Lidé chtějí zpět peníze za odtah auta

  10:36aktualizováno  10:36
Třináct set korun za odtah, 150 korun za první den stání na odstavném parkovišti, 200 pak za každý další den. To jsou počty, jež mají vryty do paměti stovky pražských řidičů, jimž strážníci odtáhli auto.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

A je pravděpodobné, že další k nim s příchodem podzimu, kdy opět vyjíždějí do ulic čisticí vozy silničářů, přibudou. Každým rokem se totiž plní odstavná parkoviště auty, která nestihli jejich majitelé včas přeparkovat.

"A to přesto, že značku zákaz zastavení s datem a časem, umisťujeme na ulici sedm dní před začátkem blokového čištění. Je to dle zákona,“ tvrdí mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek.

"Pokuta rostla a já to nevěděl“
Majitelé aut mnohdy vyčítají strážníkům, že jim o odtažení vozu neřekli. "Až za pět dnů jsem zjistil, že mi auto odtáhli a že je na odstavném parkovišti. S pokutou jsem se smířil, ale vadí mi, že mi to neoznámili a účtovali dalších 200 korun za každý den,“ zlobí se Václav Bicek z Barrandova, který prý jezdí vozem minimálně, a tak si značek nevšiml.

Nyní uvažuje o tom, že se obrátí na soud. "Že mu nedali vědět, je neetické. Do problémů se tak mohou kvůli nevědomosti dostat hlavně víkendoví řidiči. Jako právník ale musím říci, že u soudu by se stížností neuspěli,“ míní advokát Jan Černý.

"Bylo by slušné, kdyby dal provozovatel parkoviště vědět alespoň těm, jejichž auta stojí na parkovišti víc dnů,“ doporučuje právník.

Řidiči také navrhují, aby silničáři s předstihem házeli lidem do schránek letáčky s informací, kdy se jejich ulice bude čistit.

Technická správa komunikací to však odmítá s tím, že řidiče informuje dostatečně. "Harmonogram čištění je na našich webových stránkách a dostávají ho i všechny radnice, které ho pak umisťují na své weby i do svých novin. Ty jsou distribuovány do všech schránek,“ tvrdí Mrázek.

"Čištění komunikací se navíc opakuje každoročně přibližně ve stejných termínech a ve stejných lokalitách. Lidé to musí čekat,“ podotýká Eva Kubátová z magistrátu.

Nárok na vrácení peněz mají pouze ti, kdo doloží, že se o čištění komunikace neměli možnost dozvědět.

Majitelům aut, kteří byli na dovolené, na služební cestě nebo v nemocenské péči, musí úřad pokutu i poplatky spojené s odtahem odpustit. V těchto případech však musí člověk svou nepřítomnost dokázat.

Vzkaz od magistrátu: Na dovolenou jen s cestovkou
"Žadatel musí věrohodně doložit, proč nemohl vozidlo přemístit – přinést potvrzení od lékaře o hospitalizaci v nemocnici nebo o závažné nemoci. Doklad od cestovní kanceláře, že byl v té době na dovolené mimo své trvalé bydliště, nebo od zaměstnavatele o pracovní cestě,“ popisuje mluvčí správy silnic Tomáš Mrázek.

Smůlu mají naopak ti, kteří o auto přijdou v době, kdy tráví dovolenou například na chatě nebo u známých. "Stížnosti uznáme za opodstatněné v případě závažných důvodů. Ale pokud jde o dovolenou, tak to evidentně nikoli,“ dodává Eva Kubátová z tiskového oddělení magistrátu.

Od začátku roku se na silničáře s tímto požadavkem obrátilo přes čtyři sta lidí. "Více než polovině jsme vyhověli,“ tvrdí Mrázek.

Naopak bez šancí jsou ti, kteří se vymlouvají, že značka se zákazem stání v ulici nebyla. Od začátku roku přišlo na adresu Technické správy komunikací šestadevadesát stížností tohoto druhu, úředníci však nevyhověli ani jedné z nich.

"Lidé to v tomto případě spíše zkoušejí, ale my všechno fotograficky zdokumentujeme. Den a místo umístění značek, jejich pravidelné kontroly a tak. Prokázat neoprávněnost stížnosti je velmi snadné,“ říká Mrázek. Šest řidičů se obrátilo i na odbor stížností magistrátu, ale ani oni neuspěli.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Vídeň zastavila testy autonomních minibusů, nabourala do něj chodkyně

Autonomní mikrobusy Navya testuje vídeňský dopravní podnik.

Konsorcium auto.Bus – Seestadt už několik měsíců testuje ve Vídni provoz dvou malých minibusů bez řidiče. Jeden z nich...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

Najdete na iDNES.cz