Nabíjení pluginhybridní Škody Superb iV  z domácí zásuvky

Nabíjení pluginhybridní Škody Superb iV z domácí zásuvky | foto: Alexandra Dítětová

Evropská unie si posvítí na plug-in hybridy. Přísnější normy je můžou zabít

  • 290
Elektrická značka EL, parkování v modrých zónách po celé Praze zdarma, spotřeba přes osm litrů benzinu – to je současná realita používání nabíjecích (plug-in) hybridů. Evropská unie si nyní chce na tento typ vozů posvítit a změnit pro ně emisní normy. To by mohlo znamenat jejich konec.

Plug-in hybrid měl být mezistupněm mezi vozem se spalovacím motorem a elektromobilem. Dokáže ujet obvykle třicet až čtyřicet kilometrů jen na elektřinu, pokud má nabitou baterii, kromě toho ale disponuje i spalovacím motorem a nádrží většinou na benzin, někdy i na naftu, takže jeho majitel není omezen ani na dlouhých cestách. Díky současným normám udávají tyto automobily průměrnou spotřebu mezi jedním až dvěma litry benzinu na sto kilometrů, čímž mají papírově krásně nízké emise a můžou často využívat výhod elektromobilů. Třeba díky značce s EL na začátku parkovat zdarma v modrých zónách v Praze.

Realita ale bývá velmi často odlišná, což není samozřejmě problém automobilek, ale řidičů. Zkušenosti třeba z firemního provozu ukazují, že velká část řidičů nenabíjí a jezdí jen na benzin, takže spotřeba vyskočí z na osm litrů i víc. Plug-in hybrid má ve firemním autoparku třeba česká Moneta. Mluvčí skupiny Moneta Zuzana Filipová koncem loňského roku pro magazín o firemních autech Flotila uvedla, že s ním v budoucnu nepočítají. „Zjistili jsme, že převážná část řidičů v nich jezdila na benzin a elektřinu zanedbávala, a tím pádem se vytvářela daleko větší uhlíková stopa než s klasickým benzinovým autem.“ Čtěte víc o průzkumu v článku Plug-in hybridy žerou až čtyřikrát víc, než udávají. Řidičům se nechce nabíjet.

Podle zprávy Reuters plánuje Evropská unie zpřísnit metodu měření emisí oxidu uhličitého u plug-in hybridních automobilů. Agentuře to potvrdily dva zdroje obeznámené s touto záležitostí. Revidovaný test bude pravděpodobně uplatňován přibližně od roku 2025, uvedly zdroje.

Podle nich budou do testu zahrnuty údaje z měřičů spotřeby paliva, které musí být podle právních předpisů EU zabudovány do nových automobilů od roku 2021. To ukáže realističtější obraz toho, jak moc hybridní vozy stále spoléhají na spalovací motor namísto elektrické baterie.

Nová metodika by mohla znamenat, že některé automobilky, které v roce 2021 prodaly v Evropě téměř tolik plug-in hybridů jako bateriových elektromobilů (BEV), budou muset prodávat víc BEV, aby splnily emisní cíle EU a vyhnuly se vysokým pokutám.

Společnosti Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW nebo Renault uvedly, že splnily své cíle pro rok 2021, k čemuž přispěl rekordní prodej elektromobilů a plug-in hybridů. Cíle pro rok 2021 se pohybovaly kolem 95 g CO2/km, přičemž se mírně lišily, protože cíle jednotlivých automobilek se upravovaly v závislosti na průměrné hmotnosti jejich vozidel.

Studie ekologických think-tanků, jako je Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT), ukazují, že i test WLTP má v případě plug-in hybridů daleko k realitě. Studie ICCT využívaly skutečné údaje o emisích z víc než sto tisíc plug-in hybridů ze zdrojů, jako jsou databáze firemních vozů nebo webové stránky spotřebitelů sledující spotřebu paliva.

Bylo zjištěno, že plug-in hybridy se nabíjejí méně často a mají kratší dojezd na plně elektrický pohon, než předpokládají oficiální údaje. U firemních vozů je reálná odchylka ještě vyšší, pravděpodobně proto, že řidiči mají menší motivaci vozidlo nabíjet – což je levnější varianta než tankování –, pokud sami za pohonné hmoty a elektřinu neplatí.


Elektromobil