Jarní smršť SUV z Asie: na výběr jsou drsňáci i teréňáky do města

  • 6
Kdyby byl svět jako před dvěma lety, touto dobou by právě probíhal ženevský autosalon a na konec března by se chystala další show v New Yorku. Globální pandemie však vystavila stopku a dnes se všechny novinky představují výhradně virtuálně.

Covid je zřejmě s definitivní platností hrobníkem klasických automobilových výstav. Představa, že by se v brzké době pořádala akce, kterou navštíví stovky tisíc lidí, je dnes nemyslitelná. Těžko se také dá předpokládat, že by automobilky znovu začaly investovat desítky milionů do účasti na monstrózních akcích, pokud by nedošlo k zásadní principiální změně formy a obsahu. Právě jsme tedy svědky definitivního konce jednoho z tradičních nástrojů automobilového marketingu.

Autosalon
Nissan Qashqai

Za všechno ale covid nemůže, v podstatě jen radikálně ukončil procesy, které se daly sledovat už delší dobu. Jednou z posledních velkých premiér přímo na autosalonu bylo představení Mazdy CX-30 v Ženevě před dvěma lety (čtěte zde). Většina značek své novinky prezentovala v předstihu, aby nezapadly mezi ostatní. Některé pak rovnou vybrané autosalony úplně vynechávaly a netajily se záměrem postupně z tohoto kolotoče vyskočit.

Vývoj nového auta ale trvá roky a je přesně rozfázovaný až do okamžiku uvedení na trh. Proto se i letos děje to, co jsme mohli pozorovat v improvizované podobě před rokem. Klasický takt, kdy je potřeba představit nějakou novinku v březnu a další zase v září, tu s námi bude ještě několik let. Díky tomu vám můžeme nabídnout přehled šesti zbrusu nových SUV, z nichž výrobci v nedávné době virtuálně sejmuli plachty.

Komerční sdělení
Výhry ve Virtuálním autosalonu

V prvním ročníku ankety Jarní autonovinka 2021, která je součástí Virtuálního autosalonu iDNES.cz, mohou čtenáři hlasovat do 31. 3. 2021 do 12:00. Z hlasujících vylosujeme 23 výherců - více se dočtete zde.
Pravidla soutěže najdete zde.

3x voucher na pneumatiky Pirelli v hodnotě 10 000 Kč

Celoroční pneumatiky Cinturato jsou vybaveny nejnovější technologií nejvyšší úrovně. Poprvé využívají takzvaný adaptabilní dezén − systém, kombinující vlastnosti směsi a konstrukce běhounu s cílem maximalizovat bezpečnost a všestrannost pneumatiky. Technologie Seal Inside a Run Flat, řidičům umožňují pokračovat v jízdě i v případě defektu. Dostupná je také varianta Elect určená pro elektrická a plug-in hybridní vozidla. Více informací najdete zde.

Zapůjčení 4 vozů na celý den ZDARMA od HoppyGo a 6 voucherů

Vyhrajte vybraný vůz na celý den zdarma včetně havarijního pojištění, nebo voucher v hodnotě 500 Kč na zapůjčení libovolného vozu.
Platforma pro sdílení aut HoppyGo nabízí více než 2 300 aut nejrůznějších značek. Vedle širokého výběru je velkou výhodou bezpečnost, rychlost a jednoduchost celého procesu výpůjčky. K zapůjčení stačí ověření dokladů.
Více na webu hoppygo.com.

5x nabíječka autobaterií Carface od Auto Kelly

Nabíječka v hodnotě 799 Kč automaticky rozpozná, je-li připojen 6V nebo 12V akumulátor. Ovládání je jednoduché a intuitivní. Cenu do soutěže věnovala značka Auto Kelly, celou nabídku autopříslušenství a náhradních dílů naleznete zde.

5x členství v iDNES Premium na půl roku

Vyhrajte členství v prémiovém klubu na 6 měsíců a získejte přístup ke stovkám exkluzivních článků, digitální předplatné z portfolia MAFRA, filmy a knihy zdarma a spoustu dalších skvělých výhod.
Více informací najdete zde.

Nissan Qashqai

Třetí generace Qashqaie se inspiruje menším modelem Juke. Přichází s výraznějším designem přídě, možností dvoubarevného lakování a také hodnotnějším interiérem. Nový Qashqai je součástí rychlé obměny nabídky SUV od Nissanu – v USA se v nedávné době představila i nová generace většího Rogue a pětimetrového Pathfinderu.

Ačkoliv je technický základ společný s odcházejícím modelem, novinka narostla všemi směry zhruba o tři centimetry. V zájmu snížení hmotnosti jsou přední blatníky, dveře a kapota z hliníku, páté dveře zase z kompozitních materiálů. Dohromady se touto cestou ušetřilo skoro 25 kg. Upravený skelet také vylepšuje výhled z místa řidiče.

Nabídka motorů rezignuje na někdejší pestrost. Diesel je věcí minulosti, na výběr budou jen dvě verze přeplňovaného čtyřválce 1,3 DIG-T (103 nebo 116 kW). V obou případech je motor nově doplněn o mild-hybridní 12V výpomoc, která zvyšuje hmotnost o 22 kg, ale také snižuje emise CO2 o čtyři gramy. Na výběr bude mezi manuální převodovkou a automatem CVT, u silnější verze bude k CVT volitelně dostupný pohon všech kol. Další možností je nový hybrid E-Power, který pohání přední kola elektromotorem o výkonu 140 kW. Energii bude brát z baterií, které za jízdy dobíjí přeplňovaný benzinový motor 1,5 l o výkonu také 140 kW. Jedná se o vylepšený a posílený pohon z menšího Note, který Nissan v Japonsku prodává už od roku 2017.

Honda HR-V

Nová generace městského SUV od Hondy přichází s kompletní proměnou designu i techniky. Zaoblený tvar karoserie s ostrými prolisy ustupuje nové formě s uhlazenými rysy a výrazně zahranacenou siluetou. Novinkou jsou nízké přimhouřené LED světlomety a rozměrná maska chladiče v barvě karoserie. Boky protíná jediný výraznější prolis, nad ním zůstává zachována klika zadních dveří skrytá do rámu okna.

Interiér si udržel unikátní koncepci zadních sedadel Magic Seats. Kromě sklopení vpřed nabízí i možnost zvednout sedáky a převážet tak i vyšší předměty. Palubní deska má podobně minimalistickou koncepci jako exteriér, sází však na spoustu ozdobných prvků a také neobvyklé ovládání výdechů klimatizace.

V souladu s plánem plné elektrifikace evropské nabídky Hondy do roku 2022 vsadí nové HR-V na hybridní pohon e:HEV. Bližší informace zatím Honda nezveřejnila, ale pravděpodobně půjde o kombinaci benzinové patnáctistovky se dvěma elektromotory, jako je tomu v technicky spřízněném Jazzu. O pohon se postará jeden z elektromotorů, další bude sloužit jako generátor elektřiny – spalovací motor v systému Hondy není po většinu času přímo spojen s koly.

Jinou verzi pro Evropu Honda nechystá, ostatně podobný hybrid (s benzinovým dvoulitrem) je nově jedinou možností i pro větší model CR-V. Atmosférická patnáctistovka i její přeplňovaná verze jsou tedy od letošního podzimu, kdy se HR-V začne prodávat, věcí minulosti.

Hyundai Bayon

Korejská značka už jednoho zástupce mezi malými SUV má, model Kona. Přesto po jeho bok míří další, zbrusu nový Bayon. Jde o nepatrně menší model s jednodušší technikou a výraznějším zaměřením na městské prostředí. Délka 4180 mm jen o 25 mm zaostává za Konou, nepatrně kratší je i rozvor. Hlavním rozdílem je tak nižší stavba karoserie a o palec menší velikost kol. S výškou 1,49 metru je střecha Bayonu o pět centimetrů blíž silnici než u Kony a už o mnoho nepřesahuje klasické hatchbacky. Přesto se Hyundai chlubí velkorysým objemem kufru 411 litrů.

Hyundai Bayon

Značné rozdíly jsou v designu. Bayon je štíhlejší, rozhodně ale není konzervativnější. Hyundai aktuálně jede na vlně výrazného designu, a tak i nový model sází na extravagantní pojetí. Značně se liší provedení interiéru. Bayon má přísně horizontální členění palubní desky, která je prakticky shodná s hatchbackem i20. Klasický model připomínají i některá řešení zvenčí, například pojetí zadních světel, nebo nabídka motorů.

Zatímco u Kony přeplňovaný tříválec 1,0 T-GDi o výkonu 88 kW představuje základ, zde jde o vrchol nabídky, stejně jako v i20. Na výběr bude mezi konvenčním a mild-hybridním provedením a manuální nebo dvouspojkovou převodovkou. Zájemce o diesel, přeplňovaný čtyřválec, plnohodnotný hybrid nebo elektromobil u Hyundaie uspokojí Kona. Bayon naopak nabídne méně náročným jako základ atmosférický motor 1,2 l o výkonu 62 kW.

Lexus NX

Nejprodávanější model Lexusu v Evropě vyhlíží po osmi letech novou generaci. Zatím se oficiálně nepředstavil, automobilce ale uniklo video, které ukazuje prakticky vše. Z něj je zřejmé, že revoluce se nechystá, novinka však dostane svalnatější proporce a sportovnější vzhled. Přední nárazník dostane uhlazenější tvary a zbaví se samostatných světel denního svícení. Vzadu dojde k efektivnímu propojení koncových světel.

Technicky bude Lexus NX opět odvozen od Toyoty RAV4, tentokrát však aktuální generace. To znamená přechod na modulární platformu TNGA a rozšíření nabídky motorů. Ta je zatím zahalena tajemstvím, je ale známo, že se chystá nový verze NX 450h+. V jejím případě by mělo jít o obdobu nového 300koňového plug-in hybridu z RAV4. Klasický full hybrid se přejmenuje na NX 350h a i nadále se počítá také s atmosférickým dvoulitrem NX 200.

Lexus NX

Výraznou změnou projde interiér. Dosud Lexus spoléhal na relativně malý širokoúhlý displej na vrchu palubní desky s ovládáním přes panel na středovém tunelu. Nové NX dostane velkou 14palcovou dotykovou obrazovku, která je spojená s ovládacím panelem klimatizace, podle všeho s kapacitními tlačítky.

Kia Carnival

Kia Carnival

Velké MPV se z Evropy vytratilo už v předchozí generaci v roce 2014. V USA a na dalších trzích ale pokračuje dále a nyní přichází nová generace. Ta se přizpůsobuje aktuálním trendům, a tak v maximální možné míře připomíná SUV. Ačkoliv se drží klasických postupů MPV, například si zachovává boční posuvné dveře, s plochou kapotou motoru, výraznými lemy blatníků a geometrickými tvary připomíná Ford Explorer nebo velká SUV Sorento a Telluride přímo od Kie. Carnival je mimochodem jedním z prvních aut, které od počátku dostane nové logo Kie.

Uvnitř nový Carnival nabídne tři řady sedadel se sedmi nebo osmi místy. Palubní deska ale také mnohem více reflektuje styl sesterských SUV. Zajímavostí je osazení interiéru mikrofony, které usnadňují posádce dorozumívání, respektive zlepšují srozumitelnost řeči. Něco podobného má ve výbavě i Škoda Kodiaq, nový Carnival k tomu přidává možnost pomocí tlačítka dávat multimediálnímu systému hlasové pokyny i zezadu.

Nová generace využívá platformu N3 použitou už u nového Sorenta. O pohon se postará přímovstřikový motor 3,5 l V6 z nové řady Smartstream. O dvě deci větší objem a nová technika vedou ke zvýšení výkonu z 206 na 216 kW, točivý moment vzrostl z 336 na 362 Nm. Standardem bude osmistupňový automat.

Mitsubishi Outlander

Nový Outlander je prvním Mitsubishi, které využívá modulární platformu aliance Renault-Nissan, jejíž je Mitsubishi od roku 2016 součástí. Design vychází ze studie Engelberg Tourer, která se představila před dvěma lety na ženevském autosalonu. V útrobách je technika Nissanu Rogue, což je americká verze X-Trailu. To znamená benzinový 2,5litrový motor a převodovku CVT, volitelný pohon všech kol s hydraulicky ovládaným připojováním zadní nápravy SAWC ale pochází od Mitsubishi.

Mitsubishi Outlander

Design je extravagantní, což je pro aktuální produkci Mitsubishi typické. Vnější rozměry zůstávají zachovány, s výjimkou o pět centimetrů širší karoserie i rozchodu kol. Výrazným způsobem však narostla využitelná délka interiéru, který i nadále nabídne možnost tří řad sedadel. Výraznou změnou je nové pojetí palubní desky, které vzdáleně připomíná Mazdy.

Počítá se i s plug-in hybridním pohonem, který však při uvedení na trh nebude k dispozici. Než bude do alianční platformy zabudována unikátní technika Mitsubishi, bude se nový model vyrábět souběžně s tím současným. Po představení nového Outlanderu s dobíjením ze zásuvky připadá do úvahy uvedení na evropské trhy, ačkoliv zatím stále platí záměr značky se z EU postupně stáhnout.


Autonovinka roku