Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sázka na jistotu hrála pro Ford Mondeo

-
Výsledky redakčního srovnávacího testu nová Škoda Felicia versus jetý Ford Mondeo mohla zcela zvrátit okolnost, že by oba vozy absolvovaly čtyřicetitisícovou porci kilometrů bez havarijního pojištění. Vždyť jestliže u nejlevnějšího tuzemského vozu stálo roční havarijní pojištění necelých osm tisíc korun a redakční Škoda Felicia 1.3 LXi byla pro 190 dnů testu havarijně pojištěna dokonce jen za 3192 korun, platil vydavatel MF DNES za roční havarijní pojištění Fordu Mondeo přes 30 tisíc korun. Bez havarijního pojištění v ročních taxách - a bez nehody - by ze srovnání vyšel o více než 20 tisíc korun ekonomicky výhodnější starší zahraniční vůz. Tolik teorie, praxe však byla jiná. Ford Mondeo totiž měl v průběhu testu lehkou havárii. Takovou, jakých se v běžném provozu stane bezpočet: při vyhýbání rozjetému kamionu vůz zavadil o svodidlo. Nebyla to žádná velká rána, z kabiny fordu se to nejdřív zdálo spíš jako škrábanec, a při obhlídce škod řidič nejdřív váhal, zda vůbec volat dopravní policii. Ještěže tak učinil. Brzy se totiž ukázalo, že oprava i lehce havarovaného zahraničního auta je drahá: v případě Fordu Mondeo stála ve značkovém servisu Ford přesně 42 548 korun. Konto ojetiny v testu však zatížila jen pěti tisíci korunami za spoluúčast při pojistné události. A měřeno tedy počáteční úvahou, že by vozy nebyly ve srovnávacím testu pojištěny? Rázem by v případě zmíněné nehody byl z ekonomické výhodnosti nepojištěného fordu prodělek - a to ještě větší, než ve skutečnosti byl. K havarovanému fordu přistoupila pojišťovna vskutku velkoryse - likvidátor k výměně uznal vše, co svodidlo jen trochu poznamenalo: přední blatník, gumové lišty po celé délce vozu, označení GLX, boční blinkr, přední dveře, kryt kola, plastový chránič nad předním kolem... K opravě doporučil jen malé škrábance na předním nárazníku, zadních dveřích a zadním blatníku. "U havarijního pojištění nedělají problémy, horší to je u škod placených z povinného ručení," rozdělil se tehdy o zkušenosti přejímací technik jedné z dealerských opraven Ford. Komfort služby pokračoval i při placení opravy - pojišťovna bez problémů vydala takzvaný krycí dopis s příslibem, že účet uhradí, takže majitel fordu nemusel ani dočasně sáhnout do své kapsy. Na místě je samozřejmě námitka, že nepojištěný motorista by možná nevyhledal sice kvalitní, leč dražší služby značkového servisu. I z tohoto úhlu redakce v testu prověřila možnosti a zjistila, že v malém privátním servisu by zmíněným způsobem poškozený Ford Mondeo opravili při využití neoriginálních dílů a opravách některých poškozených dílů místo výměny za 17 000 až 18 000 korun. Ještě levnější by byla oprava s využitím dílů z vrakovišť a práce klempířů - garážistů. Ovšem vůz by tím byl zřejmě definitivně poznamenán a těžce znevýhodněn pro další prodej. Oprava Škody Felicia 1.3 LXi by při stejném způsobu práce jako u Fordu stála ve značkovém servisu Škoda zhruba 28 000 korun. V průběhu srovnávacího testu utrpěla i Škoda Felicia: jednou z ní zloději ukradli rádio a podruhé celý zadní panel s reproduktory, přičemž způsobili na dveřích škodu za 1800 korun. Pojišťovna však žádnou ze záležitostí neřešila, neboť výše škody se vždy pohybovala kolem hranice pětitisícové spoluúčasti a redakce nárok na náhradu neuplatnila. Ford Mondeo rovněž mohl být pojištěn v duchu havarijního pojištění starších a jetých vozidel, které se právě v čase srovnávacího testu dostalo na trh. Takové havarijní pojištění je za necelou polovinu běžné klasiky, ovšem jak ukázala praxe a zkušenosti čtenářů MF DNES - novinka se liší nejen v ceně, ale také v přístupu při náhradě případných škod. "Byl jsem velmi nepříjemně zaskočen, jaký pakatel mně jako náhradu škody za kradený vůz pojišťovna nabídla," prohlásil čtenář M. Č. z Prahy. Jeho zkušenost by měla motoristy motivovat k tomu, aby se nenechali unést relativně výhodnou částkou za pojistné ojetiny a aby před uzavřením smlouvy důkladně zjistili, co a jak jim pojišťovna v případě nehody či odcizení automobilu z pojistky zaplatí.
Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...