Pneumatika, která se sama opraví

  9:35aktualizováno  9:35
V Barumu začnou vyrábět "nepropíchnutelné" pneumatiky, když najedete na hřebík, díra se sama zacelí. Continental - majitel otrokovické firmy - koupí slovenský Matador.

Libor Láznička, nový šéf Barum Continental | foto: Jan Karásek

Otrokovický Barum už na konci tohoto roku začne jako první v Evropě s výrobou samospravitelných pneumatik.

Včera navíc jeho majitel, německý koncern Continental, oznámil, že koupí majoritní podíl ve slovenském výrobci pneumatik Matador Rubber, se kterým má už dnes společný podnik na výrobu gum pro nákladní vozy ve slovenském Púchově.

Postupné rozšiřování Continentalu dál na východ, už dnes má koncern vlastní výrobu například v Rumunsku, by nemělo nijak ovlivnit výrobu v Otrokovicích, která do koncernu patří rovněž. „Momentálně je naše kapacita plně vytížena a naším úkolem je, aby se tady výroba rozhodně udržela a dále rozšiřovala,“ říká jednatel Barum Continental Libor Láznička a současně odmítá spekulace o možném přesunu výroby z Otrokovic na východ.

Bez rezervního kola
Continental od roku 1993 vybudoval z Barumu největšího výrobce pneumatik v rámci své skupiny a pokračuje tu v další expanzi. Před několika týdny tu začala stavba haly na výrobu samospravitelných pneumatik. Ty budou fungovat tak, že když například najedete na hřebík a píchnete, defekt se sám zalepí. Zkušební výroba v nové hale začne už na sklonku letošního roku.

Ve světě nejde o úplnou novinku, ale dosud se plně nerozšířila. Koncern Continental podobnou technologii používá již nějakou dobu ve Spojených státech.

"V Evropě budeme prvními výrobci pneumatiky takového druhu,“ dodal Láznička. Pneumatika je zatím určena pro výrobce automobilů, později by se mohla rozšířit i do běžného prodeje a v autě by tak nemuselo být páté rezervní kolo.

Speciální pneumatika bude vyráběna tak, že se na vnitřní gumu běžné pneumatiky, nanese speciální těsnicí materiál, který při propíchnutí ihned zacelí ránu. Pokud vjedete například do velkého výtluku ve vozovce a dojde k poškození nosné konstrukce pneumatiky, budete muset do servisu zajet stejně.
V Otrokovicích nemají obavu, že by kvůli nové technologii přišly pneuservisy o práci.

"Pneumatiky se v dnešní době vyměňují hlavně z důvodů ojetí a jakékoliv zvýšení bezpečnosti musí být prioritou,“ míní Láznička. Ročně těchto pneumatik plánují vyrobit kolem půl milionu. Láznička se stal šéfem Barumu teprve nedávno. V čele firmy po letech vystřídal Pavla Pravce, který odchází do důchodu. Devětatřicetiletý manažer má gumárenství v krvi: od třicátých let minulého století pracoval v tehdejších Baťových gumárnách už jeho dědeček.

Exportní obr
Otrokovický podnik loni vyrobil zhruba o desetinu více pneumatik než o rok předtím: 20,6 milionu kusů. Kolik firma vloni vydělala, zatím známé není. Rok předtím to bylo při tržbách 35,7 miliardy korun 1,7 miliardy.

Barum patří mezi pět největších českých exportérů. Život mu proto znepříjemňuje hlavně silná koruna. "Ztráty jsou až osm procent z celkových tržeb ročně,“ upřesnil Láznička. Kromě sílící měny mu dělá starosti i cena ropy, která je základem pro výrobu většiny surovin používaných k výrobě pneumatik a která v posledních letech značně podražila.

Firma v Česku zaměstnává 4500 lidí a na Zlínsku patří k největším a nejlépe platícím zaměstnavatelům: průměrný plat zde činí 27 tisíc korun.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Najdete na iDNES.cz