Zkušební Volkswagen Golf Twin Drive už nyní ukazuje, jak budou jezdit za pár let vozy mladoboleslavské značky. S hybridním golfem modré barvy se už projeli redaktoři v Německu vycházejících časopisů o autech. A golfa, o jehož pohon se starají elektromotor spolu s agregátem na naftu, hodně pochválili.
Magazín Auto Bild naopak za největší minus považuje skutečnost, že sériové auto bude hotovo až za sedm let. Pohledem českého trhu, kterému stále suverénně vládnou vozy s šípem ve znaku, nebude v roce 2015 elektromotorům nic bránit v cestě pod kapoty fabií, octavií či superbů. Dříve se jich zdejší motoristé nedočkají.
Za sedm let budou moci první majitelé aut koncernu Volkswagen natankovat auto ze své domácí zásuvky. První verze Golfu Twin Drive ujede na naplněné lithium-ionové baterie až 50 kilometrů, maximálně rychlostí 120 km/h.
Na elektromotor jede auto skoro bezhlučně, z kabiny jsou slyšet spíše motory ostatních aut. Nabití prázdných baterií zastrčením kabelu do zásuvky trvá čtyři hodiny. Dvojnásobnou rychlostí to zvládne silový proud. Magazín Auto Bild spočítal, že naplnění baterií ze zásuvky přijde v Německu na 1,80 eura. To je asi 45 korun.
Hybridní pohon však nabízí také využití naftového motoru. Řidič na voliči, jenž se podobá páce automatické převodovky, vybere, který motor má pracovat nebo zda se mají oba doplňovat.
Rozhodování však lze přenechat chytré elektronice.
Auto Bild dává příklad: chci jet do 80 kilometrů vzdáleného velkoměsta, tam potřebuji urazit dalších 20 kilometrů. Twin Drive si nechá v záloze na městský provoz kapacitu baterií právě odpovídající 20 kilometrům, zbytek spotřebuje cestou k městu. Po tuto dobu pracuje spolu s turbodieselem.
Konečný účet stokilometrové jízdy: naftový motor spálil v průměru 2,5 litru, k tomu je třeba připočítat osm kilowatthodin z baterií. Stokilometrová jízda přišla na 5,55 eura (necelých 140 korun).
Modrý zkušební golf vypadá zvenčí úplně stejně jako dnešní auto. Při bližším ohledání zkušený pozorovatel odhalí dvě přípojky k elektrickému zařízení. Jedna je vpředu v nárazníku, druhá vzadu.
Uvnitř auta padne do oka centrální volič, kterým se přepíná mezi pohony. Buď se zapojí motor 1,6 TDI (102 koní), nebo trojice elektromotorů s celkovým výkonem 90 koní. Dva z nich jsou u každého ze zadních kol (také je pohánějí), jeden je vpředu. Sériové auto by ale mělo dostat jeden elektromotor umístěný vedle turbodieselu pod přední kapotou. Půjde o levnější řešení.
Nejčastější využití ale najde třetí poloha voliče, která znamená hybridní pohon. Elektronika v tomto případě vybírá ideální souhru všech motorů. Při nízkých rychlostech kola roztáčejí elektromotory. Jakmile ručička rychloměru překoná hranici okolo 50 km/h, spouští se paralelní pohon – elektromotory slouží jako podpora pro turbodiesel.
Na elektromotor zrychlí Golf Twind Drive na 100 km/h za 13,5 sekundy. Se zapnutým turbodieselem to zvládne za 9,9 sekundy.
Elektromotoru dávají energii lithium-ionové baterie, které zabírají místo pod zavazadlovým prostorem. Snižují jeho objem a záď auta zatěžují 160 kilogramy navíc. Dobíjejí se ze zásuvky nebo z turbodieselového motoru, část energie se také získává zpět při brzdění.
Redaktoři magazínu Auto Motor und Sport při svezení se zkušebním hybridním golfem registrovali horší jízdní chování při rychlém průjezdu zatáčkami. Vinna je těžší záď auta, kde jsou umístěny akumulátory.
Naopak pochválili dynamiku, která se dostavuje při zapnutí všech motorů. Doslova píšou o překvapivé radosti z jízdy. Když pracuje turbodiesel, umí Twin Drive uhánět až rychlostí 170 km/h.
První zkušenosti s hybridními volkswageny dopadají velmi dobře. Ani Škoda Octavia Twin Drive tak nemusí být špatná.