Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Baterie elektromobilů nejvíc ničí rychlé dobíjení a horko, ukazuje analýza

Životnost baterií je pro mnohé elektromobilisty i případné zájemce o elektrická auta velkým strašákem. Data společnosti Geotab však ukazují, že to s životností není tak dramatické. Některé situace škodí bateriím více, jiné zase méně. Překvapí, že třeba nájezd má na životnost jen minimální vliv.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
PP

Tak v Česku máme nyní tak 2-3 měsíce 30°C což podle článku autu nesvědčí, rychlonabíjení které bych u toho auta musel využívat tak 2x do týdne taky ne, zatěžování beterie rychlou jízdou na dálnici taky ne, zima tomu vadí taky.... Takže reálně budu po 3 letech provozu s mým způsobem používání kapacitu tak 60 až 70% takže mezi 4 a 5 rokem budu moci vyhlížet výměnu baterie abych auto mohl používat na to co potřebuji....

2 5
možnosti
VB

nebudou na takové kapacitě za 3 roky z jednoduchýho důvodu, protože s tím nebudeš jezdit

0 0
možnosti
Foto

Rychlé nabíjení je jen pro výjimečné situace, běžný způsob je pomalé nabíjení přes noc z domácí zásuvky. Jinak se elektromobil rozumně používat nedá. Ano, není to pro každého. Stejně tak není elektromobil vhodný pro toho kdo denně najezdí po dálnicích stovky kilometrů. Ale nikdo nikdy netvrdil že elektromobil má být pro každého, je to jen jedna alternativa z mnoha. Nikdo nikdy neřekl že cílem je aby po silnicích jezdily jen čistě bateriové elektromobily.

2 2
možnosti
PO

Ale tom se celou dobu hovoří, že by EV měly zcela nahradit spalovací auta, a tlak na snižování CO2 bude dál pokračovat. Díky tomu automobilky přistupují k k elktru, některé po hlavě jako VW, a někteří opatrně a jakoby vyčkávali co se bude dít, vlastně nikdo neví kolik se těch EV prodá. A jaky je či není zájem, a tohle komplikuje samozřejmě samotná použitelnost elektroauta, netvrdím že je EV nepoužitelné, ale je to přesně jak píšete, není to pro každého a nesouvisí to jen s cenou. Za prvé musíte mít možnost to nabíjet doma, což ale cca polovina obyvatel evropy, jinak řečeno potencionálních zákazníků nemá a za druhé hraje roli jak kdo auto používá. A o tom to celé je EV je dobře použitelné, ale za určitých podmínek, kdežto spalovací auto je prostě dobře použitelné vždy, tedy bez omezení, a to je ten rozdíl v užitné hodnotě.

0 0
možnosti
MK

Odborníci na to poukazují už delší dobu: obecně platí poučka, že po deseti letech provozu klesá kapacita baterií elektromobilů typicky zhruba na 80 procent původní hodnoty. A kdo se o baterii svého vozu dobře stará, dočká se i mnohem pomalejší degradace.

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/geotab-data-o-zivotnosti-baterii-elektromobilu.A200105_175048_automoto_vok

A jak to koresponduje s tim, ze "odbornici" tady v diskuzich maji jasno, ze zivotnost baterky je tak maximalne 2-3 roky?

2 2
možnosti
PO

No asi takhle,v teplejších zemích (s více než pěti dny přes 27°C) po stejné době kapacita klesne na zhruba 89 procent.

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/geotab-data-o-zivotnosti-baterii-elektromobilu.A200105_175048_automoto_vok , upřesnuji hovoři se tady o 4 letech, a to si myslím že ve střední evropě je mnohem více dnů přes 27 stupnů než 5. co teprve ta jižní evropa. A dále U aut, kde bylo rychlodobíjení použito byť jen třikrát měsíčně, už kapacita po čtyřech letech klesá k 85 procentům

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/geotab-data-o-zivotnosti-baterii-elektromobilu.A200105_175048_automoto_vok nedej bože že by jste nabíjel vicekrát, nota bene kombinace horka a rychlodobíjení,. Ono nejde o to že ta baterka klekne a nebude funkční, to je samozřejmě blbost, jde o to že si kouupím auto v ceně přes milion, s dojezdem dejme tomu 400km, tedy abych s tím mohl vyrazit i dál než kolem komína, jenže po 5 letech se mi z toho auta prostě úplně reálně může stát opravdu jen vozítko kolem komína. a tom je prostě neustále řeč, e-auto je fajn , ale jen za určitých podmínek, musíte mít možnost dobíjet doma a použití na kratší cesty. A jtaky nejlépe garáž aby to v létě nestálo na slunci, a jeětě aby no nestálo dlouho s plně nabitou baterii a nebo s vybitou baterii. :-)Zkrátka je to dobrý ale uživatelský komfort a vlastnosti jsou prostě lepší u spalováků a jejich plnohodnotná náhrada to za tím není.

0 0
možnosti

Dodejme, že situace je ještě o mnoho složitější a závisí na mnoha parametrech. Problém s rychlonabíjením mají hlavně auta, co nemají aktivní chlazení baterie. Konkrétně třeba Leaf. Což to auto značně degraduje, i když je to jinak dobré auto. Dále mají problém auta, co jsou parkována trvale na slunce a navíc třeba v nabitém či vybitém stavu, viz Kalifornie a Florida, některé EV mají problém už po 3 letech.

S tím rychlonabíjením je to ještě o to složitější, že v baterii probíhají čtyři jevy, které zkracují její životnost.

Mechanické poškození elektrod nebo rozlepení elektrod z pytlíkových článků. K tomu u aut zpravidla nedochází, baterie nejsou přetěžovány.

Nárůst pevného elektrolytu (SEI) na anodě. K tomu dochází hlavně při hlubokém vybití, v autě zpravidla nehrozí, protože málokdo jezdí do nuly a navíc baterie má BMS, která ji chrání před opravdu hlubokým vybitím.

Tvorba oxidů elektrolytu na katodě, která může vést k náhlé ztrátě kapacity. To je způsobeno ponecháním auta dlouhou dobu ve značném teple v nabitém stavu. Tesla to koriguje tím, že v případě navýšení teploty aktivuje chlazení baterie i u vypnutého auta a dělají to i další výrobci.

Pokovení povrchu anody lithiem, což je způsobeno rychlým nabíjením při nízkých teplotách, kdy materiály baterie ještě nemají dostatečnou vodivost. Tomu se zabrání poměrně snadno ohřátím baterie před rychlým nabíjením, nový patent ukazuje, že tomu lze jednoduše zamezit bez dalších škodlivých ohřátím baterie na 60–65 °C (opět, Tesla), přičemž po nabíjení se baterie zase prudce ochladí na nějakých 25–35 °C.

5 0
možnosti
VO

V24í49t 61O40ž73a18n80a

2. 3. 2020 12:09

Slovo dramaticky je příliš dramatické. Pod pojmem "kapacita baterií dramaticky klesá" si představuji něco mnohem horšího než je skutečnost.

1 0
možnosti
JK

J25a36n 83K45r65p21e23c

2. 3. 2020 9:09

Tak ještě i já si pamatují doby kdy se musela dopředu plánovat cesta i podle ročního období a aktuálního počasí, včetně vybavení pro stav nouze. Byla to doba skodaren a zigulu, trabantu a wartasu... Asi to chceme zpátky. Pohodlného automobilismu už bylo dost!

2 0
možnosti
VB

to já už nepomatuju, já jsem začal jezdit až na jaře v roce 1977 a to už se nic neplánovalo, jelo se kdy se jelo a na nic se nečekalo, s novým elektromobilem také nic plánovat nebudu, buď bude jezdit pohodlně kam budu potřebovat a nebo dám přednost autu se spalovacím motorem, ze svého pohodlí neslevím a výrobci se budou muset mým podmínkám na komfort a jízdní vlastnosti přizpůsobit

1 1
možnosti
DS

Je paradoxní, že v článku není brán ohled na to, že se vyvíjejí i baterie. Nemyslím si, že u toho BMW byl skok z 6% na 1,9% způsoben jen SW.

3 0
možnosti
PO

Tak jelikož dělali analýzu degradace baterek při určitém používání a za delší období, u současných elektroaut, tak to že e něco vyvíjí je informace nepoužitelná. A proč by jste nevěřil s tím i3? Všechny ty baterky jsou ve své podstatě jedno a to samé tedy Li články a to v čem se hlavně liší je právě v té elektronice.

0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!