Čtvrtek 29. července 2021, svátek má Marta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. července 2021 Marta

Servisy zbrojí na elektromobilitu. Opravovat se bude méně, ale dráž

Elektromobily vyžadují v porovnání s vozy se spalovacími motory až o čtyřicet procent menší objem servisních úkonů. Navíc se takových vozů bude nejspíš prodávat výrazně méně, protože budou dražší. Servisy, především ty značkové, to však přežijí. Zákazníci na platbách za opravy stejně neušetří.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Omezení otevření prodeje nových vozů v posledním koronavirovém roce a odkládání tohoto druhu výdajů u firem i domácností dopadlo na výrobce a prodejce vozidel. 

Poklesl i objem servisních prací a dalších věcí souvisejících s auty. „U servisních výkonů i prodeje náhradních dílů došlo v roce 2020 ve srovnání s předchozím rokem k poklesu o 10 až 15 procent. Nejvyšší pokles jsme zaznamenali u příslušenství (např. koberce, kryty zavazadlového prostoru, apod.), což přímo souvisí s poklesem prodeje nových vozidel, dále pak u dílů pro opravy vozů po haváriích,“ říká za značku Kia v České republice její mluvčí Kateřina Vaňková Jouglíčková.

Prodejce Louda Auto zaznamenal ve svých čtrnácti provozovnách po celé republice za loňský rok pokles servisních prací o 15 procent. „Pozorujeme trend méně častých návštěv servisu z titulu omezení cestování a s tím spojeným výrazně nižším nájezdem kilometrů. V období omezení provozu jsou požadovány pouze nezbytně nutné opravy na vozidle. Ostatní opravy a údržba je odložena na pozdější dobu. Podobný trend je vidět na poptávce po práci klempírny a lakovny. Tato situace je hlavě způsobena nižším provozem a menším počtem dopravních nehod. Tento trend nehodovosti je pozitivní, pro nás však na rozdíl od servisních prací znamená čistou ztrátu, kterou již nepůjde nahradit,“ doplňuje Karel Klouda, generální ředitel skupiny Auto Palace.

Až se situace s covidem vrátí do normálu, situace ve vytíženosti servisů se zase vrátí na původní úroveň. Servisy ovšem musejí vyhlížet další riziko, před kterým budou brzo stát. Pokud skutečně dojde k masivnímu nástupu elektromobility, budou mít méně práce. Kvůli vysoké ceně bude jednak elektrických aut méně a jejich servis je jednodušší a méně časově náročný, ve srovnání se spalovacími vozy zhruba o 40 procent (o servisu elektroaut čtěte více zde).

„Servisy investovaly do příprav na elektromobilitu a proškolení personálu nemalé prostředky v řádech milionů korun, jejich návratnost je v nedohlednu,“ popisuje situaci Pavel Boháč, ředitel obchodu a marketingu servisních služeb Louda Auto. 

„I elektromobily budou potřebovat servis, mají více namáhané podvozky a vlivem vyššího kroutícího momentu oproti spalovacím motorům může docházet i k většímu opotřebení pneumatik. Osobně odhaduji, že vozy se spalovacími motory budeme servisovat nejméně dalších dvacet let.“

Karel Klouda z Auto Palace k tomu dodává: „Je však jasné, že při cenách elektromobilů budou vlastníci hledat cesty k mnohem efektivnějšímu využití svých vozů a předpokládám, že nájezdy budou minimálně o 50 procent vyšší. Tím bude vznikat poptávka po servisních úkonech, budou však jiného charakteru a my se tomu budeme muset přizpůsobit.“

Servis elektrického auta sice zabere méně času, ale je náročnější z hlediska technického vybavení, což nahrává větším provozovnám. Asi jen málokterý neznačkový „vesnický“ servis nebo „všeuměl od vedle z garáže“ se pustí do servisu trakční baterie, která je pod napětím 400 až 800 voltů. Majitel elektromobilu tak bude muset chtě nechtě zamířit do značkové provozovny, která si logicky nechá investice, které musela do elektromobility vynaložit, patřičně zaplatit.

Otázkou je, jak rychle si evropští úředníci přechod k elektromobilitě vynutí. Pokud by byl přechod pozvolný, přibližně v dnešním tempu, tak i změna v servisech bude postupná. 

„Spolu s počtem elektrických vozů se zvýší i počet hybridních a plug-in hybridních vozidel, která v sobě kombinují servisní požadavky konvenčních i elektrických vozů. Také není možné zapomenout na zákazníky, kteří z nejrůznějších důvodů zůstanou u klasického spalovacího pohonu a budou užívat své vozidlo déle než je v současnosti obvyklé. I to přinese servisům práci a možná dojde i k renezanci některých dnes málo používaných opravárenských postupů,“ myslí si Kateřina Vaňková Jouglíčková z Kia. 

Pokud by emisní předpisy náhle zpřísnily tak, že bude umožněn prodej nových aut pouze v elektrické formě, případně by na majitele aut se spalovacím motorem byl vyvinut tlak je odstavit třeba v podobě extrémních daní na palivo, i v servisech by nastala revoluce, která koncovým zákazníkům přinese jen zdražení.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Česko dá miliardy na nabíječky, v roce 2030 bude půl milionu elektroaut

Rychlonabíječka elektromobilů Škoda v Praze na Podbabě

Do roku 2030 by na českých silnicích mělo podle Národního plánu čisté mobility jezdit až půl...

Nové bytovky budou mít dobíječky pro auta. Ke každému parkovacímu místu

ilustrační snímek

Změť prodlužovaček visících z balkonů panelových sídlišť jako dystopický obraz budoucnosti...

Richard Brabec o zákazu aut na benzin: Bez plynu a jádra to EU nepodepíšu

Ministr životního prostředí Richard Brabec.

Evropská komise minulý týden představila balíček radikálních kroků „Fit for 55“, kterými chce...

Strach z kolapsu: v USA a Německu řeší, jak omezit nabíjení elektromobilů

Ilustrační foto

VIDEO Přestože elektromobilů je v celkovém vozovém parku jen minimum, už dvě země řeší, že v určitých...

Nejrychlejší tesla za 2,8 milionu korun jezdila jen tři dny, pak vzplála

Tesla Model S Plaid se tři dny po dodání majiteli při jízdě vznítil.

VIDEO Nejnovější model Tesly S Plaid si nový majitel užil jen tři dny a málem při tom přišel o život....

Máte Teslu? Tak tu nesmíte parkovat, oznámila čínská vláda svým zaměstnancům

Tesla Model 3

Zaměstnanci některých čínských vládních úřadů byli vyzváni k tomu, aby neparkovali své vozy značky...

Budou elektromobily zlevňovat? Všichni věští, že ano, důvody pro to nejsou

BMW iX je novou technologickou výkladní skříní BMW Group, jeho modulární...

Jedním ze dvou argumentů odpůrců elektromobilů je vedle dlouhého nabíjení pořizovací cena takových...

  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Úspora peněz a emisí bez elektřiny: Škoda Octavia na zemní plyn dává smysl

Elektrifikace aut má být cestou ke snížení emisí CO2. Správce vozových parků ovšem aktuálně víc trápí okamžité úspory...

Dávají elektromobily smysl? V Rozstřelu odpoví dopravní expert ČVUT

Rozstřel Je plán Evropské komise „Fit for fifty five“, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, účinným...

Robotické řízení Tesly je v prodeji, úřady zkoumají, zda není nebezpečné

Americká Tesla trhá prodejní rekordy, nedávno oznámila, že ještě letos zpřístupní své superchargery pro nabíjení...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...