Auto bylo pojízdné, tak jsem s ním dojel do Prahy. Dal jsem ho do servisu, ale odhadce, jehož posudek pojišťovny žádají, vyčíslil náklady na opravu tak vysoké, že se nevyplatilo mého Opla Astru opravovat," vzpomíná Jiří Eminger. Přistoupil tedy na návrh pojišťovny, že mu nahradí cenu vozu před havárií. Nespokojen naopak byl s tím, že mu pojišťovna slíbila proplatit půjčovné za náhradní auto, ale nakonec se s ní musel přít o každý den, kdy náhradní vůz využíval a účtoval. "V tom byl největší problém. Pracovníci německé pojišťovny sice tvrdili, že proplatí veškeré náklady, ale když jsem žádal potvrzení slibů, nic jsem nedostal," říká Jiří Eminger. "Nakonec mi uhradili méně dnů, než jsem s vypůjčeným automobilem skutečně jezdil." Nehoda se stala při Emingerově návratu z koncertního vystoupení a Pražan tak měl škodu i na klarinetu a flétnách, uložených v kufru auta. "Opravu nástrojů mi pojišťovna zaplatila," doplňuje Jiří Eminger.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...