Pondělí 17. května 2021, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 17. května 2021 Aneta

Představuje se Vision E, v roce 2020 z něj bude první škodovka na baterie

  10:03aktualizováno  11:49
Šanghaj je 24milionové město, kde slunce neviděli hodně dlouho. Celé město totiž do pošmourna halí smog. A tak je na tom snad každé město v Číně. Právě tady má proto šanci přirozeně vyrůst zájem o elektromobily. Škoda chce být u toho, a tak právě v Šanghaji představuje svou elektrickou budoucnost.

Znečištění, a to ne jen ovzduší, je největším problémem dnešní Číny. Koupit tu auto je jednoduché, ale jezdit s ním není jen tak. Musíte se dostat k registračním značkám (jsou na jméno), a ty se třeba v Pekingu losují a v Šanghaji draží. K částce za auto je tak třeba připočítat dalších skoro tři sta tisíc korun. Podobné je to i s oblíbenými motorkami. Únikem je tu koupit skútr na baterie.

Takových elektrických skútrů je Šanghaj plná, s tichým bzučením jich tu hejna sviští ulicemi. A podle všeho ztichnou ulice za pár let úplně, auta nahradí elektromobily. Právě Čína je podle šéfa Škody Bernharda Maiera trh, který elektromobily přijme rychle.

Fotogalerie

Je to boj s lokálními emisemi, které auta vypouští přímo v ulicích. Evropan dýchající relativně čistý vzduch to pochopí až na vlastní plíce v šanghajských ulicích. A už se nediví, když potká někoho s rouškou přes ústa.

Do Pekingu je to 1 500 kilometrů, rychlovlakem tam jste za pět hodin. Autem to je odyssea, na kterou se nikdo nevydá. I podle analýz toho Číňané najezdí většinu hlavně ve městech. Vystačí tedy s omezeným dojezdem, který elektromobil nabízí. Čínská vláda navíc nabízí na jejich nákup velký příspěvek.

Podle Škody je tedy ta správná chvíle se do elektromobility pustit se vší vervou a vážností. „Nastal čas, kdy můžeme nabídnout efektivní elektromobil za akceptovatelnou cenu,“ říká její vedení.

Česká značka se nikdy nestavěla do pozice určovače trendů, ale i kvůli tomu, že nechtěla být průkopníkem a sázela na jistotu, se jí daří. „Proč jsme tak úspěšní? Také proto, že Škoda udělala méně chyb než ostatní,“ řekl pro iDNES.cz před nedávnem šéf automobilky Berhnard Maier. Tentokrát se ovšem Škoda staví do první řady. Kvůli vývoji emisní legislativy a prognózám předpovídajícím změny chování a preferencí zákazníků jí nic jiného nezbývá.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.
Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Bernhard Maier, šéf automobilky Škoda představuje v Šanghaji koncept elektromobilu

Automobilový průmysl se nachází v procesu velkých změn. „Tradiční obor dále poroste, ovšem menším tempem než dosud,“ předpovídá Škoda. Výrazně poroste význam o oblasti jako je konektivita, alternativní pohony, elektromobily, sdílení vozů (carsharing) nebo mobilita na vyžádání (mobility on-demand).

Na autosalonu v Šanghaji tak Škoda představí studii na elektrický pohon. Sériové auto z ní bude v roce 2020. Bude to auto, které se představí a bude prodávat v Evropě a určitě brzy nato i v Číně. „Prozatím se rozhodujeme, zda elektrický vůz budeme vyrábět v České republice,“ uvedl pro iDNES.cz Bernhard Maier. České kapacity Škody jsou totiž aktuálně vyčerpané a výroba elektromobilů je významně odlišná od produkce klasických aut. Škoda bude mít při stavbě elektrických modelů velké zázemí v koncernu VW, který chystá celou plejádu takových modelů. „Technický základ je koncernový, jak s ním naložíme, je na nás,“ prohlásil Maier.

„V roce 2019 představíme Škodu Superb se systémem plug-in hybrid,“ zopakoval Maier při premiéře Visionu E. Po klasickém modelu poháněném benzinovým motorem a elektromotorem s možností dobíjení akumulátorů ze zásuvky tedy dorazí brzy elektromobil. Bude to úplně nový velký model s karoserií crossoveru.

A do roku 2025 bude mít Škoda v nabídce pět automobilů s čistě elektrickým nebo hybridním pohonem. „Zatím se rozhodujeme, zda z toho budou tři hybridy, nebo tři elektromobily,“ upřesnil Maier. „Za osm let bude každý čtvrtý prodaný vůz značky Škoda na světě buď plug-in hybrid, nebo čistý elektromobil.“

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Auto s délkou 4 688 mm, šířkou 1 924 mm, výškou 1 591 mm a rozvorem 2 851 mm představuje v podání konceptu Vision E také modulární stavebnici - platformu koncernu VW pro elektromobily pojmenovanou MEB (z německého Modularer Elektrifizierungsbaukasten).

Vision E má pohon všech kol, na každé nápravě je tedy elektromotor. Dohromady mají výkon 225 kW (306 koní). Kapalinou chlazené Li-ion akumulátory jsou uloženy v podlaze, aby se maximálně snížilo těžiště vozu. Baterky mají vystačit na dojezd až 500 km. K dispozici je i rychlonabíjecí režim, při němž se baterie na 80 % kapacity nabije za pouhých 30 minut.

Maximální rychlost vypočítali konstruktéři konceptu na 180 km/h a jako každý elektromobil má i ten od Škody nabídnout raketové zrychlení, což je dáno vysokým točivým momentem, který dokáže elektromotor nabídnout od nejnižších otáček.

Pro Vision E si tvůrci vysnili možnost nabíjení založeného na principu elektromagnetické indukce. Bezdrátově dnes umíme nabíjet mobily, u aut to bude brzy možné taky. Například přes indukční desku integrovanou v podlaze garáže. „Automobil konstrukčně připravený pro indukční dobíjení jednoduše zaparkuje tak, aby přední nápravou stál nad indukční deskou, připojenou na elektrickou síť. Akumulátory se přes noc zcela a automaticky nabijí, aniž by byla nutná manipulace s kabely nebo ovládání nabíjecí stanice,“ popisuje Silke Rosskothen ze Škody Auto. Bezdrátový přenos energie funguje při maximálním nabíjecím výkonu 11 kW.

Bez řidiče

„Studie Škoda Vision E je první čistě elektricky poháněnou studií naší značky, která současně umožňuje autonomní řízení,“ upřesňuje Maier.

„Vision E se může samočinně pohybovat v kolonách, pomocí autopilota projíždět úseky dálnic, držet se v jízdním pruhu nebo předjíždět, samostatně vyhledávat volná parkovací místa a automaticky do nich zajíždět a vyjíždět,“ vysvětluje Christian Strube, člen představenstva Škoda zodpovědný za technický vývoj.

Robotické řízení má v podání konceptu Škody umět předjíždět, vyhýbat se, zrychlovat a brzdit. V nebezpečných situacích je řidič vyzván, aby se ve stanoveném čase opět chopil volantu.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.
Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.
Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Studie má na autonomní ovládání výzbroj v podobě laserových a radarových skenerů dlouhého, středního a krátkého dosahu, s jejichž pomocí rozpozná vozidla nebo překážky na trase a v okolí vozu. Také umí komunikovat s dalšími vozidly a infrastrukturou v rámci platformy Vehicle-2-X, například si tak auta řeknou o stojícím vozidle za zatáčkou nebo o námraze na vozovce.

Autonomní řízení je ovšem díky legislativním omezením oproti elektrifikaci aut ještě mnohem vzdálenější. „V roce 2030 by 15 % nových vozů mohlo jezdit zcela autonomně. Mnohé ovšem závisí na regulačních opatřeních,“ komentuje Silke Rosskothen.

Showcar

„Se studií Vision E představujeme ve všech ohledech budoucí tvář značky. Patří k ní přepracovaný designový jazyk s jeho minimalistickou architekturou a krystalickými prvky,“ popisuje Bernhard Maier. Vision E je ovšem hlavně showcar, tedy auto, které má vzbudit pozornost a pózovat na autosalonech. Sériové provedení proto určitě nedostane například od sebe otevírané dveře bez prostředního sloupku. Takové řešení je u tak velkého auta v sériové výrobě v podstatě neproveditelné z důvodu požadavků na ochranu posádky. Prostřední sloupek totiž u běžných aut platí za jednu z nejtužších částí skeletu karoserie, aby posádce poskytl maximální ochranu.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Vision E je tedy hlavně přehlídkou moderních technologií. Přední světla jsou tak vybavena LED Matrix technologií. „Jednotlivé diody jsou ovládány společně s čočkami a reflektory, aby cíleně osvítily pouze určité plochy vozovky a další naopak vynechaly. Pro analýzu dopravní situace a pro včasné rozpoznání vozů jedoucích před vozem i v protisměru je řídicí jednotka osvětlení propojena s kamerou na přídi vozu. Na základě takto pořízených dat dochází průběžně k přesnému nastavení osvětlení. Díky tomu je možné optimálně využít dosah světlometů dálkových světel a zároveň vyloučit oslnění účastníků silničního provozu jedoucích v protisměru,“ vysvětluje mluvčí Silke Rosskothen.

Místo vnějších zpětných zrcátek dostalo auto kamery (jsou zakomponované do výrazných ozdobných lišt na bocích) což zlepšuje aerodynamiku karoserie.

Do interiéru koncept cestující doslova pozve. Čtyři výrazně tvarovaná sedadla, jaká dostávají právě autosalonové studie, jsou otočná. Při otevírání dveří se natočí až o 20 stupňů ven a usnadní tak nastupování. Po zavření dveří se vrátí do původní polohy. Při přepnutí na autonomní řízení lze přední sedadla odsunout a opěradla sklopit.

Úplně odlišná architektura umožnila vytvoření rovné podlahy bez středového tunelu, koncept ji má navíc pro větší efekt pokrytou dřevem.

Interiér je plný monitorů. V každé výplni dveří je zabudován držák na telefon, v němž si cestující mohou bezdrátově nabíjet chytré telefony. Osobní nastavení, data a informace z chytrého telefonu lze sledovat a ovládat na příslušném displeji.

Vybrané funkce infotainmentu je možné ovládat hlasem nebo dokonce gesty. „Definované pohyby rukou, které provádí řidič v okolí středového panelu, zaznamenává a identifikuje kamera. Tímto způsobem lze jednoduchými pohyby ruky a prstů udělovat standardizované pokyny jako například ovládání hlasitosti rádia nebo příjem telefonních hovorů, aniž by musel řidič spustit oči z vozovky,“ popisuje Silke Rosskothen.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

K dalším specialitám patří například Eye Tracking. Systém neustále sledující pohyby řidičových očí a na základě toho zobrazí řidiči potřebné informace vždy ve správný čas a v ergonomicky ideální pozici na mnoha displejích v interiéru. Pokud se řidič například podívá na centrální monitor infotainmentu, zobrazí se na něm po krátkou dobu také relevantní jízdní data a případná varování. Eye Tracking také sleduje soustředění řidiče, umí například odhalit, když se začíná projevovat únava.

Auto také neustále sleduje jeho tepovou frekvenci a v případě rizikových hodnot jej varuje. Pro případ, že by skutečně došlo k zdravotním problémům, může ovládání vozu převzít automat a vůz navést ke krajnici, zastavit a přivolat záchrannou službu.

Nabíjení

S rozvojem elektromobility bude třeba vytvořit síť nabíjecích stanic. Koncern Volkswagen se spolu se skupinou BMW, koncernem Daimler AG a automobilkou Ford Motor Company podílí na společném podniku pro výstavbu rychlonabíjecí vysokovýkonné sítě na důležitých evropských silničních tepnách. Cílem iniciativy je zřízení nabíjecích stanic na stejnosměrný proud (DC) s vysokým výkonem. Tyto stejnosměrné stanice mají umožnit dobíjení o výkonu až 350 kW. Tím by se čas na dobití vysokonapěťového akumulátoru mohl oproti dosavadním rychlonabíjecím stanicím ještě dále zkrátit. Prvním krokem je plánované vybudování zhruba 400 ultrarychlých dobíjecích stanic ještě v průběhu roku 2017. Do roku 2020 by měl počet dostupných vysoce výkonných nabíjecích stanic vzrůst na několik tisíc.

Výstavba nabíječek se chystá i v Česku. Guido Haak ze Škody Auto uvedl, že v uplynulých týdnech proběhla jednání s českou vládou, podle nich má do roku 2020 vzniknout 1200 nových nabíjecích stanic. Má jít o investici v hodnotě miliardy korun.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Servisy zbrojí na elektromobilitu. Opravovat se bude méně, ale dráž

Výměna rozvodového řemenu

Elektromobily vyžadují v porovnání s vozy se spalovacími motory až o čtyřicet procent menší objem...

Auta jsou pokladnice drahých kovů. Ceny rekordně rostou, výroba zdražuje

Drahé kovy se z jedné třetiny využívají v autoprůmyslu, v klenotnictví jen z...

Mám tě ráda jako měď! Kdyby dnes natáčeli film Byl jednou jeden král, tak by pohádková Maruška...

Měď nad zlato. Kvůli klimatickým cílům hrozí nedostatek kovů, uvádí studie

Světově největší důl mědi Escondida na fotografii z roku 2008.

Klimatické ambice se často střetávají s nepříznivou realitou. Nově o tom vypovídá studie...

Nápad na nové evropské kvóty: firmám by hrozil povinný nákup elektroaut

Elektrický Mercedes-Benz LE 306

Když něco lidé nechtějí kupovat dobrovolně, musí se k tomu donutit. Takto zřejmě uvažují pracovníci...

Sekera na daních za elektromobilitu bude v miliardách eur

Tesla by ráda uplatnila pro ukládání energie ze solárních panelů spíše domácí...

VIDEO Majitelé elektromobilů se zatím můžou radovat, protože neplatí dálniční známky, silniční daň,...

Lekce moderního myšlení. ID.4 vysvětluje, jak skončí automobilismus

Volkswagen ID.4

VIDEO Autoprůmysl prochází největší změnou v historii. A změnit se bude muset i publikum – o těch našich...

Maraton s elektromobilem kolem republiky: teď to jde hladce a levně

Vytyčená trasa kolem České republiky měří 1266,9 km a disponuje převýšením 6430...

Vyrazili jsme na trať kolem celé republiky, vytyčenou Českou asociací pro elektromobilitu. Během...

  • Nejčtenější

Čipů bude málo až do roku 2023. Velmoci zbrojí, která přes ně ovládne svět

Současný globální nedostatek čipů by mohl trvat až do roku 2023. Podle serveru CNBC se na tom shodují analytici, kteří...

Nabít elektroauto na sídlišti je očistec, i když najdete nabíječku

Elektromobil se nejpohodlněji nabíjí doma – v garážovém stání, garáži nebo u rodinného domku. Komplikovanější je...

Škoda startuje prodej nového elektromobilu. Enyaq vyráží k nejnedočkavějším

Hned dva čtenáři iDNES.cz nachytali novou Škodu Enyaq při cestě k dealerům, kde ve čtvrtek 13. května startuje naostro...

Autofotka týdne: Vlajka schovaná na nové fabii

Nová generace Škody Fabia, která měla světovou premiéru na internetu tento týden, má velkou odezvu. Líbivý design auta,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vraky za tři tisíce jedou kolem republiky, podívejte se na start

Šest aut s pořizovací cenou do 3000 korun se v sobotu v pravé poledne vydalo z pražské Hostivaře na cestu kolem hranic...

Zapomenutý Čech třikrát přelstil gestapo. Francouzi mu dali válečný kříž

Premium Za války byl jedním z nejaktivnějších členů československého odboje ve Francii. Převáděl lidi přes hranici, z ilegality...

Nejsme Slované ani Germáni. Češi mají unikátní mix genetických profilů

Premium Čemu vlastně Slované věřili? Byli skutečně beránci? Či si libovali v krvavých rituálech a bojích jako Germáni? Čeho se...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

VIDEO: Zvídavý hoch, který tátu štval. Tady bydlel tvůrce aut značky Porsche

Rodný dům automobilového konstruktéra Ferdinanda Porscheho, který se nachází ve Vratislavicích nad Nisou, opět otevřel...

Motor 1.6 HDI v ojetinách: všechno kazí jeden hloupý detail

Premium Malý diesel se stal standardem i ve větších modelech a jedná se o jeden z nejrozšířenějších motorů v ojetinách na našem...

VIDEO: Škoda dokončuje testy nového elektromobilu. Kupé dorazí na podzim

Enyaqy už přebírají první zákazníci. Zatím v tradičním SUV provedení. Na podzim má dorazit ovšem ještě další karosářská...

Diesely do muzea. Automobilky ukončují vývoj, Francouzi jdou příkladem

Premium Miláček všech, kdo chtěli jezdit „za málo“ v evropském souboji s benzinovým rivalem již tahal za delší konec, aby...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...

Twitch se stává Pornhubem pro děti, zaplavily ho streamerky v bikinách

Streamovací služba Twitch má poměrně přísná pravidla pro zobrazování sexuálního obsahu, některé uživatelky v nich však...

Ideální počet sexuálních partnerů existuje, ale opravdu ho chcete znát?

Tři jsou málo a osmnáct je moc. Nevíte, kde mají hranice ostatní a vlastně ani netušíte, jak si udělat obrázek o tom,...