Neděle 6. prosince 2020, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 6. prosince 2020 Mikuláš

Kapesní OVO na setrvačník. Český smart do výroby nedojel kvůli nehodě

Zatímco v 60. letech minulého století jezdil nejznámější český automobilový konstruktér a designér Václav Král v americkém křižníku Chevrolet Bel Air, o dvacet let později dospěl v přesvědčeného ekologa, kterého "znepokojuje, že ve dvoutunových autech sedí jen jedna osoba". Vizionářské Královy studie připomíná nová kniha Designér, který chtěl změnit svět.

Městský elektromobil OVO od Václava Krále | foto: Archiv Věry Králové

Píše se rok 1996 a Václav Král spěchá na jednání do plzeňské Škodovky. Na sedadle spolujezdce má výkresy miniaturního dvoumístného vozíku, který z dnešního pohledu nápadně připomíná městský bestseller Smart. A stejně jako autor smartu Nicolas Hayek i Král zastává názor, že malé auto do města by mělo mít víc než jen spalovací motor. Proto navrhuje také elektrickou variantu, která by využívala energii ze setrvačníků.

Městský elektromobil OVO od Václava Krále

První Králův návrh minivozíku OVO z roku 1992. Auto měří přesně 2,5 metru. Stejně, jako pozdější smart

Na jednání s šéfem plzeňské Škody Lubomírem Soudkem o budoucnosti jeho projektu už Václav Král nedojede. Na kluzké silnici dostane smyk a z následků havárie se zotavuje dlouhé měsíce.. Když pak Škodovka upadá do finančních problémů, je zřejmé, že minivůz s názvem OVO se v ejpovické továrně nikdy vyrábět nebude.

Městský elektromobil OVO od Václava Krále

Městský elektromobil OVO z roku 1994 připomíná smarta ještě víc. Téhož roku zakládá Nicolas Hayek společnost Micro Compact Car, která minivozítka Smart začne za pět let vyrábět.

To Nicolas Hayek je se svým smartem úspěšnější. Jeho nápad nakonec koupí německý Mercedes a v roce 1998 rozjíždí výrobu. Více o Nicolasu Hayekovi čtěte TADY. Smart možná mohl být český, Král se podle vzpomínek pamětníků s tvůrcem miniautomobilu začátkem devadesátých let dokonce setkal - více čtěte ZDE

Minivozík OVO je pouze jedním z mnoha Králových projektů, které se nedočkaly realizace. Už proto není kniha o životě a tvorbě slavného designéra, z pera jeho ženy Věry Králové, vždy veselým čtením. Je však zajímavým svědectvím o době a firmách, pro které Václav Král pracoval.

I když byl asi jediným Čechem, který dokázal postavit auto od návrhu designu až po jeho technické řešení, po většinu svého života se potýkal s nedostatkem peněz. "Projekty, které se synem a zeťem vytvořili od roku 1990 pro české firmy Tatra, Avia, Praga, Jikov, Roudnické strojírny, Škoda ČKD nebo nově vzniklou firmu Caster, by vydaly na několik knih. Tisíce hodin přemýšlení a práce, které nedostali zaplacené vůbec nebo jen symbolicky," popisuje Věra Králová.

Zajímavé jsou i vzpomínky spolužáků z Průmyslové školy automobilní a letecké v Mladé Boleslavi. Na konkrétních příkladech ukazují Králův mimořádný talent. Líčí jej však také jako prudkého řidiče, se kterým bylo o strach sednout na jeden motocykl. A také jako vášnivého závodníka. "Já nechci mít auto, se kterým budu denně jezdit do práce. Já chci mít auto, se kterým budu aspoň jednou týdně závodit," svěřil se v mládí Jaroslavu Šebestovi.

Škoda ShortcutŠkoda Shortcut

Škoda Shortcut - Elektrického favorita se zkrácenou karosérií vyrobil v roce 1990 Václav Král pro švýcarského zákazníka.

S postupem let však Král dospěl k přesvědčení, že "k přepravě z místa A do místa B stačí jen zlomek výkonu dnešních automobilů". Pozoruhodné je především jeho "tříkolkové" období z konce 80.a začátku 90. let. Šestkrát se zúčastnil závodů Ekon o nejnižší spotřebu, kdy jeho experimentální tříkolka s motorkem Cucciolo z roku 1946 ujela na jeden litr benzínu 240 kilometrů.

Tříkolka pro firmu Laurin & Klement

Tříkolka pro firmu Laurin & Klement z roku 1990 si měla vystačit se třemi litry paliva.

V roce 1990 navrhl Král pro obnovenou značku Laurin & Klement tříkolku pro běžný provoz. Jezdit měla na upraveném podvozku z Volkswagenu Polo - díky aerodynamické karoserii (cx = 0,17) i nízkému valivému odporu pneumatik měl stroji k rychlosti 160 km/h postačit jen motor s výkonem 45 koní a tři litry paliva na sto kilometrů. Ani jednomu z nejpozoruhodnějších Králových projektů se však nevyhnula smůla. Firma záhy skončila a z pozoruhodné tříkolky zůstala jen maketa.

Ekotříkolka Václava Krále

Svou experimentální tříkolku posílal Král do ekologických soutěží. Se čtyřicet let starým motorem ujela na litr benzínu 240 kilometrů

ukázka

Když Venca dělal maturu, tak na potítku, místo aby se připravoval, maloval karikatury celé zkušební komise. U zkoušek potom kantorovi řekl, že to, co nás učil on, platilo pro první Benzův motor a parní stroje a že dnešní vysokoobrátkové motory se chovají jinak. A přesvědčil maturitní komisi, že má pravdu. Nakonec jim rozdal jejich karikatury a komise zůstala v němém úžasu.

Vzpomínka Jana Astera na Václava Krále z knihy Designér, který chtěl změnit svět

Designér, který chtěl změnit svět - kniha o Václavu Královi

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Slováci slibují elektromobilům revoluční baterii, vyrobí ji příští rok

Baterie pro elektromobily Nissanu

Slovenská firma InoBat Auto představila prototyp baterie pro elektrovozidla, s hromadnou produkcí...

Chceš SUV? Zaplať tučnou pokutu. Francie vyrazila proti těžkým autům

SUV Komandant

Chceš jezdit velkým autem? Zaplať. A je jedno, jestli to má být Volkswagen Touareg nebo ekologický...

S požáry elektromobilů budou patálie, vzniká při nich spousta jedů

Švýcarská laboratoř zkoumala látky, které vznikají při požáru akumulátorů pro...

VIDEO Co se stane, když v tunelu nebo v podzemní garáži vzplane elektromobil? Touto otázkou se zabývali...

Elektrovozy dorovnávají náklady na provoz klasická auta, v Česku to neplatí

Škoda Enyaq iV

VIDEO Nákupní cena vozu je jedna věc, druhá jsou celkové náklady na jeho provoz a vlastnictví....

Musk slibuje levnější baterii bez přehřívání. Změnil jí kontakty

Pohled shora na strukturu nového článku, kterým chce Tesla zjednodušit a...

Velké plány má Elon Musk a automobilka Tesla, kterou založil. Se svým týmem se snaží zlevnit a...

Elektrohyundaie s novou značkou: Ioniq dovede parádní koncepty do výroby

Hyundai založila novou značku elektromobilů Ioniq

VIDEO První ioniq ukázal Hyundai v roce 2016, futuristicky tvarovaný liftback se představil se třemi...

Elektroaut se letos v Česku prodalo už 1477, vede Citigo iV

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

VIDEO Prodej elektromobilů na českém trhu se za osm měsíců meziročně téměř ztrojnásobil na 1 477 vozidel....

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Vzpomínky z pekla: Divoké devadesátky za volantem funící odtahovky

Kdo si devadesátky pamatuje, ten je neprožil, říká stará pravda o propařené první dekádě po sametové revoluci. Ke...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

Británie zakáže kamionům a autobusům jízdu na starých gumách

Velká Británie plánuje úplný zákaz používání starších pneumatik na vybraných motorových vozidlech. Počítá s tím novela...

Další kolo boje o moc v koncernu VW. Diess nasazuje za elektromobilitu krk

Koncern Volkswagen prochází největšími změnami za svou historii. Jednoho z největších výrobců aut na světě, který...

Česko plánuje vydat na podporu elektromobility až třicet miliard

Česko by v příštích letech mohlo vynaložit na podporu rozvoje ekologického automobilového sektoru, tedy tzv. čisté...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Prožil jsem jedno z nejkrásnějších období s milovanou ženou, říká Langmajer

Jiří Langmajer (54) už je přes rok ženáč. Po boku manželky Adély Gondíkové (47) je herec spokojený, pochvaluje si život...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...