Stane se nová vectra trumfem Opelu?

  19:15aktualizováno  19:15
Na počátku roku se ve výrobních halách v německém Rüsselsheimu rozběhla výroba nové vectry, kterou zástupci Opelu označují s trochou nadsázky za nejmodernější současně vyráběný vůz. Ve dvousměnném provozu zde plánují již koncem jara dosáhnout plné kapacity, čímž se potvrzuje trend automobilek poslední doby - zkrátit dobu rozjezdu výroby na minimum, nejlépe na několik málo měsíců.

Nový výrobní závod, do kterého koncern GM zainvestoval okolo 800 miliónů euro, zde bude schopen později ve třísměnném provozu vyrábět až 270 tisíc vozů různých modelových řad. Dalším místem, kde se bude nový vůz vyrábět bude britský Ellesmere Port. Odtut ale již budou vyjíždět převážně automobily s označením Vauxhall Vectra.

Již jsme zaznamenali i první nezávislé hodnocení nového vozu. Redaktoři anglického týdeníku Auto Express, kteří měli jako jedni z mála zatím možnost se s vectrou nové generace svést, nešetřili slovy chvály: "Nový model vectry má šance vyhrát v boji o zákazníka s konkurenčním Fordem Mondeo. Jeho jízdní vlastnosti jsou precizní, vývojáři Opelu udělali oproti minulé vectře, která byla právě v jízdních vlastnostech často kritizována, velký pokrok."

Nový Opel Vectra vyjede nejprve jako čtyřdveřový sedan poháněný čtyřválcovými motory řady ECOTEC o výkonech od 90 kW/122 k až po 108 kW/147 k (zážehové motory), resp. od 74 kW/100 k až po 92 kW/125 k (vznětové motory).

Nabídku modelové řady v průběhu dvou let po její premiéře postupně rozšíří řada dalších karosářských verzí, motorů či převodovek. Právě u rychlostní skříně vývojáři Opelu připravili stále více oblíbenou kombinaci - poprvé u vectry představí pětistupňovou samočinnou převodovku, která umožňuje i manuální volbu rychlostních stupňů. Pro vyznavače sportovní jízdy bude například k mání i sportovní naladění podvozku snížené o 20 mm.

Nově vyvinutý vůz je také vybaven systémem řízení podvozku IDS (Interactive Driving System), který integruje veškeré kontrolní funkce a bezpečnostní prvky. Zlepšení zaznamenal i systém elektronické stability, nově pojmenovaný ESP Plus.

Nová vectra má být doslova prošpikovaná elektronickými senzory, v nejlépe vybavených modelech jich má být na různých místech rozmístěno více než 30. Zde Vám představíme jen několik elektronických zázraků, které by se ještě před deseti lety zdály být téměř sci-fi:

Zápachový senzor neustále kontroluje kvalitu venkovního ovzduší a v případě, že koncentrace škodlivin či zápachu překročí zvolenou hranici, systém vypne cirkulaci vzduchu s vnějším prostředím.

Elektronický senzor umístěný ve vnitřním zpětném zrcátku zase dbá úroveň osvícení řidiče vozem jedoucím za automobilem. V případě, že by mohlo dojít k oslnění řidiče, dojde k ztmavení zpětného zrcátka. Řidič tedy nebude muset zrcátko manuálně zklápět, jako tomu bylo doposud.

Samozřejmostí vyšších výbav nové vectry bude dešťový senzor, který automaticky zapne stěrače v případě zvlhčení předního skla.

Další senzory budou umístěny na discích kol, přičemž budou dbát na tlak v pneumatikách, který je dle zkušeností nejčastějším prohřeškem při péči o vůz.

Velice praktickým vybavením se jistě stane i senzor kontrolující vzdálenost za vozem při parkování. Ten v navolené vzdálenosti od překážky zapípá, kdyby však došlo ke kontaktu například s dalším parkujícím vozem, nová vectra se automaticky zastaví.

Stabilitu v průběhu jízdy bude hlídat další množství senzorů integrovaných do systému IDS či ESP Plus. Ty minimalizují nepřiměřené tlaky v okamžicích, kdy se vůz dostane do smyku a následně se pokouší automobil stabilizovat.

Elektronická klimatizace v sobě nově integruje i senzory sledující vnější teplotu na různých místech exteriéru, čímž se dosáhne přesnější regulace vnitřního prostředí například v případě silného slunečního nasvícení jedné strany vozu.

Další čidla deaktivující airbag jsou umístěna v sedadlu spolujezdce. Ty fungují automaticky i v případě, že je na předním sedadle umístěna dětská sedačka.

Management Opelu prohlašuje, že nová vectra, kterou motoristická veřejnost poprvé spatří na autosalonu v Ženevě, je přelomovým modelem i po stránce designu. Ostatní premiérové vozy této značky by měly na současný styl plynně navázat. Karosérie vectry má koeficient aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,28.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Najdete na iDNES.cz