Nová sedmimístná elektrická škoda v plné parádě. Místo znaku má nápis

  • 752
Škoda představila studii elektrického SUV Vision 7S, která má být také slabikářem zcela nového designového stylu. Mladoboleslavská značka stejně jako celý autoprůmysl prochází největšími změnami v historii automobilismu. Přechod na elektropohon a posun v orientaci doprovází Škoda novým logem a změnou vizuální identity.

Auto je to obrovské, o patnáct centimetrů delší než kodiaq, přesně 485 centimetrů. Je to jedno, hlavně vyznění je ovšem impozantní. Vision 7S rozhodně nevypadá jako škodovka, tváří se sebevědomě, světácky.

Čistě elektrické auto stojí na architektuře MEB známé z modelu Enyaq. „Díky baterii o kapacitě 89 kWh nabízí studie Vision 7S dojezd více než 600 km a je schopna rychlého nabíjení výkonem 200 kW,“ upřesňuje Johannes Neft, člen představenstva značky odpovědný za vývoj. Do podoby pro sériovou výrobu ho v Mladé Boleslavi přetaví do roku 2026.

Škoda Vision 7S

Je to velká chvíle, Škoda mění s novým konceptem kompletně svou vizuální identitu. A jde na to zgruntu: nový design, nové logo, nové barvy. Je to symbolický definitivní krok do nové doby, na konci té cesty je kompletní přepnutí na elektrický pohon.

Nové všechno

Tým šéfdesignéra Olivera Stefaniho chtěl designérský jazyk škodovek zjednodušit, dát exteriéru sochařské kvality a potlačit grafické prvky, síla má být ve vyvážení proporcí, siluetě, souhře ploch definovaných minimem linek a prolisů, třeba rádius obliny dveří prý ladili nekonečně dlouho.

Oliver Stefani přibližuje, jaká pravidla a myšlenky stylistický směr, který pod jeho vedením vznikl, definují: „I v budoucnu se zaměříme na klasické přednosti vozů Škoda, mezi které patří velkorysý prostor, snadné ovládání a vysoká funkčnost.“ To naznačuje, že se možná příští škodovky zbaví zdobnosti a množství grafických prvků, kterými se poslední modely značky vyznačují. Extrémně talentovaný Stefani je známý péčí o čistotu tvarů a velkým důrazem na práci s hmotou.

Škodovky dostanou po čtvrt století také nový světelný podpis, přední i zadní světlomety vykreslují písmeno T, které nahrazuje proslavené C koncových světel.

Na přídi zaujme černý panel, za kterým se ukrývají radary a další čidla asistenčních systémů, evokovat má uhasnutý displej mobilního telefonu. A na kapotě místo loga značky, jednoduchý nápis Škoda, kterému nechybí šikovně graficky zakomponovaný háček.

Silueta je definovaná linií střechy, která se směrem k zádi mírně svažuje. Prolis na spodku dveří a dlouhý rozvor auto opticky protahují a snižují, při pohledu zboku tak 7S vyznívá jako dlouhatánský kombík, samozřejmě je to ovšem hlavně velikánské SUV na obřích kolech (22").

Má dobře rozvržené a vyvážené proporce s výrazným pontonem karoserie na dlouhém rozvoru. Střechu podpírá tenký přední a naopak hodně široký poslední sloupek, to je klasický fígl designérů, jak auto opticky snížit a dát mu dynamický výraz.

Výrazně tvarovaná přední kapota rozvíjí tvarosloví dnešních velkých škodovek. Robustní nárazník člení sedm vertikálně uspořádaných otvorů pro přívod vzduchu. Velmi výrazným prvkem jsou robustní přední a zadní nárazníky, které jsou vyrobeny z odolných recyklovaných kusů starých pneumatik. Stejný materiál byl použit i na obložení podběhů kol. Uprostřed předního a zadního nárazníku je umístěn ovládací prvek lakovaný v zářivě oranžové barvě. Lze jej vytáhnout jako háček a v případě potřeby zvenčí přerušit tok vysokonapěťového proudu ve voze.

Elektropohon dává tvůrcům nevídané možnosti, vysvětluje designér Škody

Design působí čistě, nekomplikovaně. Takové auto by mohlo být dobrou alternativou předesignovaným, přezdobeným autům dneška. Auto zároveň působí robustně, to souzní s označením nového jazyka „Modern Solid“.

Čistota tvarů naprosto oproštěných od toho, na co jsme dodnes byli u škodovek zvyklí, zdůrazňuje robustnost, designéři značky to popisují tak, že má být auto jakousi ochrannou ulitou pro posádku, ostrovem bezpečí. Hlavně příď s mohutným spodním panelem a strohými „téčky“ světel působí trochu agresivněji, než jsme u škodovek zvyklí. Kdo se rád dívá na auta, a především designérské studie, najde ve Visionu 7S trochu „Ameriky“; zelenkavý koncept by klidně mohl nést znak Cadillacu nebo jiné ze značek zpoza Atlantiku.

Interiér s chytrými nápady

Minimalismus a radikalismus vládne také interiéru. Je v něm prostor pro posádku ve třech řadách. Napočítáme tam šest plnohodnotných sedaček pro dospělé. A sedmé je mimino v dětské sedačce na mohutné průběžné konzoli uprostřed. Šikovný fígl navíc upozorňuje na nejbezpečnější místo v autě, kde je cestující nejdál od všech možných zásahů při nehodě. Dá se čekat, že pokud 7S doputuje do podoby reálného sériově vyráběného auta, dostane v druhé řadě klasické třímístné uspořádání a bude plnohodnotně sedmimístné. Také určitě přijde o dveře otevírané od sebe, kde nastupování nepřekáží prostřední sloupek, který je totiž důležitým bezpečnostním prvkem. Vůz s elektrickým pohonem spočívající na modulární architektuře MEB koncernu VW má sice robustní podlahovou plošinu, ve které jsou uloženy akumulátory a která přispívá k tuhosti skeletu karoserie, ovšem boční sloupek také slouží jako ochrana posádky při bočním nárazu. Auto stojí na variantě platformy MEB s nejdelším rozvorem, stejnou doposud použil německý koncern pouze u modelu určeného pro čínský trh.

Líbí se vám nový koncept Škody, sedmimístné elektrické SUV Vision 7S?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 úterý 6. září 2022. Anketa je uzavřena.

Ochranářský pocit má v posádce posílit „symetrický obepínající“ design doširoka roztažené palubní desky, která zasahuje až ke dveřím, čímž opticky interiér ještě zvětšuje. „Opěradla předních sedadel jsou vybavena držáky na multimediální zařízení pro cestující ve druhé a třetí řadě. Nachází se zde také integrované batohy,“ vyzdvihuje mluvčí Škody Štěpán Řehák jeden ze „simply clever“ nápadů.

Elektrický pohon znamená volný prostor pro hrátky s vnitřním prostorem. Nápravy a u nich uložené elektromotory roztáčející dvaadvacetipalcová kola jsou daleko, takže plochá podlaha, kde nepřekáží středový tunel, umožňuje dát třem řadám sedadel variabilitu.

Fabrika na baterie elektroškodovek připomíná laboratoř. Dělník se musí vybít

Interiér má dvě různé konfigurace. „V režimu Jízda jsou všechny ovládací prvky v základní poloze. Režim Relax lze aktivovat při nabíjení nebo při zastávce na odpočinek. Volant a přístrojová deska se posunou dopředu a sedadla v první a druhé řadě se posunou dozadu, aby mohli cestující sedět ještě pohodlněji. Tato varianta nabízí cestujícím maximální prostor a komfort,“ vysvětluje Štěpán Řehák dílo interiérových designérů vedených Peterem Olahem.

S myšlenkou postavit tablet infotainmentu uprostřed přístrojovky na výšku koketují designéři škody už dlouho, v případě nové studie to zkusili. V případě studie Vision 7S je ovšem dokonce otočný. Za jízdy je na výšku, při „relaxaci“ se otočí na šířku, aby lépe posloužil jako obrazovka. V režimu Relax může řidič ovládat složitější funkce prostřednictvím integrovaného touchpadu na spodním paprsku volantu. Protože jsou v tomto režimu posunuta sedadla dozadu a vzdálenost od obrazovky je větší, lze infotainment systém ovládat také prostřednictvím chytrého telefonu.

Chladný funkcionalismus

Komentář nezávislého designéra

Nový designový jazyk je tvarově čistý a moderní, ale na mne působí představené SUV z fotek chladně. Přirovnal bych to k některým funkcionalistickým dokonalým stavbám, které jsou hezké, ale odtažitě. Boční profil obrovského auta je ovlivněn třetí řadou sedadel. Skoro kolmý „C“ sloupek vychází vstříc výhledu pasažérům v poslední řadě, to chválím.

Naopak mě mrzí, že Škoda neměla odvahu opustit u elektromobilu přední masku. Přesto je začlenění „grilu“ vkusné. Líbí se mi boční lemy blatníků přecházející do prahů a nad nimi dovnitř prolomené dveře. Spolu tato partie tvoří zajímavou hru světla a stínu. Předek i zadek charakterizují neotřelá přední i zadní světla ve tvaru písmena T.

Prezentovaný VISION 7 S má mohutné přední a zadní nárazníky s vertikálními otvory a budí spíše dojem automobilu určeného do těžkého terénu než na rodinné výlety. Přiklonil bych se k jednoduššímu řešení.

Petr Siebert

V režimu Jízda má řidič k dispozici head-up displej s virtuální realitou, který zobrazuje nejdůležitější informace o jízdě na čelní sklo. Další informace poskytuje virtuální kokpit s 8,8" displejem.

Volant s vertikálními paprsky a zploštělou horní a spodní částí má zajistit nerušený výhled na přístrojovou desku před řidičem. Pod centrální obrazovkou se nachází středová konzola se třemi velkými otočnými ovladači s haptickou odezvou. Spolu se dvěma velkými tlačítky umístěnými pod nimi a rolovacím kolečkem tvoří dotykový ovládací panel.

Materiály v interiéru neobsahují kůži, většina z nich pochází z udržitelných zdrojů a díky chytrým kombinacím materiálů mají být velmi odolné. Jedním z příkladů je pokrývka podlahy, která je rovněž vyrobena z recyklovaných kusů starých pneumatik.

Ve výplních dveří jsou zabudovány interaktivní plochy s barevným světlem prosvítajícím skrz látku. Například jasné světlo v zářivě oranžové barvě navádí k vnitřní klice dveří skryté ve spodní části dveřní výplně. Modré nebo červené světlo zobrazuje změnu teploty klimatizace. Látku, na kterou lze psát prstem, je možné využít pro krátké poznámky nebo kreslení dětmi.

Vnitřní kamera umístěná v zadní části střechy přenáší obraz dítěte v sedačce na centrální displej infotainmentu.

Nejsilnější, nejdražší a nejzelenější škodovka v akci. Enyaq Coupé RS

Éra elektrifikace

Škoda oznámila svůj nový designový jazyk letos v březnu. Naposledy představila koncept, který byl čistě stylistickým cvičením bez dalšího pokračování v roce 2006. Byl to žlutý bláznivý Joyster. Od té doby Škoda všechny koncepty přetavila do podoby sériového auta. Do roku 2026 by chtěla uvést tři nové elektromobily. Jedním z nich má být právě Vision 7S. Další dva vozy mají být cenově pod nyní prodávaným modelem Enyaq, jeden patřící do kategorie malých aut, druhý bude kompaktní SUV. Jeden z modelů má pracovní jméno Elroq, jeho výroba už se chystá v Mladé Boleslavi.

Škoda v loňském roce představila svou strategii, své vize a cíle do roku 2030 pod názvem Next Level. „V rámci Next Level jsme říkali, že chceme dosáhnout další úrovně, že chceme být pětkou na evropském trhu, že chceme mít nové elektrické modely. Ale neříkali jsme, jaké modely to budou, jaký budou mít design a na jaké zákazníky se bude Škoda zaměřovat,“ vysvětlil pro Lidovky.cz člen představenstva značky Martin Jahna. Akce Explore More, jejíž hlavní hvězdou je Vision 7S, nyní ukazuje, jak chce Škoda tuto strategii realizovat.

Škoda Auto investuje v příštích pěti letech dalších 5,6 miliard eur do elektromobility a 700 milionů eur do digitalizace. Podíl čistě elektrických vozů na prodeji značky má v Evropě do roku 2030 vzrůst na více než 70 %.

Škoda také oficiálně oznámila, že v druhé polovině příštího roku představí novou generaci modelů Superb a Kodiaq, oba v klasickém provedení se spalovacími motory. V roce 2024 bude následovat modernizovaná Octavia.

Nápis místo okřídleného šípu

Sedmimístný obr také představuje nový nápis, který na vozech mladoboleslavské automobilky nahradí tradiční okřídlený šíp.

Tradiční kulatý znak, který značka letos definitivně odkoupila od Strojírenské firmy Škoda Group (ze skupiny PPF), bude automobilka používat i nadále, ovšem mnohem méně. Nové logo okřídleného šípu je nově prezentováno bez plastické 3D grafiky. „Škoda Auto tak reaguje na rostoucí přesun marketingových a komunikačních aktivit z tisku na internet.

Škoda Vision 7S

Jednodušší dvourozměrné logo je mnohem působivější zejména na mobilních zařízeních a lze jej také flexibilněji integrovat do různých formátů,“ vysvětluje Vítězslav Kodym ze Škody Auto, podle kterého je to nejradikálnější změna firemní identity za posledních 30 let. „Pro lepší viditelnost na digitálních komunikačních kanálech bude použito nové firemní logo. Slovní nápis ŠKODA bude ve srovnání s logem používán mnohem častěji. Nová identita značky bude nejprve představena v informačních a komunikačních materiálech a poté bude součástí i budoucích modelů.“ Podle Kodyma z průzkumů vyplynulo, že právě typografické logo je vhodnější z pohledu rozpoznatelnosti a identifikace.

„Velkou změnou prošla také firemní identita. Škoda Auto bude používat dva různé odstíny zelené: smaragdovou a elektrickou zelenou, které symbolizují ekologii, udržitelnost a elektromobilitu,“ dodává Kodym.


Elektromobil