Jaromír Jiřík | foto: Michal Sváček, MAFRA

Nejhorší a největší nepřítel závodníka je jeho ego, říká sportovní lékař

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Sám se sportu v mnoha různých oblastech věnoval na vrcholné úrovni, i když nejvíce u něj převládá motorsport. Rukama mu prošla celá řada špičkových sportovců, především pak závodníků, a stará se o jejich fyzickou i psychickou přípravu. Během prázdnin jsme se s Jaromírem Jiříkem potkali na zajímavé popovídání.

Velice laický názor na závodění je, že není nijak namáhavé, když se závodníci v autě jen vozí. S tím ovšem nekoresponduje fakt, že po závodě z auta vystoupí zpocení, ani fakt, že piloti F1 při závodě vypotí zhruba pět litrů tekutiny. Jak to tedy s tou náročností závodění je?
Ano, to je zažitý názor, že jezdec jen sedí a točí volantem. Když jsem vstoupil do tohoto prostředí, změřil jsem průměrnou tepovou frekvenci některých GT jezdců. Tomáš Enge byl v té době nějakým způsobem trénovaný a jeho tepová frekvence byla v rozmezí 134–140 tepů za minutu. To samé měření jsem udělal u tzv. gentleman drivera a ten měl průměrnou tepovou frekvenci 176! Každý, kdo chodí do posilovny nebo si zaběhat, tak si to umí trochu představit. A když si vezmete, že pilot, který jede stint dlouhý 1:10–1:20, by měl mít průměrnou tepovou frekvenci 170 tepů za minutu, asi pochopíte, že tam už o nějakou fyzickou práci jde.(smích)

Závodění je jednak náročné na oběhový systém, ale když uvážíte, že v zatáčkách jsou běžně přetížení 2,5–3 G a hlava jezdce v průměru váží 7 kg, je to slušná zátěž na krční svaly, na ramena atd. K tomu musíte točit volantem, a i když mají dnešní závodní auta posilovače, tak když pneumatika přilne k asfaltu, tak je tam určitý odpor. Několikrát jsme to měřili a na zatočení musí pilot na volantu vyvinout sílu odpovídající 12,5 kg. Při řazení klasickou sekvenční převodovkou – tak, aby došlo k rychlému přeřazení – musí jezdec vyvinout sílu odpovídající zhruba 40 kg. A pak jsou tu brzdy, a když pilot například u GT vozu nezatlačí na pedál silou 130 kg, auto nebrzdí tak, jak by mělo. A to už se pohybuje v zátěžích, které používají kulturisti, akorát je nepoužívají tak dlouho.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se