ilustrační snímek | foto: Michael Kudelapro iDNES.cz

Čeští vědci zkoumají vliv moderních světel na vidění řidičů i chodců

  • 44
Dopadem moderních, chytrých světlometů na vidění účastníků provozu se zabývají olomoučtí výzkumníci. Tým zkoumá, jaké světlomety jsou pro bezpečnost silničního provozu nejlepší a jaké dopravu naopak ohrožují. Cílem je vypracování metodiky pro výrobce.

Technologická agentura ČR (TA ČR) projekt podpořila téměř dvěma miliony korun. Spolupracují na něm laboratoř pro výzkum interakce člověka a světla (HLI) na katedře psychologie Univerzity Palackého v Olomouci a mohelnická společnost Hella Autotechnik Nova.

Výrobci světlometů a automobilky nyní ve vývoji světlometů experimentují s využitím LED diod. Ty mají proti klasickým žárovkám a xenonovým výbojkám větší intenzitu, jiný charakter vyzařovacího spektra i možnost modulace. To může být pro řidiče lákavé z hlediska spotřeby, životnosti i lepší kontroly distribuce světla.

„Používání LED diod má nicméně i svá rizika,“ podotkl za výzkumný tým Ladislav Stanke. Dodal, že se zkoumá vliv modrého LED světla z displejů monitorů a chytrých telefonů na spánkový cyklus i dopad modulační frekvence zdroje na psychofyziologické a biologické funkce člověka. 

Řez odhaluje složení digitálního světlometu. Samotný projektor, „ledky“ a čip s...

Nic z uvedeného se však podle zástupců TA ČR dosud nestudovalo v automobilismu a v bezpečnosti dopravy, byť i tam hrozí oslnění či únava očí nevhodným světlem.

Předseda TA ČR Petr Konvalinka uvedl, že se teď výrobci při vývoji světlometů řídí pouze normami, které upravují minimální a maximální intenzitu a barvu měřenou pomocí kamer a dalších přístrojů v předepsané vzdálenosti. Podle Konvalinky však tyto normy „ne zcela reflektují“ působení světel na fyziologii vidění. 

Tým proto ověřuje, jak lidé ze subjektivního pohledu vnímají různé zdroje světla. Vědci se zaměřili nejen na řidiče, chodce a další účastníky dopravy, ale i na zájemce o koupi vozu. V projektu využívají přístrojové experimenty a dotazníky. Podle TA ČR do loňského podzimu prošlo olomouckou laboratoří pět desítek lidí, dalších 700 se zúčastnilo dotazníkového šetření.

Jeden z nejnovějších vozů ve startovním poli, Sunbeam Lotus, je z roku 1979,...

Výzkumníci nyní zpracovávají získaná data. Hlavním výstupem má být řada doporučení pro výrobce, která mají zajistit, aby byly světlomety bezpečné i komfortní. Podle agentury by ministerstvo dopravy mělo novou metodiku, vycházející z podpořeného projektu, certifikovat počátkem roku 2022.

Technologická agentura podpořila výzkum vlivu světlometů z programu ÉTA. Program cílí na podporu společenskovědního a humanitního výzkumu, experimentálního vývoje a inovací.

23. ledna 2020

,