Octavia je hodně velké elegantní auto. Sportovně laděná verze RS (na snímku) přidává agresivitu. Nová karosářská verze kupé má přilákat mladé zákazníky.

Octavia je hodně velké elegantní auto. Sportovně laděná verze RS (na snímku) přidává agresivitu. Nová karosářská verze kupé má přilákat mladé zákazníky. | foto: Škoda Auto

Škoda chystá na rok 2015 čtyřdveřovou octavii kupé

  • 55
Čtyřdveřová kupé, tedy sedany s elegantně splývavou zádí, jsou mezi automobilkami stále oblíbenější. Takovou verzi chystá pro octavii také Škoda. Fajnovější provedení stěžejního modelu se chystá v přísném utajení na rok 2015.

Informaci o chystané Octavii Coupé vyštrachal mezi prvními německý magazín Autobild. Podle informací MF DNES z toho bylo v Mladé Boleslavi velké pozdvižení, protože přesně takové auto ve vývojovém centru připravují.

Nejnovější zprávy přinesl britský Autoexpress. Octavia má jako elegantní čtyřdveřové kupé dorazit na autosalon do Ženevy v březnu 2014. Pravděpodobně to bude studie, která má předznamenat sériovou verzi, jejíž uvedení do prodeje je podle zdroje MF DNES předběžně naplánováno na rok 2015. "Spekulace ohledně nově připravovaných modelů necháme bez komentáře," říká k informacím o nové verzi octavie tiskový mluvčí Škody Auto. Podle informací MF DNES není o výrobě úplně definitivně rozhodnuto, ale vše k tomu směřuje.

I přesto, že je octavia menší a v hierarchii automobilových tříd patří níže než stejně koncipovaný Volkswagen CC (dříve Passat CC), se dá čekat, že právě jemu bude konkurovat. Přikrčený sedan s dynamickými linkami nabízí hlavně prémiové značky Audi, BMW a Mercedes, ovšem ve vyšších třídách.

Velikostí a vlastně i koncepcí může mít Octavia Coupé nečekaně blízko k Mercedesu, který letos představil výrazně tvarovaný tříprostorový model CLA. Ten stojí na platformě malých modelů (třídy A a B) a má pro Mercedes méně typický pohon předních kol. Právě Mercedes před lety pro automobilový svět kupé s párem dveří navíc znovu objevil. Pro znalce: za úplně první čtyřdveřové kupé je považován Rover 5P Coupé z roku 1962, který jako soukromý vůz řídila i britská královna.

Extravagantní světla

Autoexpress přišel také s vlastní skicou, naznačující podobu škodováckého kupé. Rysy nóbl octavie mají být ostřejší, proporce dynamičtější. Hlavním poznávacím znakem mají být netradičně tvarovaná světla trojúhelníkového tvaru, složená z LED diod. Přikrčenější silueta zmenší místo pro hlavu v kabině, více skloněné přední sklo přidá na agresivitě, klesající zadní zas ubere centimetry pro hlavy cestujících na zadních sedadlech.

Technika bude stejná jako u stávající octavie třetí generace, která za pár týdnů oslaví rok v prodeji. Stavět bude na modulární architektuře MQB s rozvorem 2 686 mm.

Dá se však čekat, že Octavii Coupé bude Škoda nabízet jako lepší dražší zboží, takže pro tuto variantu vypustí slabší motory.

Stylově tvarované octavii má zůstat také na poměry kategorie slušně velký kufr. Je otázkou, jaké řešení zvolí značka u koncepce víka zavazadlového prostoru. "Sedano-kupé" mají obvykle klasické malé víko kufru a zadní okno napevno. Stejné řešení volí i octavii velmi blízké Audi A3 v nově prodávané verzi sedan. Ale Škoda u octavie tradičně sází na velké liftbackové víko kufru, které otevírá "plech i se sklem". Toto řešení používá třeba Audi u modelu A7 Sportback.

Má přilákat mladé

"Škoda ví, že třídveřové kupé octavie by bylo atraktivnější, ale pro zákazníky je důležitější praktičnost," píše Autoexpress. Zvolené řešení kombinuje výhody obou.

Další karosářská verze octavie by mohla být v plánech Škody autem pro mladší klientelu. O tu se teď Škoda snaží intenzivně bojovat. Image usedlé značky pro racionálně smýšlející řidiče chce doplnit výrazněji tvarovanými modely. Prvním krokem k přilákání mladých je Rapid Spaceback. Kufr má sice menší než klasicky tvarované provedení liftback, ale je svěžejší a líbivější.