Škoda Vision X v plné parádě: Prolezli jsme ji skrz naskrz

  • 218
Zelenější auto asi v Ženevě zítra nepředstaví. Je to nejnovější koncept Škody, odmyslete si křišťálové ozdoby, přidejte normální kliky dveří a normální zrcátka a vidíte novou škodovku, která dorazí příští rok. Z Visionu X bude malý crossover vyráběný v Mladé Boleslavi. Už jsme v něm seděli.

Studii v hodnotě desítek milionů stavěli tři měsíce, co stálo ty obrovské peníze? Desítky a stovky hodin ruční práce, tvorba jedinečných prvků, detailů, ozdob a třeba ty komplikované křišťálové doplňky uvnitř i venku, které nedokáže vyrobit žádný stroj tak dokonale jako zkušené ruce skláře.

Ta jedovatě zelená, která pod každým světlem vypadá jinak, doslova září. Dává Visionu X veselý výraz. „Někdo v ní může vidět i trochu žluté,“ popisuje Andrea Jansenová, designérka, která má ve studiu Škodovky na starosti výběr barev a materiálů. „Je to zelená, která patří ke škodovkám. Má 19 vrstev, podívejte, jak je hluboká,“ rozplývá se. Zajímavé je, jak se ta barva mění před očima, na denním světle odhalíte, že je metalízovaná, pod bílým studiovým světlem vypadá chvíli matově, pak jako klasický pastelový odstín. Škoda, že dnes zelená u sériových aut zrovna nefrčí.

Karoserie studie je kompletně vyrobená z karbonu. Nejen proto, že je to dnes módní materiál, je to nejjednodušší, nejlépe se se s ním pracuje při ruční výrobě a je lehký.

Stopa nového šéfa

Vision X ještě stále nese podpis designérského rukopisu, který dal aktuálním Škodovkám dnes už bývalý šéfdesignér značky Jozef Kabaň. Ten na vznik designu konceptu i sériového provedení ještě před svým odchodem před necelým rokem dohlížel.

Škoda Vision X

Prvek, který ovšem dostal koncept už za éry nového šéfa stylistů značky Olivera Stefaniho, ale přece jen na Visionu X najdeme: auto nemá na zádi tradiční logo značky, ale jméno Škody vyskládané přes celou šířku víka kufru. „Je to úplně čerstvá věc, ale vážně se uvažuje o tom, že tento prvek dostanou škodovky v blízké době,“ prozrazuje zdroj iDNES.cz. Prozatím se testují reakce publika. Nápis místo loga by ale mohl dostat už nástupce modelu rapid, který se představí koncem letošního roku.

Parádní jsou proporce, Vision X má tělo crossoveru, nebo chcete-li SUV - sériové provedení má reálnou šanci dostat pohon všech kol (podrobnosti o unikátním řešení vymyšleném ve Škodovce čtěte zde). Designéři vyvážili a odlehčili hmoty tak, že působí sportovně a díky nízkému pontonu karoserie a vcelku hranatým jasně definovaným konturám není zavalitý. Vypadá spíš jako vyšší hatchback.

Vyvážené proporce

Tělo karoserie rýsují jednoduché linky. Všechny hrany, prolisy a spáry dávají smysl a hrají spolu na jedničku. Pro techniky: rádie prolisů jsou u konceptu tak ostré, že by nesplnily legislativní požadavky na ostré hrany, takže u sériového auta budou o něco měkčí. Svažující se střecha je s filigránskou jemností načrtnutá tak, aby bylo v kabině místo a zároveň auto dávalo ten správný sportovní drajv. Dalibor Pantůček, designér interiéru vysvětluje, co ve slabikáři Škody znamená robustnost charakteristická pro SUV: jsou to dokonale svislé konce auta - „tupý“ nos i záď. Mě se nejvíc líbí obrovitá sošná kapota s výraznou hranou, která zasahuje až do blatníků.

Škoda Vision X

Když se k autu postavíte, zjistíte, že je na poměry třídy docela nízké. Metr jsme v ruce neměli, ale jeden a tři čtvrtě metru malý člověk vidí přes střechu. Podvozek je přizvednutý, proporce bočního pohledu vyvažují obrovitá dvacetipalcová kola, ty sériové auto určitě nedostane. Stejně jako parádičku v podobě bezrámových oken dveří, jako u kupátek. K zevnějšku mám jedinou výhradu, zadní dveře zasahující až daleko nad zadní kolo působí možná z některých pohledu jako hodně dlouhé, jako by šlo o verzi s prodlouženým rozvorem.

Vyváženosti proporcí a dynamickému vzezření hodně pomáhá tenký zadní sloupek, který je jako jediný lakovaný v barvě karoserie, zbytek horní části je včetně prosklené střechy černý.

Ozdoby: křišťál a vlajka

Velkolepou hru rozehráli designéři s detaily. Hlavními ozdobami zevnějšku jsou světla. Vpředu jich má Vision X šest, vzadu čtyři. Vpředu je to naopak, než jsme zvyklí: horní proužek je pro denní svícení a směrovky (s dynamickým efektem - oranžové světlo protéká od středu vozu k bokům, dostane ho i sériové provedení), pod ním je hlavní světlo a dole pak mlhovky. Vzadu je tradiční škodovácké C rozdělené, vypadá to zajímavě, ladí to s pojetím přídě a záď to zas opticky „lepí“ k zemi.

Škoda Vision X
Škoda Vision X

Vnitřky světel jsou u konceptu vybroušené z křišťálu rozptylujícího svit diod, jen vnější kryt je plastový. Křišťál je velkým tématem designu aktuálních škodovek. Vision X má ze skla také kompletně celou masku chladiče a samozřejmě prvky v interiéru, ale třeba i loga v ráfcích kol. Motiv trojúhelníkového brusu ale používá třeba i textura mřížek a dekorů uvnitř i vně konceptu. Mřížka v předním nárazníku tvořená bezpočtem „pyramidek“ odkazuje na výdech, který dominuje přístrojové desce, probíhá jí celou napříč.

Detailně tvarovaná zrcátka jsou černá, při bližším ohledání na nich odhalíte prolisy s klínovitým motivem. To je další nová hříčka designérů. Dalibor Pantůček mi vysvětluje, že to má odkazovat na českou vlajku, stejný nápad použili také na prolisech na spodku dveří.

Prohlédněte si přístrojovku

Interiér konceptu je čtyřmístný. Na první pohled je to typické „koncepční“ bláznovství, které má k pojetí sériového auta daleko. Dimitrios Darkoudis designér škodováckých interiérů ale ujišťuje, že základní rysy sériového auta v něm rozpoznat můžeme.

Škoda Vision X

Hlavně na přístrojovce, která má přísně horizontální členění. Je subtilní, symetrická, velmi odlehčená a uklizená od všech ovladačů. Zaujme dvouramenný volant, hlavní dominantou je volně stojící velký displej infotainmentu uprostřed, ten se u konceptu umí s pomocí elektromotorků sám zvednout a odkrýt schránku na telefony, které se spárují s autem. V sérii bude napevno. Dimitrios Darkoudis vysvětluje, že dnes už displeje nezapouštějí do těla přístrojovky, protože jsou stále větší a palubní deska by pak byla příliš mohutná.

Vision X je čtyřmístný, vzadu je pár stejně výrazně sportovně tvarovaných sedadel jako vpředu. Zezadu těch předních jsou speciální kapsy na páteřové chrániče, v kufru si totiž škodovácký koncept veze dva elektrické skateboardy a k tomu ještě dron.

Osvětlení interiéru je možné měnit podle nálady, černé čalounění stropu má zajímavé zelené žíhání, to je libůstka Andrey Jansenové. Kabina je čalouněná textiliemi - povětšinou funkčními, prodyšnými, omyvatelnými - a speciálními fóliemi. Kůži použili jen na potah volantu; některé speciální prvky vytiskla 3D tiskárna.