Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropská komise rozhodne o náhradních dílech

  16:30
Český vicepremiér pro ekonomiku Martin Jahn lobboval u Evropské komise za exkluzivitu automobilek na výrobu autodílů. Komise má příští úterý rozhodnout, zda se trh s takzvanými viditelnými náhradními díly, jako jsou dveře, světla či karoserie, otevře všem výrobcům a nebude omezen výhradně na automobilky.

"Napsal jsem komisi jménem české vlády dopis, že to nepovažuji za vhodné, protože by to poškodilo zájmy našeho průmyslu," říká Jahn, za nímž přišli zástupci Škody Auto.

Komisař Frits Bolkestein, jenž má věc na starosti, říká, že větší konkurence přinese snížení cen pro spotřebitele. Podobný názor mají i zástupci malých výrobců.

Automobilky se však brání, že tak přijdou o velký byznys ve výši až 70 miliard korun ročně a budou muset propouštět.

Toho se bojí politici automobilových velmocí v Evropě včetně Česka.

Náhradní díl nemusí být originál

Jahn i automobilky argumentují tím, že zlevnění ceny dílů není vůbec jisté a neautorizovaní výrobci mohou vyrábět kapoty horší kvality, což ohrožuje bezpečnost.

Hrozí navíc, že výroba dílů se přesune za nejlevnější pracovní silou do Asie. "Tato výroba nyní zaměstnává v Evropě 50 tisíc lidí," říká Ivan Hodač, šéf Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA).

Otevření trhu by se týkalo 16 zemí unie. V Česku a dalších devíti státech již konkurence ve výrobě dílů existuje.

Kampaň ECAR varuje před monopolem na trhu náhradních dílů

PRAHA 1. září (ČTK) - Evropská kampaň za osvobození trhu s automobilovými
díly (ECAR) varuje, ze pokud Evropská komise neuvolní trh s náhradními díly
do aut, vznikne na něm monopol automobilových výrobců. Zároveň bude značné
části z 1,2 milionu lidí, kteří žijí z opravárenského průmyslu, hrozit
ztráta zaměstnání, uvedl ECAR v dnešní tiskové zprávě.

Evropská komise bude rozhodovat o přijetí takzvaného opravárenského dodatku
8. září. Ten se týká viditelných náhradních dílů, tedy plechových součástí
karoserie, vnějšího osvětlení a autoskel. Komisař pro vnitřní trh Frits
Bolkestein chce změnit zákony tak, aby nebylo možné pomocí patentové ochrany
vylučovat konkurenci z trhu náhradních dílů. Evropské automobilky jsou proti
a tvrdí, že tento krok poškodí evropskou ekonomiku.

V současné době umožňují Británie, Irsko, země Beneluxu, Španělsko, Itálie,
Litva a Maďarsko nezávislým společnostem vyrábět náhradní díly do aut.
Zákony Francie a Německa to naopak zakazují. Pokud EK dodatek neschválí,
bude platit současný stav, kdy jakýkoli výrobce náhradních dílů musí dodávat
pouze výrobcům automobilů, kteří dál řídí jejich prodej.

Výrobci automobilů jsou proti dodatku. "Myslíme si nadále, že je to špatný
návrh. Obchod (s náhradními díly) by zmizel z Evropy, z čehož by nikdo neměl
užitek. Evropa by byla zaplavena součástkami z Číny a odjinud, ke škodě
průmyslu i konkurenceschopnosti," řekl v červnu týdeníku European Voice
mluvčí Sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA) Alfredo Filippone.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...