Vesper V8 je parametricky srovnatelný s Veyronem firmy Bugatti, ale je mnohem...

Vesper V8 je parametricky srovnatelný s Veyronem firmy Bugatti, ale je mnohem sportovnější. | foto: vesperautomotive.cz

Ve vísce u Klatov vyrábí sporťák Vesper V8. Měřit se může i s Bugatti

  • 14
Na Klatovsku by mohl do několika let odstartovat ojedinělý projekt, malosériová výroba nového sportovního vozu Vesper V8 vyšší cenové třídy pro automobilové fajnšmekry. Jezdit bude rychlostí až 320 kilometrů v hodině.

Duchovním otcem projektu je jednačtyřicetiletý Ondřej Janda ze Srbic, malé vesničky u Klatov. Právě tady realizuje plán, za kterým překvapivě nestojí velká automobilka, ale malá firma Vesper Automotive obklopená skupinou nadšenců milujících rychlé vozy.

"Parametricky je naše auto srovnatelné s Veyronem firmy Bugatti, ale je mnohem sportovnější. Maximální rychlost by měla překročit 320 kilometrů v hodině a zrychlení z nuly na stovku se bude podle zvoleného typu převodovky pohybovat na hranici tří sekund," popisoval Janda.

"Vesper V8 jede oproti normálním autům nepředstavitelně. Tento vůz už vyžaduje vyspělého pilota," vysvětlil Janda, podle kterého je to jako přechod z větroně na stíhačku.

"Když normální lidi posadíte do stíhačky, tak buď umřou, nebo omdlí, a s tímto autem je to podobné. Pro manželku bohatého podnikatele to určitě není, ta se v něm zabije hned pozítří," popsal Janda.

Vesper V8 prý není určený pro normální řidiče, ale pro lidi, kteří chtějí mít výjimečné auto, které výjimečně jede.

Janda nyní se svým týmem vyrábí prototyp. Příští rok ho chce otestovat, v roce 2015 projít schvalováním pro silniční provoz a zahájit výrobu speciální limitované série pro automobilové nadšence, jako je on.

Sám jezdí okruhové amatérské závody s vlastnoručně sestavenou replikou legendárního stroje Lotus Super 7. A projektu Vesper věnuje veškerý volný čas.

"Když tedy nejsem s manželkou a třemi dětmi. Ale přemýšlím o něm vlastně pořád," dodává nadšenec.

Jasno už má také o pohonné jednotce. Zvolil osmiválec Ford o zdvihovém objemu pěti litrů. "Je to Ford Coyote používaný například v modelech Mustang," dodává.

Na projektu se mimo jiné podílejí i designér Jan Hrbek a odborník na pevnostní výpočty Michal Kalinský, kteří jsou s Jandou spolumajiteli firmy.

Vesper V8

"Michal Kalinský je jeden z odborníků výpočtového oddělení TÜV SÜD, což je známá certifikační firma, která připravuje pevnostní výpočty pro automobilový průmysl. Získali jsme spolu grant na výzkum a vývoj silničních svodidel pro firmu Algon. A protože oba trošku závodíme, tak jsme se spřátelili," popisuje začátky vývoje vozu Vesper V8.

Právě výpočtář v týmu je podle Jandy velkou výhodou. "Auto je navržené v souladu s legislativou EURO V a předpisy platící pro individuální stavbu vozu do 5 kusů ročně," vysvětlil Janda.

Jeho cílem je prý dokázat si, že auto umí vyvinout a postavit. "Třešničkou na dortu by bylo s auty obchodovat a případně je vyrábět ve větších sériích," svěřuje se.

Podle něj je nyní poslední šance rozjet podobný projekt. "Nebude to dlouho trvat a mnohé se zakáže a lidé budou jezdit po dálnici jako ovečky řízené satelitem," předpovídá Janda.

Ten už prý má první dva zájemce o nový supersport. Jedním z nich je majitel továrny, druhý je mladý dvacetiletý inženýr. Oba přišli do styku s výrobou prototypu.

"Ale dokud nejsme na výstavě a nemám před sebou podepsaný šek na příslušnou částku, tak je to vše jen sen," vypráví Janda s tím, že i když bude mít jen jeden Vesper na světě a nikdy ho neprodá, tak prý bude spokojený.

Vesper je latinsky večernice - pastýřova hvězda

"Protože postavit si vlastní auto a využít vlastní myšlenky, to považuji za hlavní výzvu. Pokud budu mít to štěstí a budu zařizovat výrobu, tak to bude nádhera," doplňuje.

A dá se vůbec vývoj vozu v malosériové automobilce srovnat s velkou automobilkou?

"Určitě ano, my třeba používáme numerické simulace jako konstruktéři v profesionální fabrice. Ale díky tomu, že to děláme z fandovství, tak nás to stojí setinu nákladů. Vývoj a návrh celého vozu včetně funkčního prototypu pro nás představuje náklady tři až čtyři miliony korun. Pro představu - podobný prototyp Škody Fabie stojí okolo 20 milionů, a to zdaleka není auto podobné cenové kategorie," říká.

"Pracujeme v úzkém kolektivu, zatímco ve velké automobilce se třicet lidí nemůže dohodnout na úplně jednoduchém čudlíku u dveří. U nás to řeší jeden člověk, což usnadňuje rozhodovací proces," popsal Janda, který v romantickém duchu vybíral i název.

"Vesper je latinsky večernice, což je pastýřova hvězda, která ukazuje cestu," svěřil se podnikatel, který už název opatřil ochrannou známkou.