Čtvrtek 30. června 2022, svátek má Šárka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 30. června 2022 Šárka

Extravagantní delfíni obsadili Tábor: Multiply na srazu

  10:44
Sochu bojovníka Jana Žižky obklíčilo o víkendu vojsko z Turína. Do centra historického města se sjelo 43 pozoruhodných fiatů.

Sraz Fiatů Multipla (Tábor, květen 2006) | foto: iDNES.cz

"To je ale hnusný auto," ulevila si asi padesátiletá paní, která procházela přes největší táborské náměstí. V přesile lidí, kterým se Fiat Multipla líbí, zní její odvážný soud jako provokace.

Ale multipláři jsou na podobné záchvaty upřímnosti zvyklí. "Musíte se na něj koukat jako na delfína. Pak se vám bude líbit,"obhajuje nekonvenční tvary fiatu Jiří Vaněk. Jeho rodina k němu přišla náhodou. "Narodilo se nám čtvrté dítě a náš focus kombi byl najednou k ničemu. Šestimístná multipla byla právě tak akorát."

Jiří Vaněk sehnal doslova na poslední chvíli ještě první verzi multiply před faceliftem. "V té době už byla nová, ale ta se mi vůbec nelíbila. Vypadá jako každé druhé auto."

"Už to není ono,"říká na adresu aktuálního modelu další účastník setkání, Pavel Fišer z Chrudimi. "Původní multipla byla extravagantní, ale právě takovou ji máme všichni rádi."

Se svou "delfíní" multiplou 1,9 JTD má najeto 205 000 kilometrů. "Problémy? Žádné jsem neměl," dušuje se. "Vlastně až teď,ale za to auto nemůže." Na táborský sraz chtěl Pavel Fišer přijet v nejlepší kondici. Proto nechal v pardubickém servisu vyměnit na motoru rozvodový řemen. "Chlapi to udělali tak šikovně, že jsem skončil po čtyřiceti kilometrech jízdy ," nešetří ironií.

Že je Fiat Multipla povedené auto, si myslí i prezident táborského Fan klubu Fiat Josef Koudelka, který historicky první setkání těchto vozů organizuje. "Všichni cpou sedadla vedle sebe, ale Italové posunou to prostřední o pár centimetrů dozadu. S vnitřním prostorem to udělá divy."

Hegemonii multipel tu a tam narušují i jiné modely fiatů a alfy romeo, jejichž majitelé předvádějí své krasavce s profesionalitou zkušených harcovníků. "Víte, že Fiat 500 je jediné auto, které můžete řídit už od sedmnácti let?," snaží se přilákat pozornost hloučku výrostků majitel dokonale zachovalé pětistovky.

"Multipla je auto individualistů, ale jen v Táboře jich jezdí asi dvacet," pochvaluje si místní vkus Josef Koudelka. Na setkání jich z celého Česka dorazilo čtyřicet tři. Aktuální model, který se zbavil kulatých světel a faldíku pod oknem, by se však dal spočítat na prstech jedné ruky.

Vůbec první multipla se ale objevila už v roce 1955, jako prodloužená verze Fiatu 600. I ta na sraz dorazila, ale spanilou jízdu Táborem si nakonec rozmyslela. Nejnovější generaci tu naopak zastupovaly hned dva exempláře na zemní plyn, které se k nám začaly dovážet teprve nedávno.

I když facelift podle většiny přítomných ubral multiple na kráse, na jejích přednostech vůbec nic nezměnil. "Je to neuvěřitelné auto. Při čtyřech metrech délky uveze pohodlně šest lidí a ještě vyšetří místo na kufr," shrnuje vlastnosti svého fiatu Jiří Vaněk. "Žádná jiná značka tohle neumí."

Specialista na prostor
Když Fiat  roce 1955 uváděl na trh populární model 600, souběžně s ním se objevila i verze Multipla. Na rozdíl od čtyřmístné šestistovky, která pobrala navíc už jen třicetikilové zavazadlo v symbolickém kufru nad přední nápravou, byla multipla podstatně prostornější. Na třech řadách sedadel uvezla až šest lidí, to vše při délce 3530, šířce 1450 a výšce 1580 milimetrů.


Multipla se v roce 1999 dostala do Muzea moderního umění v New Yorku (MOMA). V rámci výstavy aut pro příští století "Different Roads: Automobiles for the Next Century", která měla ukázat nové trendy designu a naznačit roli automobilů ve společnosti, se představilo osm automobilů, mimo multiply také Ford Ka, první generaci Toyoty Prius a experimentální GM EV1


Fiat Multipla z roku 1955

S výjimkou přední lavice se dala ostatní sedadla snadno složit. Na svou dobu byla multipla výjimečně všestranná a právem bývá označována za předchůdkyni dnešních MPV.

Z dnešního pohledu však byla první multipla zároveň extrémně nebezpečná. Při čelním nárazu chránil posádku jen ocelový nárazník, karosérie začínala jen několik centimetrů před čelním sklem.

První multipla byla v prodeji ve třech provedeních. Jako čtyř- až pětimístná verze, šestimístná a taxi. Ve výrobě zůstala po celou dobu produkce Fiatu 600, až do roku 1969.

K označení Multipla se automobilka vrátila v roce 1998. Auto s extravagantním vzhledem nabídlo opět místo pro šest cestujících, tentokrát ve dvou řadách po třech samostatných sedadlech.

Facelift karoserie z roku 2004 ohlásil konec designérských experimentů, nová multipla navíc v délce překonala čtyřmetrovou hranici, když se kvůli mohutnějším nárazníkům prodloužila z 399,5 na 409 centimetrů.

Autoři:
  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Rozvod, má prohra. Voříšek o synech, bohu Nedvědovi i bláznivé dietě

Premium Evropský titul, zlato se Spartou, reprezentační srazy v pověstném hotelu Praha i rady od idolu Pavla Nedvěda, ale taky...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

  • Další z rubriky

bZ4X jezdí lépe, než se pamatuje. První jízda elektrickou prvotinou Toyoty

Toyota dosud nedala dopustit na hybridní pohon, jenže když si Evropa už definitivně plánuje konec spalovacích motorů,...

Automobilová Tour de France obrazem. Když muzeum závodí, na plechy nehledí

Jeden z nejstarších automobilových závodů světa projel Francií napříč. Je to Tour de France, ale automobilová. Vždyť se...

Nový šéf Škody nastoupí v pátek, bude pokračovat v elektrifikaci značky

Klaus Zellmer oficiálně přebírá pozici předsedy představenstva Škody Auto. Doposud působil jako člen představenstva...

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....