Kamiq vyrábí Škoda v Mladé Boleslavi, je to 2. největší automobilová továrna v...

Kamiq vyrábí Škoda v Mladé Boleslavi, je to 2. největší automobilová továrna v Evropě a 5. největší na světě. | foto: Škoda Auto

Škoda kvůli Ukrajině přeruší výrobu scal a kamiqů, došly kabely

  • 24
Škodě Auto hrozí, že bude muset zastavit výrobu modelů Scala a Kamiq. Důvodem je, stejně jako u elektrického Enyaqu, výpadek dodávek elektrických svazků od dodavatele z válkou zmítané Ukrajiny. Uvedl to vedoucí komunikace Škody Tomáš Kotera. Firma podle něj v současnosti hledá řešení, jak si kabelové svazky do aut zajistit.

Modely Scala i Kamiq se stále v Mladé Boleslavi vyrábějí, ale zastavení produkce je podle informací ČTK otázkou dnů, až dojdou již vyrobené díly. Loni automobilka vyrobila 48 200 vozů Scala a 120 700 vozů Kamiq. Zároveň dodala zákazníkům 44 700 elektromobilů Enyaq.

„Globální dodavatelská síť koncernu Volkswagen, která obsahuje více než 40 000 dodavatelů, zahrnuje také řadu dodavatelů na západní Ukrajině. Vzhledem k současné situaci v tomto regionu může dojít k narušení dodavatelského řetězce. To může vést k úpravám výrobních programů v jednotlivých závodech koncernu,“ uvedla v uplynulém týdnu automobilka a dodala, že řešení nastalé situace má na starosti speciální expertní tým koncernu VW.

Největší nouze je aktuálně o kabelové svazky, které tvoří jakousi neurologickou síť vozu, v jednom moderním autě je až pět kilometrů kabelů. Podle specializovaného magazínu Automotive News pokrývá Ukrajina zhruba 7 % dodávek kabelových svazků pro automobilky v Evropské unii. Jejich výrobou se zabývalo až 38 závodů s přibližně 60 tisíci zaměstnanci.

Od minulého týdne stojí výroba elektrické Škody Enyaq iV kvůli výpadku dodávek kabelových svazků z Ukrajiny. „Jedním ze scénářů je případná realokace postiženého ukrajinského dodavatele do ČR,“ řekl Tomáš Kotera. To by podle něj v praxi znamenalo přestěhovat z Ukrajiny technologii i zaměstnance, kteří svazky vyrábějí. U nich by bylo potřeba zajistit pracovní povolení a další formality, včetně ubytování jejich rodin v České republice.

Škoda uvádí, že má na Ukrajině tři přímé dodavatele a dva další dodávající v režimu just-in-sequence (pokročilá varianta systému just-in-time s dodávkami dílů přímo na výrobní linku a minimem skladových zásob).

„Pro Evropu se skladová zásoba dle konkrétní dílové reference pohybuje v rozmezí 6 až 25 pracovních dní v závislosti na konkrétním dílu,“ upřesňuje automobilka.

Volkswagen oznámil, že z důvodu nedostatku komponentů do odvolání pozastavuje objednávky na plug-in hybridní verze modelů Volkswagen Golf, Tiguan, Passat, Arteon a Touareg. Čtěte více.

Škoda Scala

,