Spotřeba podle tabulek je utopie. Francouzi naměřili až o 55 % více

  13:00aktualizováno  13:00
Rozdíl mezi tabulkovými hodnotami spotřeby, které se měří v laboratorních podmínkách, a realitou je výrazný. Dokazují to výsledky měření francouzského koncernu PSA, který vyrábí citroëny a peugeoty. V extrémním případě byla reálná spotřeba o více než polovinu vyšší než tabulková.

Měření emisí v reálném provozu | foto: PSA

Zákazníci se už dávno srovnali s tím, že tabulková hodnota spotřeby jejich vozu je číslo, se kterým nemá reálný provoz nic společného. Automobilky musí podle předpisů měřit spotřebu v laboratoři přesně danými postupy. Právě to jim dalo možnost technicky a softwarově upravovat vozy tak, aby právě v laboratorních podmínkách dosahovaly skvělých hodnot spotřeby (jak se měří spotřeba v laboratoři, čtěte zde). Přesně daný, jednoduše identifikovatelný a vždy stejný měřicí cyklus auto pozná a upraví své chování tak, aby „žralo“ co nejméně a vypouštělo co nejméně emisí. Diskuzi kolem celé této problematiky loni odstartovala aféra Dieselgate.

Skupina PSA a dvě neziskové společnosti Transport & Environment (T&E) a France Nature Environnement (FNE) vyrazily naměřit skutečné spotřeby paliva 30 modelů značek Peugeot, Citroën a DS. Audit výsledků provedla společnost Bureau Veritas.

Nejmenší rozdíl, který PSA naměřilo, je 1,2 litru, o tolik více vypil v provozu Peugeot 208 (1.6l BlueHDi 100 BVM5) oproti tabulkové spotřebě, přesně 4,7 litru na sto kilometrů oproti 3,5 litru.

Ale u Peugeotu 3008 1.2l PureTech 130 S&S BVM6 naměřili rozdíl 2,7 litru (7,6 l/100km oproti tabulkové 4,9). To je nárůst o 55 procent!

Běžný naměřený rozdíl je v rozmezí 1,5 až 2 litry paliva, výjimečné nejsou ani více než dvoulitrové diference.

„Protokol, který se inspiroval u projektu RDE - Real Driving Emissions, měří spotřebu paliva pomocí přenosného přístroje instalovaného na vozidle,“ popisuje Lenka Martinová z českého zastoupení automobilky. Spotřeba se měří tak, že se měří množství vypouštěného oxidu uhličitého (CO2), z něho se pak dopočítá spotřebované množství paliva a určí se spotřeba.

Měření emisí v reálném provozu

Měření probíhala na veřejných komunikacích (25 km v městském provozu, 39 km mimo město a 31 km na dálnici) a za reálných jízdních podmínek (zapnutá klimatizace, zatížení zavazadly a posádkou, různorodý reliéf vozovky).

PSA uvádí, že naměřené hodnoty jsou srovnatelné s výsledky vozů zákazníků získaných z nezávislých průzkumů. O tom, že při prodeji a v reklamních materiálech láká zákazníky na tabulkové hodnoty spotřeby, o kterých ví, že nejsou v reálu dosažitelné, už automobilka mlčí.

Ředitel pro výzkum a vývoj koncernu Gilles Le Borgne uvedl, že PSA do konce roku zveřejní údaje o dalších 20 modelech. V roce 2017 se rozšíří měření i na znečišťující emise oxidů dusíku (NOx) v běžných podmínkách provozu.

Protokol T&E l/100kmHomologace l/100kmRozdíl l/100km
Peugeot 108 1.2l PureTech 82 BVM5 pneu 15'' STD6,14,31,8
Peugeot 208 1.6l BlueHDi 100 BVM5 pneu 16'' TBRR4,73,51,2
Peugeot 208 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM5 pneu 16'' UBRR4,731,7
Peugeot 2008 1.6l BlueHDi 100 BVM5 pneu 16'' TBRR5,13,71,4
Peugeot 2008 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 pneu 16'' TBRR5,23,71,5
Peugeot 2008 1.2l PureTech 82 BVM5 pneu 16'' TBRR6,44,91,5
Peugeot 2008 1.2l PureTech 110 S&S EAT6 pneu 16'' TBRR7,14,82,3
Peugeot 308 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 pneu 16'' UBRR4,93,21,7
Peugeot 308 1.2l PureTech 130 S&S BVM6 pneu 16'' TBRR6,64,62
Peugeot 308 1.2l PureTech 110 S&S BVM5 pneu 16'' UBRR6,342,3
Peugeot 3008 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 pneu 17'' TBRR6,14,12
Peugeot 3008 1.2l PureTech 130 S&S BVM6 pneu 17'' UBRR7,64,92,7
Peugeot 508 2.0l BlueHDi 180 S&S EAT6 pneu 17'' UBRR
6,342,3
Peugeot PARTNER 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM5 pneu 15'' TBRR6,14,31,8
Citroën C1 PureTech 82 BVM Feel pneu 15'' STD6,14,31,8
Citroën C3 PureTech 82 BVM Exclusive pneu 16'' TBRR6,34,61,7
Citroën C3 Picasso BlueHDi 100 BVM Confort pneu 16'' TBRR5,73,81,9
Citroën C3 BlueHDi 75 S&S BVM pneu 15'' UBRR4,93,01,9
Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 BVM Shine pneu 16'' TBRR5,13,61,5
Citroën C4 Cactus PureTech 110 S&S BVM Shine pneu 16'' TBRR6,14,31,8
Citroën C4 BlueHDi 100 BVM Feel pneu 16'' TBRR5,13,61,5
Citroën C4 Picasso BlueHDi 120 S&S EAT6 Intensive pneu 17'' TBRR6,53,92,6
Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 120 S&S BVM6 Attraction pneu 16'' UBRR5,741,7
Citroën Grand C4 Picasso PureTech 130 S&S BVM6 Intensive pneu 17'' TBRR7,452,4
Citroën Berlingo BlueHDi 100 BVM pneu 15'' TBRR6,14,31,8
DS DS 3 BlueHDi 120 S&S BVM6 Sport Chic53,61,4
DS DS 3 PureTech 110 S&S BVM So Chic
64,31,7
DS DS 4 PureTech 110 S&S BVM So Chic
5,43,81,6
TBRR = pneumatika s velmi nízkým valivým odporem / UBRR = pneu s ultranízkým valivým odporem
Autor:

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
15. 1. (San Juan - Pisco )
16. 1. (Pisco)
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf...

V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích...

S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou práci, začínají...

Česko jde do Bruselu na kobereček kvůli ovzduší. Evropa bojuje s prachem

Smogová situace v Plzni.

Zítra, 11. ledna, jedou do Bruselu zástupci českého ministerstva životního prostředí. Musí tam prezentovat, jak se...

Další z rubriky

Premiéra mezi elektronikou. Mercedes CLA Coupé byl hvězdou veletrhu CES

Mercedes CLA Coupé na veletrhu CES v Las Vegas

Místo tradičního autosalonu v Detroitu zvolil Mercedes při premiéře nové generace čtyřdveřového kupé CLA neobvyklé...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Až auta vymřou, chodící hyundai zdolá každou překážku

Hyundai představilo vylepšený prototyp "chodícího vozidla".

Dostane se i tam, kam nevedou žádné silnice, třeba po katastrofě v chemičce přeskáče všechny trosky a záchranáře...

Najdete na iDNES.cz