Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. ledna 2022 Zdeněk

Na servisu elektroaut se neušetří. Nabíjecí superb musí na prohlídku častěji

Výhodou elektrifikovaných aut má být i přes vyšší pořizovací náklady levnější provoz a také servis, protože obsahují méně dílů než vozy se spalovacím motorem. Pro plné elektromobily to platí, i když je otázka na jak dlouho. Náš průzkum servisních nákladů však nedopadl dobře pro plug-in hybridy.

Kia e-Niro | foto: Kia Motors Europe

Nedávno jsme dělali srovnávací test superbů se třemi různými pohony a při té příležitosti si nechali spočítat oficiální servisní náklady na tři roky a 90 000 kilometrů. Nejlépe z toho vyšel motor 1.5 TSI s náklady 14 944 Kč bez DPH.

Dvoulitrový turbodiesel TDI by za tu dobu vyšel majitele na 18 393 Kč bez DPH, ale majitel plug-in hybridního Superbu iV by zaplatil 28 365 Kč bez DPH. Za rozdílem stála především převodovka.

Superb iV měl jako jediný automatickou 6stupňovou převodovku, kde je třeba měnit olej po 60 tisících kilometrech. Navíc musí absolvovat mnohem více servisních prohlídek. Ty jsou pro něj předepsané každých 15 tisíc km nebo jeden rok, benzinová a naftová verze je mají povinné co 30 tisíc kilometrů nebo dva roky.

„Pevný servisní interval (15 000 km/1 rok) u PHEV vozů vyplývá ze specifického provozu hybridního pohonu. Studené starty s přechodem do plné zátěže znamenají zrychlenou degradaci oleje. Motor PHEV je na tuto zátěž připraven například použitím hlavních ložisek s polymerovou vrstvou (tzv. třívrstvá ložiska) nebo senzoru hladiny oleje ve vaně s rozpoznáním přeplnění a dalších bezpečnostních opatření,“ komentuje mluvčí Škoda Auto ČR Pavel Jína.

U čistých elektromobilů už ale servisní náklady klesají. Například elektromobil BMW i3 má předepsaný servis každé 2 roky bez omezení najetých kilometrů, kdy se provádí kontrola vozidla, výměna brzdové kapaliny a výměna pylového filtru klimatizace. Výrobcem doporučená cena je 5 500 korun.

Srovnatelný vůz se spalovacím motorem BMW 118i má servisní interval rovněž dva roky anebo 25 000 kilometrů. První taková prohlídka vyjde na 7 800 Kč, druhá na 15 800, třetí na 7 800 Kč.

Plug-in hybrid je na tom u BMW nejhůř, i když rozdíl není tak dramatický jako u superbu. Třeba sedan BMW 330e musí na servis každé dva roky nebo 30 000 km. První taková prohlídka vyjde na 8 600 Kč, druhá na 14 800 Kč a třetí na 8 600 Kč. Každé dva roky je navíc nutné vyměnit brzdovou kapalinu za 1 600 Kč.

Zajímavý je pohled do servisních nákladů modelu Kia Niro a XCeed. „Nejnákladnější položkou v prvních třech servisních prohlídkách v případě modelu e-Niro je speciální nízkovodivá chladicí kapalina akumulátoru, která se mění každé 3 roky nebo po ujetí 45 tisíc kilometrů. Další díly měněné během prvních tří návštěv servisu jsou pak pouze brzdová kapalina a pylový filtr (každé dva roky nebo po ujetí 30 tisíc kilometrů).

Při každé prohlídce dále dochází ke kontrole karoserie, brzd, řízení a pneumatik, stejně jako u spalovacích vozidel. V rámci aktuálně platné kampaně podporující prodej elektrických vozidel značky Kia jsou první tři prohlídky pro soukromé majitele zcela zdarma,“ říká mluvčí českého zastoupení Kateřina Vaňková Jouglíčková.

Ceny prohlídek vč. DPH
Prohlídka 15 000 km /1 rok30 000 km/2 roky45 000 km/3 roky          celkem
e-Niro (64 kWh)472,- Kč 2 103,- Kč      8 756,- Kč      11 331,- Kč
Niro PHEV3 822,- Kč5 777,- Kč4 773,- Kč14 372,- Kč
Niro HEV3 822,- Kč      5 777,- Kč      4 773,- Kč      14 372,- Kč
XCeed 1,6 T-GDi3 736,- Kč5 297,- Kč3 736,- Kč12 769,- Kč

Servisní prohlídky hybridní a plug-in hybridní zástavby modelu Niro jsou cenově totožné. Každý rok (nebo po ujetí 15 tisíc kilometrů) dochází k výměně oleje a olejového filtru, každý druhý rok (nebo po ujetí 30 tisíc kilometrů) se mění pylový filtr a brzdová kapalina a každý třetí rok dochází k obměně filtru klimatizace. Při každé prohlídce se kontroluje karoserie, brzdy, řízení a pneumatiky.

Jedna věc ale u elektromobilu vyjde přece jen trochu dráž, a to jsou pneumatiky. Elektromobily jsou kvůli bateriím obecně těžší než srovnatelné benzinové nebo naftové vozy, navíc pneumatiky bývají kvůli snížení valivého odporu úzké a rychleji podléhají opotřebení.

Kia e-Niro

Třeba u BMW i3 stojí jedna v průměru kolem tří tisíc korun. Na druhou stranu konvenční vozy zase víc trpí na opotřebení brzd. „Samozřejmě velmi záleží na stylu jízdy, ale ze zkušenosti víme, že brzdy na i3 zpravidla vydrží 80 – 120 tisíc kilometrů,“ říká mluvčí českého BMW David Haidinger.

Pravidelné servisní prohlídky jsou jedna věc, závady druhá. Problémem elektrických aut může být spolehlivost. Je to logické – nové technologie nejsou ještě dostatečně prověřené praxí a vývoj se nikdy zcela neobjede bez chyb. Bývá to tak i u neelektrických vozů – auta z prvního roku výroby bývají méně spolehlivá než ta vyrobená v dalších letech. V případě elektroaut je pro zákazníka důležité, aby byly tyto problémy vyřešeny ještě v záruce.

Americká spotřebitelská organizace Consumer Reports (CR) zkoumala spolehlivost u majitelů 329 000 elektromobilů a zjistila problémy především u modelů Audi e-tron, Kia e-Niro a Tesla Model 3. Majitelé          e-tronu hlásili problémy s pohonnou soustavou, vlastníci Tesly především potíže s kvalitou zpracování (někomu například nešly dobře zavřít zadní dveře, jiný měl dokonce v laku nalepené lidské vlasy). U elektrického Nira zase šlo o vadné ložisko v elektromotoru.

Kia a Audi reagovaly a pro Consumer Reports sdělily, že o problémech vědí a řeší je, Tesla na žádost o vyjádření nereagovala. Consumer Reports obecně považuje elektromobily za méně spolehlivé. „Často to není elektrická technologie, která by byla problematická,“ upozorňuje ale Anita Lam, zástupkyně ředitele pro integraci automobilových dat v CR. „Jde spíš o nové technologie obecně, které by se mohly ukázat jako problém v jakémkoli automobilu – nové systémy infotainmentu, software apod.“


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Elektrická platforma e-TNGA je společným vývojem se Subaru.

VIDEO Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu....

Přechod k elektroautům v EU ohrozí statisíce míst ve výrobě součástek

Valeo Rakovník

Přechod od automobilů se spalovacími motory k elektromobilům by v Evropské unii mohl vést k zániku...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

U D1 vyrostla designová Pumpa, dobije elektromobily a odcloní hluk

Na dálnici D1 vyrostla designová stavba Pumpa. (1. prosince 2021)

Na dálnici D1 u Průhonic vyrostla stavebně unikátní čerpací stanice. Designový objekt s lakonickým...

Heidelberg by chtěl vyhnat SUV, limit hmotnosti by zasáhl i elektrovozy

Bentley Bentayga Plug-In Hybrid First Edition

Boj měst proti autům má různou podobu. Někde omezují vozovku cyklopruhy, jinde snižují rychlost na...

Během pár let bude elektroauto do půl milionu, říká Radek Špicar v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu je Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR ...

VIDEO Výrobní linky škody Auto se sice po odstávce rozjely, pro český průmysl je to však jen dočasná...

  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

VIDEOTEST: Elektroškrabka omrzlé okno očistí; hlučí a potřebuje pevnou ruku

Mezi nejotravnější discipliny zimního řidiče patří škrábání oken od námrazy. Pokud nemáte auto schované v garáži, nebo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Vyzkoušejte si další sadu nových otázek do autoškol

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily další sadu pětatřiceti nových otázek pro závěrečné testy v...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

VIDEOTEST: Elektroškrabka omrzlé okno očistí; hlučí a potřebuje pevnou ruku

Mezi nejotravnější discipliny zimního řidiče patří škrábání oken od námrazy. Pokud nemáte auto schované v garáži, nebo...

Bez Italů by nebylo Volkswagenu. Vyrobili brouky, vymysleli golf

Premium Itálie uplynulého století hrála rozhodující roli ve vývoji automobilismu. Bez Italů by však možná nebyl ani Volkswagen....

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

Ministerstvo přemýšlí o celorepublikových SPZ. Získá miliony kombinací

Ministerstvo dopravy se zabývá možností vytvoření tzv. celorepublikové státní poznávací značky, která by neměla...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...