Například Ceslava Kiedrona zajímá situace tisíců řidičů pionýrů a simsonů, kteří jsou dosud držiteli řidičských průkazů pro motocykly s omezením do 50 cm 3. "Napsali jste, že řidiči při výměně dokladů neprodělají, avšak já mám obavu, aby nedostali pouze skupinu AM (jediná, která se v novém rozdělení týká mopedů a malých motocyklů - pozn. red.). To by jim znemožnilo řízení strojů s konstrukční rychlostí nad 45 kilometrů v hodině, tedy takových, jaké dosud mají a řídí. Vše by podle mého názoru vyřešilo přisouzení skupiny A1 (lehké motocykly do 125 cm 3 a do 11 kilowattů výkonu - pozn. red.)," míní čtenář.
Jeho předpoklad je správný, ale jen zčásti. "Zmínění řidiči skutečně dostanou skupinu A1, ovšem omezenou obsahem motoru řízeného stroje do 50 cm 3 ," vysvětluje vedoucí odboru silniční dopravy a BESIP na ministerstvu dopravy a spojů Evžen Prediger. Z toho plyne, že dosavadní řidiči pionýrů, simsonů a dalších podobných strojů nebudou omezeni rychlostí do 45 kilometrů v hodině. Čtenář Josef Němeček má v 16 letech věku řidičský průkaz skupiny A s omezením do 50 cm 3. "Budu přesunut do kategorie A1, AM nebo do nějaké speciální kategorie omezené pouze obsahem válce?" ptá se.
Evžen Prediger uvádí, že odpověď je prakticky stejná jako v prvním případě: "Řidič dostane A1 s omezením motoru řízeného stroje do 50 cm 3 ," upřesňuje. Josef Němeček se rovněž zajímá, kdy může získat řidičský průkaz pro motocykl 250 cm 3 o výkonu 9 kilowattů? Tento stroj zřejmě staršího data výroby by totiž výkonem splňoval možnost udělení řidičského oprávnění v 16 letech, ovšem obsah motoru ho řadí do skupiny vyšší. K tomu Evžen Prediger dodává, že splněny musí být obě podmínky, tedy jak objem motoru, tak jeho výkon. "Mladík proto může dostat řidičský průkaz na zmíněný stroj s výkonem do 0,16 kilowattu na kilogram nejdřív v 18 letech," sděluje Evžen Prediger.
Také pořád ještě dost rozšířená Jawa ČZ 175 typu 356 má výkon jen 5,8 kW, ovšem obsah motoru ji vyřazuje z kategorie lehkých motocyklů pro jezdce od 16 let. |