Nejmodernější odpočívka v Evropě je na D1. Prozkoumali jsme ji i se sprchou

  • 146
Malá odpočívka Studený na 70. kilometru dálnice D1 ve směru na Brno slouží řidičům necelý měsíc. Původní odpočívka ze 70. let 20. století byla několik let uzavřená a v červnu loňského roku započala její rekonstrukce.

Její plocha nabízí nová parkovací místa pro 12 nákladních a 26 osobních vozidel, 2 autobusy a 3 pro vozidla s přívěsem, karavany či obytné vozy. Nechybí ani kontrolní stanoviště Policie ČR. Mimo parkovací část je relaxační zóna se 44 lavičkami, 7 lavičkami se stolem, 24 odpadkovými koši. Součástí je rovněž fitness koutek se čtyřmi posilovacími stroji. V centru stoji automatické toalety se třemi kabinkami, pisoáry, sprchou a sklopným přebalovacím pultem.

Zařízení je orientováno tak, aby v části čelem k dálnici mohly být umístěny nápojové a občerstvovací automaty. „Dodavatel toalet bude současně po dobu dalších pěti let zajišťovat jejich provoz, údržbu a starat se o jejich čistotu,“ uvádí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). V plánu je ještě dobudovat dětské hřiště.

„Odpočívka disponuje také dohledovým systémem a systém pro sledování obsazenosti stání pro nákladní vozidla. Tyto data se přenáší do dálničního informačního systému, kde jsou zpracována, vyhodnocena a dále poskytnuta uživatelům dálnice.“

Inspiraci pro rekonstruované odpočívadlo našli na dálnicích v západní Evropě, mimo jiné v Rakousku. „Technologie jdou postupně kupředu, takže myslím, že naše Studené je jedna z nejmodernějších odpočívek v Evropě,“ komentuje pro iDNES.cz Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic.

„Je čisté, pravidelně udržované, řidiči na něm najdou maximální komfort,“ popisuje odpočívadlo a vyzdvihuje klid: „Je odděleno od provozu na dálnici gabionovou zdí.“ Díky tomu, že na odpočívce není čerpací stanice, je na ní menší provoz, než bývá obvyklé.

Díky tomu, že jde o renovované původní odpočívadlo, jsou na něm už vzrostlé stromy. „Je tam stín, klid. Spousta laviček,“ vypočítává. „Nechybí sprchy, které jsou zpoplatněné, použití WC je zdarma.“

Původní odpočívka byla uzavřena v devadesátých letech, po rekonstrukci je nyní v provozu asi měsíc. Původně neměla ani odbočovací a připojovací pruhy, což bylo podle Mátla z hlediska bezpečnosti provozu nepřijatelné. „Snažíme se tyto odpočívky postupně rekonstruovat,“ dodává šéf ŘSD s tím, že se pracuje na několika dalších podobně pojatých, jedna se plánuje u Velkého Meziříčí v lokaci Jamenského potoka na 121. kilometru D1 a další podobně vybavená bude též na dálnici D1 na Rohlence u Brna. „Snažíme se postupně komfort na odpočívkách zvyšovat a myslím, že je to vidět,“ dodává Mátl.

Odpočívky si ŘSD rozdělilo do třech kategorií: malé, kterou reprezentuje právě třeba Studené, střední odpočívky už jsou s čerpací stanicí a určitým počtem parkovacích stání a konečně největší s motoresty, fastfoody a dalším zázemí, jako je Střechov na 53. kilometru dálnice D1, která je zároveň nejstarší v Česku.

Každé místo, které narušuje plynulost provozu na dálnici – nájezdy, sjezdy, čerpací stanice, odpočívadla jsou potenciálně rizikovými místy. ŘSD tedy pečlivě hodnotí, kde odpočívky budou. „Máme strategii pro celou Českou republiku pro jejich výstavbu, ve které se snažíme jednotlivé druhy odpočívek kombinovat. Malých by mohlo vzniknout několik desítek, postupně chceme opravit ty původní, historické. Na nových dálnicích chceme budovat větší,“ uzavírá Mátl.