Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Trabant cestovatel: 15 000 kilometrů na dva takty

  9:10
Po stopách velkých českých cestovatelů se včera vydala trojice dobrodruhů. Na 15 tisíc kilometrů dlouhou cestu vyrazili ve žlutém Trabantu 601 Universal. Za 45 dní chtějí projet Hedvábnou stezkou až do středoasijských pouští. Víme, jak se staví jejich cestovatelský speciál.

Trans National Trabant TOUR 2007

Výročí na druhou
Letos uplyne šedesát let od poslední cesty F. A. Elstnera a jeho Aera Minor do Afriky stejně jako od první cesty Hanzelky a Zikmunda s Tatrou 87. V jediném roce se poprvé a naposledy setkaly předválečné a poválečné symboly automobilového dobrodružství.

Je tu ale ještě jedno velké výročí. Před padesáti lety po dlouhých peripetiích opustil výrobní linky první trabant. A nejen pro motoristický svět je tak rok 2007 rokem trabanta. Taková kombinace vyžaduje adekvátní oslavu.

Stylovou! Proto se s minimálně upraveným Trabantem 601 Kombi z roku 1986 vydáme na 15 000 kilometrů dlouhou cestu do srdce Hedvábné stezky.

Nezmar z Východu
Středobodem celé výpravy je velké malé auto. Trabant 601 Universal (tedy kombi) z roku 1986, jenž prožil spokojených 20 let v Maďarsku. Ve státě, ve kterém se trabantům nejvíce daří. Není tam moc kopců, nemají svou automobilku, takže není důvod opouštět osvědčené dvoutakty.

V kraji uheráku a vína byl náš vůz vyhledán a dovezen do Čech. Tady na něj čekaly věci, kterých se jeho původní pečlivý majitel nenadál. Právě jeho pečlivost se stala trabiho osudem. Auto až na drobné výjimky neneslo známky koroze a motor měl najeto 45 000 km.

Nově postaru
Jakmile byl Egu doma (tohle jméno dostal podle prvního slova zaznamenaného nejmenšího sponzora výpravy, dnes osmiměsíční Anežky), došlo k celkové dekonstrukci.

Doslova každá součástka byla vymontována, prohlédnuta, vyčištěna, opravena nebo vyhozena a nahrazena. Vše za asistence trabantistického guru Míly Fouknera.

Celá naše expedice se odvolává na odkaz starých cestovatelů, kteří jezdili jednoduchými auty po složitých cestách. Zachování jednoduchosti duroplastového zázraku tak bylo na prvním místě.

Motor tedy dostal jen zesílenou závodní klikovou hřídel, "fungl nové" německé písty jako jeden z mnoha vzácných dílů poctivě vyrobených soudruhy v NDR a speciální zdvojené sání - podle vzoru vojenských trabantů Kübel.

Jimi byl inspirován i "šusplech" chránící motor a nešikovně umístěný tlumič výfuku napříč autem. Jen není naohýbaný z kousku oceli, ale z duralu, ze kterého se dělaly plechy chránící podvozky Fabií WRC.

O kvalitu je tedy postaráno. Jediným prohřeškem proti konceptu vozu z padesátých let je tak programovatelné zapalování IMFsoft, které, soudě podle jízdních zkoušek, dokáže ze sériového motoru vyždímat maximum.

Pohodlí, pokud to jde
Zatímco v motorovém prostoru jsou změny minimální, v kabině nezůstal kámen na kameni. Tedy přesněji sedačka na sedačce. Trabant je slavný nepohodlím. Proto dostal nové, pevněji uchycené přední sedačky a hlavně místo zadní lavice třetí sedadlo s bezpečnostním pásem.

Přibylo místo pro posádku, ubylo místo na věci. Řešením jsou na míru ušité kapsy přes celé zadní okno a masivní zahrádka nesoucí dvě rezervní kola, jejichž pneumatiky jsou, stejně jako zbývající čtyři, zesíleny pro tvrdé podmínky cest necest Střední Asie, a dva dvacetilitrové kanystry na benzin, protože originální nádrž pojme pouhých 26 litrů paliva.

Aby Egu vůbec takovou váhu uvezl, bylo zesíleno zadní listové pero a co šlo, stěhovalo se k přední nápravě. I tak se 26 koní v motoru v tureckých a íránských horách pěkně zapotí. Věříme však, že dojedou.


Trabant 601 vyráží po Hedvábné stezce
Nejviditelnější změny nastaly v interiéru. Bezpečnější, pohodlnější a jinak umístěná trojice sedadel zvyšuje šance na přežití posádky. Ať už nepohodlím, nebo při nehodě.

Trabant 601 vyráží po Hedvábné stezce
Veškeré součástky byly vymontovány, prohlédnuty, vyčištěny, nebo vyměněny. Zbyla trocha času i na estetiku.

Trabant 601 vyráží po Hedvábné stezce
Ladit trabanta počítačem? Žádný problém. Vytvoříte křivku poměru předstihu a otáček a nahrajete ji do řídicí jednotky.

Trabant 601 vyráží po Hedvábné stezce
Jak nelépe pracovat na podvozku trabanta? Převrhnete jej na bok a opřete o několik pneumatik.

Trabant 601 vyráží po Hedvábné stezce
Ač je jinak trabant nezmar, napříč před motorem umístěný tlumič výfuku není pro expedici do pouští nejlepší nápad. Proto jej, stejně jako mnoho dalších dílů, chrání plech vyrobený ze stejného materiálu, z jakého se dělaly krycí plechy pro Fabie WRC.

***

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...