Když má auto volant na špatné straně. Pravostranné řízení v Rusku nechtějí

  15:11aktualizováno  15:11
Divoký dovoz aut s řízením vpravo do Ruska bude muset brzy skončit. Moskevská vláda se rozhodla zakročit proti vozům dováženým především z Japonska, které jsou rozšířené hlavně na ruském Dálném východě.

O návrhu ministerstva průmyslu a energie bude vláda jednat ve čtvrtek a řidiči už na tento den oznámili protestní akce.

Dovozci automobilů odhadují, že v celé Ruské federaci nyní jezdí asi 1,28 milionu vozů s řízením napravo.

Okolo 95 procent z nich využívají řidiči na východní Sibiři. Japonská auta s volantem na „špatné straně“ jsou však k vidění i v ulicích Moskvy.

Jen v loňském roce bylo do Ruska dovezeno okolo 160 tisíc takových automobilů, převážně ojetých.

Pravostranné řízení? U nás NE!

Podle zákona 56/2001 Sb. o podmínkách provozu na pozemních komunikacích a vyhlášce ministestva dopravy 341/2002 musí mít vozidlo, které je schvalováno do provozu na pozemních komunikacích, řízení na LEVÉ straně vozidla (příloha 1, část 14). Výjimku mohou dostat veteráni a krátkodobě také auta diplomatů.

Víte že...
V letech 1968 - 1969 se zpět do Českosloveska vrátila dodávka několika stovek Škodovek 1100 MB, určená pro britský trh.

Škoda 1100 MB byla posledním modelem mladoboleslavské automobilky, který bylo možné přestavět na levostranné řízení.

"Britská série MBček" pak dostala výjimku a byla prodávána na československém trhu. Případný zájemce si také mohl nechat auto přestavět na levostranné řízení, přestavba ve své době vyšla přibližně na 7 000 Kčs, říká Eduard Masařík z ministerstva dopravy.

Podle úředníků jsou vozy s řízením vpravo nebezpečnější a je nutné je dostat ze silnic.

„Opravdu si myslíte, že na Dálném východě je víc dopravních nehod než v evropské části Ruska? Problém není v autech, ale v řidičích,“ reagoval v listu Vědomosti dopravní policista.

„Zakázat dovoz takových aut do Ruska není možné,“ vysvětlil úředník ministerstva ekonomického rozvoje. Podle něho se spíš úřady budou snažit používání těchto automobilů omezit.

Vozy s řízením napravo by například nemohly projít povinnými technickými kontrolami a jejich majitelé by měli povinnost přestavět systém řízení na normální variantu. To však podle tisku přijde na několik tisíc dolarů.

Další variantou je, že tato auta - v Rusku přezdívaná „japončíci“ - prostě dopravní policie odmítne registrovat a nevydá pro ně poznávací značky. Místo levných japonských aut by se v takovém případě na ruském trhu zřejmě prosadily korejské a čínské automobily.

Někteří ruští poslanci však připomínají, že podobnou snahu už měl před lety někdejší premiér Viktor Černomyrdin. „Ale uskutečnit takový krok, aby se od nás neodtrhl Dálný východ, to je nemožné,“ podotkl poslanec Viktor Pochmelkin.

Čtěte také: Jízdu aut vpravo nezavedli Němci

Pravostranné řízení v Toyotě Yaris

Autoři: , ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Podle českého vesmírného architekta budeme cestovat Muskovým telegramem

Vizualizace terminálu pro hyperloop na pražském Opatově

Z Prahy do Brna za 20 minut, i tak by se mohlo za pár let cestovat. Potrubní doprava nahradí na krátkých vzdálenostech...

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Najdete na iDNES.cz