Koncept Xmotion ukazuje drsnější stránku Nissanu

aktualizováno 
Automobilka Nissan zavzpomínala na úspěchy svých terénních automobilů a do Detroitu přivezla svérázný koncept, na kterém prezentuje nejen svůj budoucí směr v oblasti designu a technologií, ale i tradiční japonské řemeslo.

Nissan Xmotion | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Koncept Xmotion (čtěte CrossMotion) ukazuje návrat k terénním kořenům značky. Vedle uhlazených a nudných SUV, která jsou si podobná jako vejce vejci, působí jako zjevení. Jeho karoserie má na dnešní poměry nezvykle hranaté tvary a při osobním kontaktu působí velmi robustním a siláckým dojmem. O to více překvapí její kompaktní rozměry. S délkou 4588 a šířkou 1940 mm je Xmotion podobně velký jako aktuální generace modelu X-trail, rozvorem 2784 mm je naopak srovnatelný s Muranem.

Exteriér konceptu je plný kontrastů a to nejen z hlediska designu. Jeho terénní charakter podtrhují obří 21palcová kola umístěná téměř v rozích karoserie. Jejich velikost navíc akcentují velmi výrazné karbonové lemy blatníků, které silně kontrastují s čistými bočními plochami bez klik a zrcátek.

Fotogalerie

Stylisticky jednoduchá je také záď, jejíž dominantou jsou především úzké světlomety inspirované strukturou dřeva. Při čelním pohledu na sebe strhává pozornost zejména obří maska chladiče, která zasahuje až do kapoty a velké sací otvory pro chlazení brzd. Opticky mohutnou a členitou příď zjemňují úzká diodová světla zasazená do svalnatých blatníků. Zajímavým prvkem konceptu je i integrovaný střešní nosič zavazadel, který lze v případě potřeby vyklopit.

Neméně originální je také interiér, ve kterém se snoubí nejmodernější technika s přírodními materiály. Pracoviště řidiče je velmi jednoduché a podobně jako celý interiér postrádá mechanická tlačítka. Většina funkcí vozu se ovládá přes prostředí palubního infotainmentu dotykovým ovladačem na středovém panelu, hlasovými povely, pomocí gest nebo pohybem očí. Netradiční je také startování, které se neprovádí klasickým tlačítkem, ale prostřednictvím snímače otisků prstů.

Hi-tech je také kokpit. Za malým tříramenným volantem, který tvarem připomíná spíš knipl dopravního letadla, chybí konvenční přístrojová kaplička. Provozní informace, data z navigačního systému i zábavního centra se zobrazují na pěti displejích umístěných po celém obvodu přístrojové desky. Postranní LCD přitom zastávají i funkci zpětných zrcátek.

Interiér je svým uspořádáním koncipovaný jako 4+2, na čtveřici samostatných subtilních sedadel s velmi zajímavým designem se pohodlně usadí pasažéři jakéhokoliv vzrůstu, zadní polstrovaná lavice může posloužit maximálně v nouzových případech nebo pro převoz dětí. Zajímavostí je dřevěná středová konzola vytvořená starou truhlářskou technikou kanawa tsugi, která jako most podélně protíná celou kabinu. Pozornost si zaslouží i reproduktor ve tvaru kužele, jenž levituje v její zadní části. Z ušlechtilého cedrového dřeva je vyrobena i velká část přístrojové desky, použitím struktury kigumi bylo dosaženo zajímavé konstrukce, ze které vyzařuje čistota a solidnost

Alfonso Albaisa, senior viceprezident globálního designu Nissanu o konceptu řekl: „Xmotion spojuje japonskou kulturu a tradiční řemeslo s americkým stylem a novou generací Nissan Intelligent Technologie mobility“.

O použité technice se ovšem nezmínil stejně jako automobilka. Je proto velmi pravděpodobné, že koncept Xmotion je pouhým stylistickým cvičením, tedy vozem bez vlastního pohonu a ambicí na sériovou výrobu.

Autor:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

Hybridní superb dorazí na hokej oslavit 85. výročí. Dostane chytrá světla

Faceliftovaná Škoda Superb se začíná odhalovat

Mladoboleslavská značka představí na mistrovství světa v ledním hokeji v Bratislavě přepracovanou verzi svého...

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Jak jste na tom se znalostmi zdravovědy?

Ilustrační snímek

Dokázali byste správně poskytnout první pomoc při autonehodě? Vaše vědomosti prověří dvanáctý test seriálu MF DNES a...

Najdete na iDNES.cz