Škodovky budou tankovat ze zásuvky

aktualizováno 
Volkswagen usilovně pracuje na svém prvním hybridním autě a lze jen těžko předpokládat, že by ve Škodovce vyvíjeli svůj vlastní elektropohon. Stejně jako u řady jiných technických částí dostane česká pobočka německé firmy nové koncernové motory. Hybridní škodovky tedy budou pravděpodobně tankovat elektřinu a naftu.

Možná už brzy se dočkáme Škody Octavia s hybridním pohonem. | foto: Škoda auto

Zkušební Volkswagen Golf Twin Drive už nyní ukazuje, jak budou jezdit za pár let vozy mladoboleslavské značky. S hybridním golfem modré barvy se už projeli redaktoři v Německu vycházejících časopisů o autech. A golfa, o jehož pohon se starají elektromotor spolu s agregátem na naftu, hodně pochválili.

Magazín Auto Bild naopak za největší minus považuje skutečnost, že sériové auto bude hotovo až za sedm let. Pohledem českého trhu, kterému stále suverénně vládnou vozy s šípem ve znaku, nebude v roce 2015 elektromotorům nic bránit v cestě pod kapoty fabií, octavií či superbů. Dříve se jich zdejší motoristé nedočkají.

Za sedm let budou moci první majitelé aut koncernu Volkswagen natankovat auto ze své domácí zásuvky. První verze Golfu Twin Drive ujede na naplněné lithium-ionové baterie až 50 kilometrů, maximálně rychlostí 120 km/h.

Volkswagen Golf TwinDrive

Na elektromotor jede auto skoro bezhlučně, z kabiny jsou slyšet spíše motory ostatních aut. Nabití prázdných baterií zastrčením kabelu do zásuvky trvá čtyři hodiny. Dvojnásobnou rychlostí to zvládne silový proud. Magazín Auto Bild spočítal, že naplnění baterií ze zásuvky přijde v Německu na 1,80 eura. To je asi 45 korun.

Hybridní pohon však nabízí také využití naftového motoru. Řidič na voliči, jenž se podobá páce automatické převodovky, vybere, který motor má pracovat nebo zda se mají oba doplňovat.
Rozhodování však lze přenechat chytré elektronice.

Auto Bild dává příklad: chci jet do 80 kilometrů vzdáleného velkoměsta, tam potřebuji urazit dalších 20 kilometrů. Twin Drive si nechá v záloze na městský provoz kapacitu baterií právě odpovídající 20 kilometrům, zbytek spotřebuje cestou k městu. Po tuto dobu pracuje spolu s turbodieselem.

Volkswagen Golf TwinDrive

Konečný účet stokilometrové jízdy: naftový motor spálil v průměru 2,5 litru, k tomu je třeba připočítat osm kilowatthodin z baterií. Stokilometrová jízda přišla na 5,55 eura (necelých 140 korun).

Modrý zkušební golf vypadá zvenčí úplně stejně jako dnešní auto. Při bližším ohledání zkušený pozorovatel odhalí dvě přípojky k elektrickému zařízení. Jedna je vpředu v nárazníku, druhá vzadu.

Uvnitř auta padne do oka centrální volič, kterým se přepíná mezi pohony. Buď se zapojí motor 1,6 TDI (102 koní), nebo trojice elektromotorů s celkovým výkonem 90 koní. Dva z nich jsou u každého ze zadních kol (také je pohánějí), jeden je vpředu. Sériové auto by ale mělo dostat jeden elektromotor umístěný vedle turbodieselu pod přední kapotou. Půjde o levnější řešení. 

Volkswagen Golf TwinDrive

Nejčastější využití ale najde třetí poloha voliče, která znamená hybridní pohon. Elektronika v tomto případě vybírá ideální souhru všech motorů. Při nízkých rychlostech kola roztáčejí elektromotory. Jakmile ručička rychloměru překoná hranici okolo 50 km/h, spouští se paralelní pohon – elektromotory slouží jako podpora pro turbodiesel.

Na elektromotor zrychlí Golf Twind Drive na 100 km/h za 13,5 sekundy. Se zapnutým turbodieselem to zvládne za 9,9 sekundy.

Elektromotoru dávají energii lithium-ionové baterie, které zabírají místo pod zavazadlovým prostorem. Snižují jeho objem a záď auta zatěžují 160 kilogramy navíc. Dobíjejí se ze zásuvky nebo z turbodieselového motoru, část energie se také získává zpět při brzdění.

Redaktoři magazínu Auto Motor und Sport při svezení se zkušebním hybridním golfem registrovali horší jízdní chování při rychlém průjezdu zatáčkami. Vinna je těžší záď auta, kde jsou umístěny akumulátory.

Volkswagen Golf TwinDrive

Naopak pochválili dynamiku, která se dostavuje při zapnutí všech motorů. Doslova píšou o překvapivé radosti z jízdy. Když pracuje turbodiesel, umí Twin Drive uhánět až rychlostí 170 km/h.

První zkušenosti s hybridními volkswageny dopadají velmi dobře. Ani Škoda Octavia Twin Drive tak nemusí být špatná.

Volkswagen Golf TwinDrive

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Najdete na iDNES.cz