Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nissan Primera 1,8 nepatří mezi rychlíky

- Klidnějším řidičům, kteří víc myslí na spotřebu než na prudké zrychlení, vyhoví Nissan Primera 1,8. Auto vyvinuté v Evropě a určené především na trhy starého kontinentu má výborné jízdní vlastnosti, velký a praktický kufr a širokou základní výbavu, kde nechybí kvarteto airbagů. Ovšem jeden z nejkratších rozvorů ve střední třídě nemůže nabídnout tolik místa na zadních sedadlech, jako poskytují někteří konkurenti. Sto čtrnáct koní pod kapotou uvádí řidiče v očekávání, že se po sešlápnutí plynového pedálu dočká prudkého zrychlení. Primera se však rozjede spíše rozvážně, a chce-li člověk za volantem rychle předjíždět nebo prudce zrychlit po výjezdu z obce, musí častěji řadit směrem dolů.

Potvrdila to i měření v pražském Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD). V pružnosti dosahoval nissan na testovací dráze výsledků srovnatelných s vozy mnohem slabšími. Na druhou stranu se motor může pochlubit tichým chováním a nízkou spotřebou. Při pomalé jízdě se spokojí s méně než sedmi litry benzinu na sto kilometrů, na dálnici se lze dostat pod osm litrů a ve městě pod deset litrů naturalu 95 na sto kilometrů. V nabídce značky Nissan je také o sto tisíc korun levnější verze s výkonem 100 koní (73 kW), nejdražší a nejsilnější variantou je dvoulitrová primera se 140 koňskými silami pod kapotou (103 kW). Podvozek primery na rozdíl od motoru uspokojí i řidiče,který si občas s radostí projede zatáčku ve větší rychlosti. Eurojaponec sedí na silnici jako přibitý a dobře se vypořádává s nerovnostmi. Ač jde o automobil z kategorie tvrdších, na městské dlažbě nebo na silnicích nižších tříd má posádka stále k dispozici vysoký komfort. Pochvalu zaslouží i ovládání vozu. Posilovač řízení patří k tužším. Ale řazení rychlostních stupňů zasloužilo trochu větší pozornost - jednička a trojka jsou až příliš blízko sebe a řidič si chvíli musí zvykat na jistou přesnost. Uvnitř primery se kloubí japonské zvyky s evropskými. Kombinace šedých plastů a potahových látek s chromem a černou barvou je na přechodu od japonské strohosti k evropské eleganci. Použité plasty a jejich zpracování dodává vozidlu punc velké solidnosti. Nabídka prostoru je v primeře solidní. Měření v ÚSMD ovšem poukázala třeba na okolnost, že na zadních sedadlech je ve srovnání kupříkladu s Citroenem Xantia o pět centimetrů méně prostoru pro nohy cestujících. To souvisí s tím, že rozvor primery patří ve střední automobilové třídě k podprůměru. Přední sedadla dobře kombinují pohodlí a bezpečné vedení těla při průjezdu zatáčkou. Vtipné jsou výklopné háčky na zadních částech předních opěradel. Na ty lze zavěsit například tašku s menším nákupem. Kufr Nissanu Primera udělá radost každému, kdo občas potřebuje naložit pořádnou hromadu zavazadel. Stejně jako Škoda Octavia má i primera páté dveře, které po otevření odkryjí více než pětisetlitrový prostor. Ze srovnávací tabulky vyplývá, že si vůz vede dobře v cenovém srovnání s konkurencí a v porovnání základní výbavy.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  12,5
Zrychlení 0-400 m (s)  18,4
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  13,2
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  28,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  29,6
Pramen: ÚSMD

Očima designér

Design primery je celkově nepodbízivý, vtipný, vkusný až krásný. Solidní a objemná figura pohyblivých křivek při pozorném pohledu doslova přitahuje. Příjemný »kukuč« úsměvných a krásných »očí« svádí k pokračování zkoumavého pohledu třeba na bok a jeho ochrannou, dynamicky vtipně tvarovanou lištu, která vkusně vybíhá z mohutné zadní části. Ani pohled zezadu na vysoko posazená koncová světla není zcela běžný. Řez velkých pátých dveří běží od střechy až hluboko dolů k nárazníkovému krytu a je i esteticky výborně integrován. Už při prvním nasednutí za volant jsou výrazné funkční i estetické hodnoty primery. Poloha i tvar přístrojového panelu, boční čalounění, sedadla, podlahové gumy, celková prostornost - to vše je v této třídě vysoko nadprůměrné.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce 
Nová generace vozů Nissan Primera má solidní předpoklady pro úspěch. Již předchozí generace primery si získaly pověst spolehlivého a cenově výhodného automobilu. Prodejnosti určitě pomůže i snaha tvůrců dodat značce více emocionality nová primera má více osobitou tvář a tím ztrácí jistou »bezpohlavnost«, kterou se vyznačovali její předchůdci. To spolu s bohatou výbavou a solidním dílenským zpracováním zcela jistě japonskému vozu evropského střihu zajistí mírnější pokles ceny v závislosti na jeho stáří než v minulosti. Po pětiletém užívání se cena ojetého vozu bude pohybovat okolo 250 tisíc Kč.
Tomáš Majer, autor je spolupracovník redakce

Někteří hovoří o nápaditém designu primery, jiní o velké podobnosti s Renailtem Mégane.

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...