Přednost zprava platí i na dálnici

  10:35aktualizováno  10:35
Celodenní svícení potkávacími světly a povinnost nechat v koloně na dálnici pruh pro průjezd sanitek: další dvě významné novinky, na něž si řidiči musejí zvyknout. Nový zákon také upřesňuje pravidla jízdy na dálnici.
Bezpečnosti pomůže i celodenní svícení

Bezpečnosti pomůže i celodenní svícení | foto: Profimedia.cz

Zákonodárci se rozhodli pomoci řešení častých situací, kdy na dálnici začnou vznikat zácpy a vozidla vytvářejí stojící kolony. Nejčastěji se to stává po nehodě či v případě komplikací u zúžení do menšího počtu jízdních pruhů.

Nově nyní musí ponechat řidiči mezi stojícími řadami vozidel volný pruh o šíři nejméně tři metry pro průjezd záchranných vozidel. Když k tomu dojde na úseku se třemi jízdními pruhy v jednom směru jízdy, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu. Při vytváření takového průjezdného jízdního pruhu smějí řidiči ostatních vozidel vjet na krajnici nebo na střední dělicí pás.

Jak na víceproudovkách?
Novela upřesňuje pravidla při používání jízdních pruhů. Výslovně je uvedeno, že na silnicích se dvěma a více jízdními pruhy v každém směru platí přednost zprava. Řidič přejíždějící z levého jízdního pruhu do středového (nebo pravého) tedy nesmí ohrozit řidiče jedoucího vpravo. Toto pravidlo sice platí už nyní, ale řidiči v tom často chybují: domnívají se totiž, že přednost má rychleji jedoucí vozidlo, tedy to v levém pruhu.

Výjimkou je připojovací pruh, takzvaný "rozjezdový“ přivádějící na dálnici vozidla z vedlejších silnic, z odpočívadel atd. V zákoně je nyní výslovně uvedeno, že řidič musí tento připojovací pruh použít. Nemůže se tedy rovnou zařadit do průběžného pravého jízdního pruhu dálnice.

Zvláště pokud by tak činil ve velmi malé rychlosti a pokud by při následném zařazování měl ohrozit rychleji jedoucí vozy v průběžném pruhu. Není-li připojovací pruh zřízen, je řidič pochopitelně povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu.

Zákaz předjíždění kamionů na dvoupruhových komunikacích nakonec nebyl schválen. Tam, kde nastane potřeba předjíždění zakázat, to bude řešit místní úprava.

I další novela původně schváleného zákona je pro kamiony úlevou: budou totiž moci jezdit i v neděli dopoledne, což dosud bylo zakázané. V době letních prázdnin a dovolených budou dokonce moci jezdit i v sobotu odpoledne a v neděli dopoledne. Nově mají jízdu zakázanou jen v pátek od pěti hodin odpoledne do devíti večer.

Svítit se bude stále
Novela zavedla povinnost celodenního a celoročního svícení. Dosud tato povinnost platila pouze v zimním období a končila dnem, kdy jsme se začínali řídit tzv. letním časem. A není to jen Česká republika, která zavádí celodenní svícení. Postupně se přidávají další a další evropské země, chystá se i celoevropská směrnice.

Celoroční povinné svícení podle zahraničních zkušeností snižuje počet nejvážnějších nehod (čelní nárazy mimo obec, srážky při odbočování vlevo), a to o 10 až 15 procent. Podle údajů Evropské rady pro bezpečnost dopravy by plošné zavedení tohoto opatření ve všech 25 členských státech zachránilo 2800 životů ročně, v našich podmínkách až 100 lidí.

Stálé svícení je velice důležité zejména v některých denních dobách. Platí to například za letních podvečerů, kdy svícení má velký význam pro brzké zaregistrování automobilů v protisměru. Je však nutné připomenout, že pro svícení za snížené viditelnosti nadále platí jiná ustanovení zákona.

Vyplývá z nich mimo jiné i to, že při svícení za nesnížené viditelnosti je vyloučeno použití dálkových světel s výjimkou dávání světelných výstražných znamení. Nové ustanovení se týká všech motorových vozidel, včetně motocyklů a tramvají.

Co říká zákon

Paragraf 41, odst. 8
Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy a jízda v tomto pruhu zakázána; toto neplatí pro vozidla vlastníka pozemní komunikace a vozidla technické pomoci.

Paragraf 32, odstavec 1
Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla, nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena buď potkávací světla, nebo světla pro denní svícení.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Najdete na iDNES.cz