Americká elektromobilka Tesla by mohla spustit výrobu elektrovozů v braniborské továrně nedaleko Berlína ještě do konce letošního roku. Prohlásil to tento týden braniborský ministr hospodářství Jörg Steinbach.
Den předtím se Tobias Lindh zamýšlel, co vlastně nafotil a natočil. „Otázkou je, zda jde skutečně o předsériová auta z berlínského závodu, nebo jen o nějaké testovací vozy z jiných závodů,“ píše Lindh k videu, které uveřejnil a hádá, že jde o předprodukční vozy z továrny, na kterých se ověřuje a ladí funkčnost linky. Na záběrech je jedno auto schované pod plachtou, druhá černá tesla je Model Y v provedení se dvěma motory a pohonem všech kol. „To by naznačovalo, že možná verze Long Range AWD/Performance budou první, které se dostanou do výroby,“ přemýšlí Lindh. „Bylo by to rozumné, protože základní verze RWD (pohon zadních kol, pozn. red.) – s bateriemi CATL LFP – by se i nadále dovážela z Číny.“
Z Německa by tedy vyjížděla verze s novou baterií s cylindrickými články typu 4680.
Nadšenců, kteří stavbu továrny u Berlína sledují a dokumentují, je ovšem více. Na internetu se objevilo také video společnosti flybrandenburg.
Braniborský ministr hospodářství Jörg Steinbach nepředpokládá, že dokončení fabriky ještě něco zbrzdí. Poslední překážkou byla opakovaná veřejná online konzultace, která je nezbytná pro vydání konečného souhlasu k provozu, lhůta pro námitky skončila právě v pondělí 21. listopadu.
Konzultaci se úřady rozhodly zopakovat kvůli námitkám ekologických aktivistů, kteří nebyli spokojení s organizací původního řízení a s tím, že proces se konal online. Do opakované konzultace se ale mohli zapojit jen účastníci té předchozí. Úřady nyní musí nové řízení vyhodnotit, poté padne rozhodnutí o povolení k provozu.
Šéf Tesly Elon Musk, který továrnu v braniborské obci Grünheide v říjnu navštívil (čtěte zde), tam chtěl výrobu elektromobilů zahájit už tento měsíc, což je ale nepravděpodobné. Nyní hovoří o spuštění produkce nejpozději do konce prosince. Termín je podle Steinbacha reálný, pokud se nyní neukážou žádné výraznější problémy.
V předchozí online konzultaci veřejnost a ekologové varovali především před možným znečištěním pitné vody v regionu, negativními dopady na okolní les či před nedostatečnými plány pro případy havárie. Tesla s výtkami nesouhlasí a zdůrazňuje nezbytnost rychlého spuštění výroby kvůli boji s klimatickými změnami.
Továrna, které Tesla říká gigafactory, a přilehlý závod na výrobu baterií by měly ročně produkovat alespoň 500 000 elektromobilů a generovat kapacitu 50 gigawatthodin (GWh). Tím by se v obou případech dostaly před konkurenční firmy v Německu.
23. srpna 2021 |