Každý druhý loni v Evropě prodaný vůz byl SUV, každý pátý elektromobil

  • 7
Jaký byl rok 2022 z hlediska prodeje nových automobilů? Globálně se prodalo aut o půl procenta méně než předloni. V Číně pokračují v optimistickém růstu, Evropa a USA hlásí pokles. Z trendu se vymykají elektromobily a SUV, jejichž prodeje rostly. Každý druhý prodaný elektromobil přitom byl SUV.
Prodeje SUV loni narostly o tři procenta. Z celkových prodejů tvořily polovinu.

Loňský rok za mnoho nestál, a platí to i pro obrat globálního trhu s automobily. Zatímco v silném roce 2021 jsme mohli sledovat oživení a opatrně optimistický post-pandemický nárůst v prodejích nových vozů, rok 2022 se pojil spíše se stagnací až lehkým propadem.

Toto nemilé tvrzení ale nemá univerzální platnost – neplatí všude a ne pro všechny typy osobních vozů – a plynou z něj nepříjemnosti, k nimž se ještě propracujeme. Ale všechno postupně.

Blesk je brácha nejprodávanějšího auta USA. V útrobách mu bzučí elektrony

Za dvanáct měsíců loňského roku se dohromady po celém světě prodalo 75 milionů osobních vozů. To je zhruba o půl procenta méně než v roce 2021, a zle to na první pohled nevypadá. Jenže globální průměry jsou ošidné. Maskují fakt, že zrovna v Evropě ten pokles v prodejích činil 4 procenta, a ve Spojených státech amerických dokonce 8 procent. A to už některé výrobce automobilů bolí.

Není bez zajímavosti, že zrovna v Číně nic takového nezpozorovali. Tam totiž prodeje osobních vozů loni narostly o 10 procent, bez ohledu na občasná přerušení výroby a výluky v dodávkách materiálu kvůli nemizejícímu onemocnění covid-19.

Oficiální zdůvodnění globálního propadu v prodejích – výpadky výroby, vyvolané prý nedostatkem součástek a výlukami v dodavatelských řetězcích, rostoucí inflací a vyššími úrokovými sazbami – ale neplatí na vozy všech typů.

Zrovna takovým elektromobilům se loni nevedlo špatně.

Elektromobily a SUV

Byť se jejich výroba potýkala s totožnými problémy a rostoucí cenou baterií, světový trend dorovnaly. Jejich prodeje se – globálně – zvýšily oproti předloňsku až o 60 procent. Napomohla jim stále se rozšiřující nabídka i dostupnější ceny modelů, rostoucí ceny konvenčních paliv a samozřejmě, všestranná cestu umetající politická podpora.

Výsledkem bylo, že z roku 2022 odjíždí elektromobily jako vítězové.

Vůbec poprvé se jich na světě za jeden rok prodalo přes 10 milionů. Každé páté prodané auto v Evropské unii a téměř každé desáté ve Spojených státech bylo elektrické. Pravda je – jak už to tak bývá – o něco složitější.

Elektromobily nebyly tou jedinou kategorií osobních vozů, které se loni dařilo. Meziroční nárůst o tři procenta hlásí také celosvětové prodeje SUV. To sice nevypadá divoce, ale fakt, že 46 % loni realizovaných prodejů bylo SUV už ano. Jsou to auta, která naprosto dominují trhům ve Státech, Indii i Evropě.

To, že prakticky každé druhé prodané nové auto loni bylo SUV, je v kontextu doby vnímáno spíš jako nepříjemnost.

SUV na elektřinu se prodávají dobře. Ale pořád jsou vnímány jako problém.

SUV totiž nepatří ke zrovna provozem úsporným automobilům. A coby těžší a ne až tak aerodynamické mají v průměru až o 20 procent vyšší spotřebu pohonných hmot, než trochu usedlejší modely menších osobních vozů. Zkrátka a dobře, produkují více emisí.

Tedy rozhodně více, než kolik jich na druhé straně „kompenzují“ ony pozitivně zvýšené prodeje elektromobilů.

Dvanáctiválcové ferrari je rodinný supersport. Prohnali jsme ho přes Alpy

Tříprocentní meziroční navýšení prodejů SUV se tak dá přeložit jako dalších 70 milionů tun emisního uhlíku v atmosféře. A vzhledem k tomu, že po – pro SUV úspěšném roce 2022 – se jejich globální flotila na silnicích naší planety zvýšila na 330 milionů kusů, je těch emisí spojených s provozem SUV po celém světě lehce přes jednu miliardu tun oxidu uhličitého.

Třetina pohonných hmot jde dnes do nádrží SUV, a tyto „nehospodárné“ osobní vozy, které jsou v prodejích tím největším konkurentem elektromobilů, se tak asi brzo stanou novým veřejným nepřítelem.

Perverzní elektrické SUV

SUV jsou pochopitelně k dostání i v elektroverzi. Jenže elektrické SUV se nejeví, z hlediska efektivity provozu i výroby, být dobrým řešením. K pohonu potřebují větší a těžší baterie – a to vyvolává vyšší poptávku po už tak poměrně omezeně dostupných nerostných surovinách. A právě tady statistika za loňský rok přináší ještě jednu zásadní výpověď.

Chválili jsme elektromobily za to, že loni zahlásily v globálních prodejích sympatický skok vzhůru. Jenže elektrická SUV loni vůbec poprvé tvořila více než polovinu celosvětového prodeje elektromobilů. Chvála z růstu elektromobilů tedy z poloviny patří SUV.

Těžká váha. Elektromobily drtí parkoviště, nejsou na ně stavěná

Spíš než tvrdit, že každé páté v Evropě prodané auto bylo elektromobilem by se tedy mělo říct, že každý desátý prodaný vůz byl elektrickým SUV.

Co je na tom v nepořádku? Obliba elektrických SUV slibně roste. Ale ne dostatečně rychle na to, aby kompenzovala rostoucí spotřebu ropy anebo emise globálního vozového parku. A současně roste až příliš rychle na to, aby nezatěžovala dodávky dostupností omezených surovin pro výrobu baterií.

Bezemisní budoucnost, která má v roce 2050 zaklepat na dveře, přitom preferuje vozy spíše menší, s lehčími a snadno vyměnitelnými, recyklovatelnými bateriemi. Pro těžká SUV to tedy dobře nevypadá.

I když se dnes prodávají skvěle a jsou k dostání i v bezemisní elektrické verzi, pořád jsou vnímány jako problém.

Počet elektromobilů v Česku loni stoupl

Počet elektromobilů na českých silnicích se loni zvýšil o 5075 na 14 316 vozů. Ještě před pěti lety to byla zhruba desetina a před deseti lety v tuzemsku elektromobily prakticky nejezdily. Vyplývá to z údajů Centra dopravního výzkumu (CDV).

Nejrozšířenějšími značkami jsou v současnosti Škoda s 3070 vozy, Tesla, která má 1969 registrací a Volkswagen s 1726 vozy. Právě Tesla oslaví v pátek výročí 15 let od zahájení sériové výroby svého prvního modelu Roadster. Tesla je zároveň jednou z mála značek, která se od začátku zaměřuje na elektromobily a nevyrábí vozy se spalovacím motorem.

Vedle prodeje nových bateriových vozů rostl loni i dovoz ojetých elektromobilů. Tvořily okolo 25 procent celkových registrací. „Z celkem 14 316 registrovaných elektromobilů v kategorii osobních vozů jich je 77 procent registrováno na firmy, ostatní na fyzické osoby. Firemní zákazníci nejčastěji registrovali vozidla Škoda, Tesla a Volkswagen, soukromé osoby pak Teslu, Škodu a BMW,“ uvedl ředitel CDV Jindřich Frič.

Téměř 40 procent osobních elektromobilů je registrováno v Praze (5618 vozidel), následuje Středočeský kraj (2882) a Jihomoravský kraj (1355). Na dalších místech jsou Moravskoslezský a Ústecký kraj.

Na konci minulého roku bylo v Česku 1364 veřejných dobíjecích stanic celkem s 2643 dobíjecími přípojkami. Je to meziroční nárůst o 41 procent. Před pěti lety bylo v Česku 284 dobíjecích bodů.

Celkem bylo na konci roku v Centrálním registru vozidel evidováno 23 790 elektrických vozidel všech kategorií. Vedle osobních elektromobilů je nejrozšířenější kategorie elektrických skútrů a motocyklů, kterých v Česku jezdí 8340, nejvíce od tuzemského výrobce Hecht.


Elektromobil