Sobota 16. ledna 2021, svátek má Ctirad
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 16. ledna 2021 Ctirad

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

  7:17
Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou E-GMP koncernu Hyundai Motor Group přijede nová generace elektromobilů.

Zatímco koncern PSA a automobilka Renault se vydaly cestou modulárních platforem přizpůsobitelných jak pro čistě elektrické, tak hybridní modely, Volkswagen staví nové elektromobily rodiny ID.X a Škoda svůj Enyaq iV na čistě elektrické platformě MEB. Stejnou cestou se nyní vydává Hyundai Motor Group (HMG) s platformou E-GMP, na které budou postaveny nové elektromobily značek Hyundai, KIA a Genesis. Jako první s ní přijede v příštím roce SUV Hyundai Ioniq 5.

Úplně nový akumulátor a powerbanka na kolech

Součástí nové platformy je trochu překvapivě úplně nový akumulátorový systém. Jednotlivé moduly nejsou tvořeny válcovými, ale plochými články, které podle HMG umožnily zvýšit hustotu uložení energie v modulu a také snížily počet dílů, ze kterých se modul skládá. Zároveň bylo přepracováno kapalinové chlazení, které si bude muset poradit s vysokým teplem, které při superrychlém nabíjení vzniká.

Moduly akumulátoru budou stejné pro všechny vozy a jejich počet instalovaný do bateriového pouzdra závisí na konfiguraci daného modelu, přesněji požadované kapacitě akumulátoru. Pouzdro je vždy ploché a pod podlahou vozidla, nemělo by tak dojít ke kompromisu v prostoru na nohy na zadních sedadlech, jak to bylo například u Kony. Naopak zde nebude středový tunel, podlaha bude ve vozidlech rovná. Technologie klimatizace a vytápění se přestěhovaly z kabiny do motorového prostoru, i to podle zástupců HMG přispěje k nadstandardnímu vnitřnímu prostoru a novým možnostem konfigurace interiéru u nových modelů.

Důležitou vlastností je vysoké napětí akumulátoru – 800 V, což je dvojnásobek standardu u většiny konkurence. Při napětí 800 V je stejný výkon přenášen menším proudem, než u 400V systému, mohou proto být použity vodiče s menším průřezem, čímž se ušetří na hmotnosti.

V praxi to bude znamenat, že na vhodně konfigurovaných nabíječkách budou nové vozy nabíjet vysokým výkonem i bez kapalinou chlazených kabelů (tj. například na některých hyperchargerech konfigurovaných na 75 kW pro stávající 400V vozidla, budete s E-GMP nabíjet plnými 150 kW, to zatím umělo jen Porsche Taycan) a u vysoce výkonných nabíječek budou některé konfigurace zvládat až 240 kW nabíjení. Za 5 minut tak doplníte energii na 100 kilometrů a 80 procent akumulátoru doplníte za necelých 20 minut.

Nová platforma E-GMP

Palubní „AC“ nabíječka bude třífázová a zvládne výkon až 11 kW, což dnes patří k dobrému standardu. Zajímavostí ale je využití invertoru i pro opačný směr toku energie, takzvaný režim V2L (vehicle to load). Vozidlo bude možné použít i jako zdroj energie například na chatě nebo při kempování, případně z něj bude možné nouzově dobíjet i jiné vozidlo. V tomto režimu má poskytnout 3,5 kW při 230 V, tedy trojnásobek, kterým dnes disponuje Honda E, a „strašněmocnásobek“ výstupů v jiných vozidlech.

Robustní podvozek a rychlý motor

Výhodou speciální elektromobilní platformy je zejména to, že se nemusí nijak ohlížet na potřeby mnohem rozměrnějšího a hmotnějšího spalovacího motoru. Zcela přepracovány tak byly deformační zóny, výztuhy jsou vedeny i v místě, kde by to u konvenčního pohonu nebylo možné. Prostor pro posádku by měl být mimořádně odolný, i proto, že podvozek má řadu prvků z extrémně vysokopevnostní oceli, která musí v případě vážné nehody ochránit i trakční akumulátor.

Škola elektromobility

Platforma počítá s maximálním výkonem motorů 600 kW a maximální rychlosti 260 km/h, využívá proto výhradně pětiprvkové zavěšení zadních kol a nově vyvinutou „Integrated Drive Axle“, tedy integrovanou hnací nápravu, u které jsou ložiska kol součástí hnací hřídele. Vysoké maximální rychlosti se zde dosahuje pomocí vysokorychlostního elektromotoru (max. otáčky motoru jsou o 70 procent vyšší než u předchůdců), využívá standardní jednostupňovou trvale zařazenou převodovku (pro stabilní redukci otáček).

Koncepce počítá s dvojicí elektromotorů, na každé nápravě bude jeden, přičemž bude kdykoli k dispozici náhon na všechna kola, ale systém bude umět mechanicky odpojit přední motor, a z auta tak vytvořit zadokolku.

Samotný motor má přepracovaný stator, ve kterém vodič cívky nemá kulatý, ale oválný (skoro hranatý) průřez, což zvyšuje efektivitu elektromotoru. Chlazení, které u předchozích generací zajišťoval kapalinový (vodní) okruh, je nyní olejové, a mimo chlazení navíc zajišťuje i mazání. Motor je integrován do jednoho bloku s převodovkou a elektrickým měničem.

První vozidla na platformě E-GMP by měla do Evropy dorazit ve druhém čtvrtletí příštího roku.

20. července 2020


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Hyundai Nexo je komfortní SUV, vodíkovým autům však chybí infrastruktura

Hyundai Nexo

K vodíkovým autům mnozí z nás upínají své naděje, že zbytek života neprostojíme ve frontách u...

Elektromobily jako novinka? Auta jezdila na elektřinu mnohem dříve

V současnosti je to velké a citlivé téma. Milovníci aut se všemožně bouří a...

Myšlenka auta poháněného elektřinou je stará jako automobilismus sám. Vlastně první auta byla spíše...

Norsko je první zemí světa, kde se nejvíc prodávaly elektromobily

Volkswagen ID.3 je v Praze.

Norsko se stalo první zemí světa, kde se prodalo víc elektromobilů než aut na benzinový, naftový či...

Výfuk má v elektrárně, často hoří a jiné největší mýty o elektromobilech

ilustrační snímek

Během deseti let by na českých silnicích mělo jezdit čtvrt až půl milionu elektromobilů. O žádné...

Elektromobilům v Česku už vládne Škoda. Získaly víc zákazníků než CNG

Elektrifikované modely Škody: plug-in hybridní Superb iV a plně elektrické...

VIDEO Rok 2020 se v Česku nesl definitivně ve znamení nástupu elektromobility. Ten je sice velmi...

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Nabíjecí stanice v ulicích Londýna

VIDEO Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím...

Kde nabíjet elektromobil? Nejlépe doma a všude, kde je příležitost

Škoda Enyaq u nabíječky sítě Ionity

Nabíjení elektromobilů funguje podle jiných pravidel než čerpání paliva do nádrží vozidel se...

  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

Dovolená snů pro autaře: pohodová jízda zakroucenými silnicemi do Alp

Zapomeňte na sbírání výškových rekordů na Stelviu nebo Grossglockneru. Alpy se dají za volantem užít už kousek za...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Výrobu aut po celém světě komplikuje nedostatek čipů, přednost mají mobily

Víc než rok od vypuknutí pandemie si nemoc covid-19 stále hledá způsoby, jak zasáhnout výrobce aut. Nejprve nový typ...

Škoda vyrobila kvůli covidu skoro o pětinu aut méně. Nejvíc propadla Fabia

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto loni dodala kvůli pandemii koronaviru meziročně skoro o pětinu aut méně....

VIDEO: S formulí po zasněženém zeleném pekle Nürburgringu

Legendární severní smyčka okruhu Nürburgring, slavná Nordschleife je sama o sobě velmi zrádná a pekelně náročná trať....

Utajený Čech, co stavěl nejlepší supersport, ladil audi a léčil se Itálií

Premium Byl u toho, když se z jednoduchých aut staly moderní stroje, jak je známe dnes. Dokonce vyvíjel a „učil jezdit“...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...

Zemřel zpěvák a kytarista David Stypka. Bylo mu 41 let

Ve věku 41 let zemřel zpěvák a kytarista David Stypka, který dlouhodobě bojoval s rakovinou slinivky. V roce 2017...