Spyker měl velké oči s Formulí 1, Saabem a lovcem, teď bankrotuje

  12:00aktualizováno  12:00
Nizozemská automobilka Spyker vyrobila za svou 15letou existenci jen několik stovek aut. Slavná ale byla, protože rok jezdila seriál Formule 1 a chvíli vlastnila dokonce automobilku Saab. Jenže to byly jen velké oči a teď Spyker bankrotuje.

Spyker B6 Spyder concept | foto: Spyker

Spyker založil nizozemský podnikatel Victor Muller v roce 1999. Automobilka tedy letos slaví 15 let. Jméno automobilky Spyker je ale daleko starší, pod stejným názvem (respektive Spijker podle zakladatele) operovala už od roku 1880, nejprve jako výrobce kočárů. V 20. století firma vyráběla auta, ale nedlouho, skončila v roce 1926. Muller koupil práva na značku, a tím ji vlastně po více jak osmdesáti letech vrátil do života. Ale jen na dalších 15 let.

Fotogalerie

Spyker totiž končí. O problémech Spykeru se mluvilo po celý letošní rok, v srpnu se část majetku firmy dostala do dražby, protože Spyker dlužil daňovému úřadu v Utrechtu. Na prodej byly sporťáky i jeden vůz Formule 1 (více zde). Začátkem prosince Spyker požádal o ochranu před věřiteli a doufal, že sežene další peníze na restrukturalizaci. Muller viděl budoucnost Spykeru v produkci elektrických sportovních aut. Jenže peníze se firmě nepodařilo sehnat a tak musel Spyker vyhlásit 18. prosince bankrot.

Přestože firma existovala jen 15 let, užila si několikrát velkou pozornost veřejnosti. Třeba když se v roce 2007 převzetím týmu Midland (bývalý Jordan) stala součástí cirkusu jménem Formule 1. Moc se tam ale vozům Spykeru nedařilo, Adrian Sutil jako týmová jednička bodoval jednou ve velké ceně Japonska (díky následné diskvalifikaci jezdce před ním). Na pozici týmové dvojky se bez většího úspěchu vystřídali za sezonu dva jezdci: Christijan Albers a od VC Maďarska Sakon Jamamoto. A jeden závod jel Markus Winkelhock.

Spyker B6 Venator Concept

Dobrodružství Spykeru ve Formuli 1 trvalo jen jednu sezonu, tým přebrali indičtí investoři a dnes jezdí jako Force India. A mnohem úspěšněji, v posledních dvou ročnících Force India skončila šestá mezi týmy a letos nasbírala 155 bodů.

Mullerovi sláva s Formulí 1 nestačila a tak o tři roky později v roce 2010 odkoupil od General Motors potápějící se Saab. Jenže pro Spyker to zjevně bylo velké sousto a navíc General Motors vlastně moc nechtěl, aby Saab dál fungoval. Rozhodně ne s novým modelem 9-5, s kterým by Spykeru předal svou aktuální techniku (Saab 9-5 byl například velmi blízce příbuzný s Opelem Insignia). Ani dobrodružství se Saabem Spykeru vlastně nic nepřineslo, výrobu se nepodařilo obnovit a Saab nakonec skončil v čínských rukou.

Spyker B6 Venator Concept

Nakonec Spykeru zůstalo to, s čím začínal, tedy se sportovními, ručně stavěnými auty. Jenže už bylo pozdě. Od roku 2007 Spyker ani jeden rok nic nevydělal a za poslední tři roky prodal dvě auta. To poslední v roce 2012. V předchozích letech to bylo sice lepší, podle dostupných zdrojů i tak Spyker v jednom roce neprodal víc než 94 aut a celkem vyprodukoval za 15 let 310 vozů.

V posledních letech vyráběl Spyker vlastně jediný model C8 Aileron. Docela pohledné kupé pohání motor od Audi, konkrétně známý osmiválec 4,2 litru s výkonem 300 kW. Poslední specifikace kupé nevypadá špatně, ale buď nebyli zájemci, a nebo Spyker už v posledních letech nedokázal auta vyrobit.

Spyker B6 Spyder concept

Budoucnost značky měla stát na modelu B6 Venator. Menší kupé či roadster s rozvorem jen 2,5 metru a délkou 4,4 metru vypadá dobře, bohužel projekt se fakticky dostal jen do fáze konceptu. Venator, což je z latiny lovec, byly i dávné nizozemské stíhačky a auto na letadla odkazuje. Zadní světla vypadají jako trysky proudových motorů a kola jako turbíny.

Technika Venatoru je současná, auto stojí na hliníkovém šasi a má karoserii z uhlíkových vláken. Díky tomu se podařilo udržet hmotnost na slušných 1 400 kilogramech. O pohon se stará blíže nespecifikovaný šestiválec do V o objemu 3,5 litru a výkonu 275 kW.

Koncept Venator zaujal zajímavě a velmi detailně a luxusně zpracovaným interiérem. S palubní deskou opět laděnou do leteckého stylu. Jenže Venator se už asi nikdy prodávat nebude. Jak kupé s prosklenou střechou, tak otevřený Spyder.

Zakladatel a šéf novodobého Spykeru Victor Muller to nevzdává. Uvedl, že nyní bude pracovat na vzkříšení značky a bude ji chtít zaměřit na elektromobily.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Volkswagen a jeho šéf sází na jedinou kartu. Snad je elektřina nezabije

I Volkswagen má svá auta na baterie: Volkswagen I.D. Neo

VIDEO Ve Wolfsburgu právě probíhá revoluce. Náhle, až panicky, se Volkswagen vrhá vstříc elektromobilitě....

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

VIDEO „Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Najdete na iDNES.cz