Představuje se Vision E, v roce 2020 z něj bude první škodovka na baterie

  10:03aktualizováno  11:49
Šanghaj je 24milionové město, kde slunce neviděli hodně dlouho. Celé město totiž do pošmourna halí smog. A tak je na tom snad každé město v Číně. Právě tady má proto šanci přirozeně vyrůst zájem o elektromobily. Škoda chce být u toho, a tak právě v Šanghaji představuje svou elektrickou budoucnost.

Znečištění, a to ne jen ovzduší, je největším problémem dnešní Číny. Koupit tu auto je jednoduché, ale jezdit s ním není jen tak. Musíte se dostat k registračním značkám (jsou na jméno), a ty se třeba v Pekingu losují a v Šanghaji draží. K částce za auto je tak třeba připočítat dalších skoro tři sta tisíc korun. Podobné je to i s oblíbenými motorkami. Únikem je tu koupit skútr na baterie.

Takových elektrických skútrů je Šanghaj plná, s tichým bzučením jich tu hejna sviští ulicemi. A podle všeho ztichnou ulice za pár let úplně, auta nahradí elektromobily. Právě Čína je podle šéfa Škody Bernharda Maiera trh, který elektromobily přijme rychle.

Fotogalerie

Je to boj s lokálními emisemi, které auta vypouští přímo v ulicích. Evropan dýchající relativně čistý vzduch to pochopí až na vlastní plíce v šanghajských ulicích. A už se nediví, když potká někoho s rouškou přes ústa.

Do Pekingu je to 1 500 kilometrů, rychlovlakem tam jste za pět hodin. Autem to je odyssea, na kterou se nikdo nevydá. I podle analýz toho Číňané najezdí většinu hlavně ve městech. Vystačí tedy s omezeným dojezdem, který elektromobil nabízí. Čínská vláda navíc nabízí na jejich nákup velký příspěvek.

Podle Škody je tedy ta správná chvíle se do elektromobility pustit se vší vervou a vážností. „Nastal čas, kdy můžeme nabídnout efektivní elektromobil za akceptovatelnou cenu,“ říká její vedení.

Česká značka se nikdy nestavěla do pozice určovače trendů, ale i kvůli tomu, že nechtěla být průkopníkem a sázela na jistotu, se jí daří. „Proč jsme tak úspěšní? Také proto, že Škoda udělala méně chyb než ostatní,“ řekl pro iDNES.cz před nedávnem šéf automobilky Berhnard Maier. Tentokrát se ovšem Škoda staví do první řady. Kvůli vývoji emisní legislativy a prognózám předpovídajícím změny chování a preferencí zákazníků jí nic jiného nezbývá.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.
Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Bernhard Maier, šéf automobilky Škoda představuje v Šanghaji koncept elektromobilu

Automobilový průmysl se nachází v procesu velkých změn. „Tradiční obor dále poroste, ovšem menším tempem než dosud,“ předpovídá Škoda. Výrazně poroste význam o oblasti jako je konektivita, alternativní pohony, elektromobily, sdílení vozů (carsharing) nebo mobilita na vyžádání (mobility on-demand).

Na autosalonu v Šanghaji tak Škoda představí studii na elektrický pohon. Sériové auto z ní bude v roce 2020. Bude to auto, které se představí a bude prodávat v Evropě a určitě brzy nato i v Číně. „Prozatím se rozhodujeme, zda elektrický vůz budeme vyrábět v České republice,“ uvedl pro iDNES.cz Bernhard Maier. České kapacity Škody jsou totiž aktuálně vyčerpané a výroba elektromobilů je významně odlišná od produkce klasických aut. Škoda bude mít při stavbě elektrických modelů velké zázemí v koncernu VW, který chystá celou plejádu takových modelů. „Technický základ je koncernový, jak s ním naložíme, je na nás,“ prohlásil Maier.

„V roce 2019 představíme Škodu Superb se systémem plug-in hybrid,“ zopakoval Maier při premiéře Visionu E. Po klasickém modelu poháněném benzinovým motorem a elektromotorem s možností dobíjení akumulátorů ze zásuvky tedy dorazí brzy elektromobil. Bude to úplně nový velký model s karoserií crossoveru.

A do roku 2025 bude mít Škoda v nabídce pět automobilů s čistě elektrickým nebo hybridním pohonem. „Zatím se rozhodujeme, zda z toho budou tři hybridy, nebo tři elektromobily,“ upřesnil Maier. „Za osm let bude každý čtvrtý prodaný vůz značky Škoda na světě buď plug-in hybrid, nebo čistý elektromobil.“

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Auto s délkou 4 688 mm, šířkou 1 924 mm, výškou 1 591 mm a rozvorem 2 851 mm představuje v podání konceptu Vision E také modulární stavebnici - platformu koncernu VW pro elektromobily pojmenovanou MEB (z německého Modularer Elektrifizierungsbaukasten).

Vision E má pohon všech kol, na každé nápravě je tedy elektromotor. Dohromady mají výkon 225 kW (306 koní). Kapalinou chlazené Li-ion akumulátory jsou uloženy v podlaze, aby se maximálně snížilo těžiště vozu. Baterky mají vystačit na dojezd až 500 km. K dispozici je i rychlonabíjecí režim, při němž se baterie na 80 % kapacity nabije za pouhých 30 minut.

Maximální rychlost vypočítali konstruktéři konceptu na 180 km/h a jako každý elektromobil má i ten od Škody nabídnout raketové zrychlení, což je dáno vysokým točivým momentem, který dokáže elektromotor nabídnout od nejnižších otáček.

Pro Vision E si tvůrci vysnili možnost nabíjení založeného na principu elektromagnetické indukce. Bezdrátově dnes umíme nabíjet mobily, u aut to bude brzy možné taky. Například přes indukční desku integrovanou v podlaze garáže. „Automobil konstrukčně připravený pro indukční dobíjení jednoduše zaparkuje tak, aby přední nápravou stál nad indukční deskou, připojenou na elektrickou síť. Akumulátory se přes noc zcela a automaticky nabijí, aniž by byla nutná manipulace s kabely nebo ovládání nabíjecí stanice,“ popisuje Silke Rosskothen ze Škody Auto. Bezdrátový přenos energie funguje při maximálním nabíjecím výkonu 11 kW.

Bez řidiče

„Studie Škoda Vision E je první čistě elektricky poháněnou studií naší značky, která současně umožňuje autonomní řízení,“ upřesňuje Maier.

„Vision E se může samočinně pohybovat v kolonách, pomocí autopilota projíždět úseky dálnic, držet se v jízdním pruhu nebo předjíždět, samostatně vyhledávat volná parkovací místa a automaticky do nich zajíždět a vyjíždět,“ vysvětluje Christian Strube, člen představenstva Škoda zodpovědný za technický vývoj.

Robotické řízení má v podání konceptu Škody umět předjíždět, vyhýbat se, zrychlovat a brzdit. V nebezpečných situacích je řidič vyzván, aby se ve stanoveném čase opět chopil volantu.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.
Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.
Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Studie má na autonomní ovládání výzbroj v podobě laserových a radarových skenerů dlouhého, středního a krátkého dosahu, s jejichž pomocí rozpozná vozidla nebo překážky na trase a v okolí vozu. Také umí komunikovat s dalšími vozidly a infrastrukturou v rámci platformy Vehicle-2-X, například si tak auta řeknou o stojícím vozidle za zatáčkou nebo o námraze na vozovce.

Autonomní řízení je ovšem díky legislativním omezením oproti elektrifikaci aut ještě mnohem vzdálenější. „V roce 2030 by 15 % nových vozů mohlo jezdit zcela autonomně. Mnohé ovšem závisí na regulačních opatřeních,“ komentuje Silke Rosskothen.

Showcar

„Se studií Vision E představujeme ve všech ohledech budoucí tvář značky. Patří k ní přepracovaný designový jazyk s jeho minimalistickou architekturou a krystalickými prvky,“ popisuje Bernhard Maier. Vision E je ovšem hlavně showcar, tedy auto, které má vzbudit pozornost a pózovat na autosalonech. Sériové provedení proto určitě nedostane například od sebe otevírané dveře bez prostředního sloupku. Takové řešení je u tak velkého auta v sériové výrobě v podstatě neproveditelné z důvodu požadavků na ochranu posádky. Prostřední sloupek totiž u běžných aut platí za jednu z nejtužších částí skeletu karoserie, aby posádce poskytl maximální ochranu.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Vision E je tedy hlavně přehlídkou moderních technologií. Přední světla jsou tak vybavena LED Matrix technologií. „Jednotlivé diody jsou ovládány společně s čočkami a reflektory, aby cíleně osvítily pouze určité plochy vozovky a další naopak vynechaly. Pro analýzu dopravní situace a pro včasné rozpoznání vozů jedoucích před vozem i v protisměru je řídicí jednotka osvětlení propojena s kamerou na přídi vozu. Na základě takto pořízených dat dochází průběžně k přesnému nastavení osvětlení. Díky tomu je možné optimálně využít dosah světlometů dálkových světel a zároveň vyloučit oslnění účastníků silničního provozu jedoucích v protisměru,“ vysvětluje mluvčí Silke Rosskothen.

Místo vnějších zpětných zrcátek dostalo auto kamery (jsou zakomponované do výrazných ozdobných lišt na bocích) což zlepšuje aerodynamiku karoserie.

Do interiéru koncept cestující doslova pozve. Čtyři výrazně tvarovaná sedadla, jaká dostávají právě autosalonové studie, jsou otočná. Při otevírání dveří se natočí až o 20 stupňů ven a usnadní tak nastupování. Po zavření dveří se vrátí do původní polohy. Při přepnutí na autonomní řízení lze přední sedadla odsunout a opěradla sklopit.

Úplně odlišná architektura umožnila vytvoření rovné podlahy bez středového tunelu, koncept ji má navíc pro větší efekt pokrytou dřevem.

Interiér je plný monitorů. V každé výplni dveří je zabudován držák na telefon, v němž si cestující mohou bezdrátově nabíjet chytré telefony. Osobní nastavení, data a informace z chytrého telefonu lze sledovat a ovládat na příslušném displeji.

Vybrané funkce infotainmentu je možné ovládat hlasem nebo dokonce gesty. „Definované pohyby rukou, které provádí řidič v okolí středového panelu, zaznamenává a identifikuje kamera. Tímto způsobem lze jednoduchými pohyby ruky a prstů udělovat standardizované pokyny jako například ovládání hlasitosti rádia nebo příjem telefonních hovorů, aniž by musel řidič spustit oči z vozovky,“ popisuje Silke Rosskothen.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

K dalším specialitám patří například Eye Tracking. Systém neustále sledující pohyby řidičových očí a na základě toho zobrazí řidiči potřebné informace vždy ve správný čas a v ergonomicky ideální pozici na mnoha displejích v interiéru. Pokud se řidič například podívá na centrální monitor infotainmentu, zobrazí se na něm po krátkou dobu také relevantní jízdní data a případná varování. Eye Tracking také sleduje soustředění řidiče, umí například odhalit, když se začíná projevovat únava.

Auto také neustále sleduje jeho tepovou frekvenci a v případě rizikových hodnot jej varuje. Pro případ, že by skutečně došlo k zdravotním problémům, může ovládání vozu převzít automat a vůz navést ke krajnici, zastavit a přivolat záchrannou službu.

Nabíjení

S rozvojem elektromobility bude třeba vytvořit síť nabíjecích stanic. Koncern Volkswagen se spolu se skupinou BMW, koncernem Daimler AG a automobilkou Ford Motor Company podílí na společném podniku pro výstavbu rychlonabíjecí vysokovýkonné sítě na důležitých evropských silničních tepnách. Cílem iniciativy je zřízení nabíjecích stanic na stejnosměrný proud (DC) s vysokým výkonem. Tyto stejnosměrné stanice mají umožnit dobíjení o výkonu až 350 kW. Tím by se čas na dobití vysokonapěťového akumulátoru mohl oproti dosavadním rychlonabíjecím stanicím ještě dále zkrátit. Prvním krokem je plánované vybudování zhruba 400 ultrarychlých dobíjecích stanic ještě v průběhu roku 2017. Do roku 2020 by měl počet dostupných vysoce výkonných nabíjecích stanic vzrůst na několik tisíc.

Výstavba nabíječek se chystá i v Česku. Guido Haak ze Škody Auto uvedl, že v uplynulých týdnech proběhla jednání s českou vládou, podle nich má do roku 2020 vzniknout 1200 nových nabíjecích stanic. Má jít o investici v hodnotě miliardy korun.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Cupra Tavascan potvrzuje podobu nové elektrické škodovky

Nový elektrokoncept automobilky SEAT: Cupra Tavascan

VIDEO Seat občas představí něco, co se následně ukáže jako kromobyčejně pozoruhodné. To může být také...

Slováci budou mít obchod s teslami pravděpodobně dřív než Češi

Tesla Model X P90D Ludicrous

VIDEO Nejbližší místa, kde se dají oficiální cestou koupit elektromobily americké značky Tesla, jsou pro...

Do deseti let bude polovina mercedesů na elektřinu, říká nový šéf Daimleru

Källenius odhaluje studii Vision EQS: superluxusního vozu, který se bude...

VIDEO Exkluzivně O tom, zda elektromobily někdy zlevní na úroveň vozů se spalovacím motorem, jakou šanci má vodík, o...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Exkluzivně Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické...

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Pasti na cyklisty: ani na přejezdech nemají přednost před auty

Takzvané přejezdy pro cyklisty vypadají podobně jako přechody pro chodce. Rozdíl je však zásadní - cyklista nemá...

Autofotka týdne: Francouzský poklad hvězdou pražského Designbloku

Praha žije až do pondělí 21. října designem. Na tradičním mezinárodním festivalu se už tradičně prezentují také auta....

Test zimních pneumatik: obout dobře dodávku je kumšt

Evropské autokluby otestovaly pneumatiky na malé vozy a dodávky. Z třicítky plášťů pětina propadla – většinou pohořely...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz