Extravagantní delfíni obsadili Tábor: Multiply na srazu

  10:44
Sochu bojovníka Jana Žižky obklíčilo o víkendu vojsko z Turína. Do centra historického města se sjelo 43 pozoruhodných fiatů.
Sraz Fiatů Multipla (Tábor, květen 2006)

Sraz Fiatů Multipla (Tábor, květen 2006) | foto: iDNES.cz

"To je ale hnusný auto," ulevila si asi padesátiletá paní, která procházela přes největší táborské náměstí. V přesile lidí, kterým se Fiat Multipla líbí, zní její odvážný soud jako provokace.

Ale multipláři jsou na podobné záchvaty upřímnosti zvyklí. "Musíte se na něj koukat jako na delfína. Pak se vám bude líbit,"obhajuje nekonvenční tvary fiatu Jiří Vaněk. Jeho rodina k němu přišla náhodou. "Narodilo se nám čtvrté dítě a náš focus kombi byl najednou k ničemu. Šestimístná multipla byla právě tak akorát."

Jiří Vaněk sehnal doslova na poslední chvíli ještě první verzi multiply před faceliftem. "V té době už byla nová, ale ta se mi vůbec nelíbila. Vypadá jako každé druhé auto."

"Už to není ono,"říká na adresu aktuálního modelu další účastník setkání, Pavel Fišer z Chrudimi. "Původní multipla byla extravagantní, ale právě takovou ji máme všichni rádi."

Se svou "delfíní" multiplou 1,9 JTD má najeto 205 000 kilometrů. "Problémy? Žádné jsem neměl," dušuje se. "Vlastně až teď,ale za to auto nemůže." Na táborský sraz chtěl Pavel Fišer přijet v nejlepší kondici. Proto nechal v pardubickém servisu vyměnit na motoru rozvodový řemen. "Chlapi to udělali tak šikovně, že jsem skončil po čtyřiceti kilometrech jízdy ," nešetří ironií.

Že je Fiat Multipla povedené auto, si myslí i prezident táborského Fan klubu Fiat Josef Koudelka, který historicky první setkání těchto vozů organizuje. "Všichni cpou sedadla vedle sebe, ale Italové posunou to prostřední o pár centimetrů dozadu. S vnitřním prostorem to udělá divy."

Hegemonii multipel tu a tam narušují i jiné modely fiatů a alfy romeo, jejichž majitelé předvádějí své krasavce s profesionalitou zkušených harcovníků. "Víte, že Fiat 500 je jediné auto, které můžete řídit už od sedmnácti let?," snaží se přilákat pozornost hloučku výrostků majitel dokonale zachovalé pětistovky.

"Multipla je auto individualistů, ale jen v Táboře jich jezdí asi dvacet," pochvaluje si místní vkus Josef Koudelka. Na setkání jich z celého Česka dorazilo čtyřicet tři. Aktuální model, který se zbavil kulatých světel a faldíku pod oknem, by se však dal spočítat na prstech jedné ruky.

Vůbec první multipla se ale objevila už v roce 1955, jako prodloužená verze Fiatu 600. I ta na sraz dorazila, ale spanilou jízdu Táborem si nakonec rozmyslela. Nejnovější generaci tu naopak zastupovaly hned dva exempláře na zemní plyn, které se k nám začaly dovážet teprve nedávno.

I když facelift podle většiny přítomných ubral multiple na kráse, na jejích přednostech vůbec nic nezměnil. "Je to neuvěřitelné auto. Při čtyřech metrech délky uveze pohodlně šest lidí a ještě vyšetří místo na kufr," shrnuje vlastnosti svého fiatu Jiří Vaněk. "Žádná jiná značka tohle neumí."

Specialista na prostor
Když Fiat  roce 1955 uváděl na trh populární model 600, souběžně s ním se objevila i verze Multipla. Na rozdíl od čtyřmístné šestistovky, která pobrala navíc už jen třicetikilové zavazadlo v symbolickém kufru nad přední nápravou, byla multipla podstatně prostornější. Na třech řadách sedadel uvezla až šest lidí, to vše při délce 3530, šířce 1450 a výšce 1580 milimetrů.


Multipla se v roce 1999 dostala do Muzea moderního umění v New Yorku (MOMA). V rámci výstavy aut pro příští století "Different Roads: Automobiles for the Next Century", která měla ukázat nové trendy designu a naznačit roli automobilů ve společnosti, se představilo osm automobilů, mimo multiply také Ford Ka, první generaci Toyoty Prius a experimentální GM EV1


Fiat Multipla z roku 1955

S výjimkou přední lavice se dala ostatní sedadla snadno složit. Na svou dobu byla multipla výjimečně všestranná a právem bývá označována za předchůdkyni dnešních MPV.

Z dnešního pohledu však byla první multipla zároveň extrémně nebezpečná. Při čelním nárazu chránil posádku jen ocelový nárazník, karosérie začínala jen několik centimetrů před čelním sklem.

První multipla byla v prodeji ve třech provedeních. Jako čtyř- až pětimístná verze, šestimístná a taxi. Ve výrobě zůstala po celou dobu produkce Fiatu 600, až do roku 1969.

K označení Multipla se automobilka vrátila v roce 1998. Auto s extravagantním vzhledem nabídlo opět místo pro šest cestujících, tentokrát ve dvou řadách po třech samostatných sedadlech.

Facelift karoserie z roku 2004 ohlásil konec designérských experimentů, nová multipla navíc v délce překonala čtyřmetrovou hranici, když se kvůli mohutnějším nárazníkům prodloužila z 399,5 na 409 centimetrů.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

ANALÝZA: Krizi evropských automobilek živí Čína a elektromobilizace

Zhoršené prognózy společností Volkswagen, Stellantis a dalších výrobců automobilů vyvolávají obavy, že evropský automobilový průmysl zabředne ještě do hlubšího a delšího útlumu.

3. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...